کد خبر: ۲۵۷۳۵۸
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۴ - ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - 2020May 12
نویسنده : محمد الریان
به کساني که مشتاق حفظ جهاني شدن در بلند مدت هستند توصيه مي شود که توجه خود را بر کاستن از تاثيرات مخرب دوره کنوني جهاني شدن معطوف و بستر فرايند پايدارتري را بنا کنند
به گزارش شفاآنلاین،۱-اقتصاد به شدت در هم تنيده جهان که دردهه گذشته با دو ضربه بزرگ مواجه شده بود، اکنون سومين ضربه را نيز به علت شيوع کرونا متحمل شده است. 

۲-درنتيجه مي توان گفت که جهاني شدن دراثر اين سه ضربه با ازهم گسستگي هاي تدريحي در زمينه تجارت و سرمايه گذاري مواجه است که بر مشکلات اقتصادي جهاني خواهد افزود. 

۳-  جذابيت تعهد دوباره به روند جهاني سازي کنوني به احتمال نزديک به يقين، با گوش ها ناشنوا مواجه خواهد شد به ويژه از آن جهت که اين تازه ترين ضربه به طور همزمان بر دولت ها، شرکت ها و خانوارها در کشورهاي توسعه وارد خواهد شد.

۴- به کساني که مشتاق حفظ جهاني شدن در بلند مدت هستند توصيه مي شود که توجه خود را بر کاستن از تاثيرات مخرب دوره کنوني جهاني شدن معطوف و بستر فرايند پايدارتري را  بنا کنند.

۵- روشن است که بسياري ازشرکت هاي در حال گذر از صدمات کرونا  به دنبال ايجاد توازن ريسک گريز ميان کارايي و انعطاف خواهند بود  و به رويکردهاي محلي تر  روي خواهند آورد. 

۶-دوره پس از  مديرت بحران کنوني شايد داراي مشخصه تشديد بازي انداختن تقصير بر گردن ديگري باشد و باعث هرچه بيشتر شدن تمايل به جهاني زدايي شود. امريکا درحال حاضر چين را به عدم تلاش کافي براي مهار کرونا متهم ساخته است .

۷- همچنين، وخيم ترشدن شرايط مرحله ژئوپلتيکي مي تواند باعث تشديد استفاده از اقتصاد به عنوان سلاح شود که درخلال جنگ تجاري اخير ميان امريکا و چين – دومين ضربه به روند جهاني شدن - شاهد تسريع آن بوديم. 

۸- اين مساله به نوبه خود توجيه گر نگراني بسياري از شرکت هاي چند مليتي است که ديگر نمي توانند بر دو فرض کليدي اتکا کنند: نخست، انسجام هرچه بيشتر و درهم تنيدگي جريانات توليد، مصرف و سرمايه گزاري جهاني ودوم، قابل پيش بيني بودن حل و فصل مناقشات تجاري و سرمايه گذاري از طريق موسسات چندمليتي مجري قانون.

۹ – اکنون زمان مناسبي براي اقتصاد جهاني نيست که جهاني زدايي مالي را انجام دهد. بيشتر کشورها و درواقع، همه بخش هاي اقتصادي آنها پس از بحران کرونا با سطوح بالايي از بدهي مواجه خواهند بود که به علت نبود امکان بازپرداخت آنها، کشورهاي درحال توسعه به ويژه با مشکل بيکاري گسترده، کاهش درآمد و افول اقتصادي بيشتر مواجه خواهند شد.

۱۱- به همين علت، کساني که از قدرت درهم تنيدگي هاي بين مرزي را براي ايجاد فرصت هاي برد برد اقتصادي و کاهش جنگ هاي بزرگ آگاه هستند، به دفاع از شرايط پيش از شيوع کرونا مايل خواهند شد.

 ۱۲-مدافعان جهاني شدن به جاي ورود به جنگ بدون برنده بر سر اصول، بايد رويکردي عمل گراتر را معطوف بر دو اولويت اتخاذ کنند: نخست، پيدا کردن راهي براي مديريت جهاني زدايي نسبي و تدريجي و دوم، ايجاد بنياني محکم تر براي اجراي روند جهاني شدن پايدارتر و فراگيرتر که در آن بخش خصوصي نقش بيشتري داشته باشد. 

نوبسنده مشاور ارشد اقتصادي در شرکت مالي Allianz و رئيس شوراي توسعه جهاني در دولت اوباما و نويسنده کتاب تازه « تنها بازي شهر: بانک هاي مرکزي ، بي ثباتي و اجتناب از فروپاشي بعدي» اردن تایمز
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: