کد خبر: ۲۵۷۲۹۵
تاریخ انتشار: ۱۷:۵۹ - ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - 2020May 11
هرچند احتمال ابتلاي کودکان به بيماري کوويد-۱۹ وجود دارد، اما شمار کمي از آن‌ها در اثر ابتلا به اين بيماري جان خود را از دست داده يا علايم شديد بيماري را از خود نشان داده‌اند
شفاآنلاین>سلامت>هرچند با گسترش کرونا در جهان، کودکان نيز از گزند اين ويروس در امان نمانده‌اند، اما دانشمندان همچنان در تکاپوي درک چگونگي تاثير کرونا بر روي اين گروه سني هستند.

به گزارش شفاآنلاین، فرانس ۲۴ روز يکشنبه در گزارشي با عنوان ويروس کرونا چگونه بر کودکان تأثير مي‌گذارد؟  افزود: در حاليکه والدين و سياستگذاران نگران چگونگي بازگشايي مدارس پس از قرنطينه هستند، دانشمندان هنوز در تکاپوي درک چگونگي تاثير ويروس کرونا بر کودکان هستند.

 هرچند احتمال ابتلاي کودکان به بيماري کوويد-۱۹ وجود دارد، اما شمار کمي از آن‌ها در اثر ابتلا به اين بيماري جان خود را از دست داده يا علايم شديد بيماري را از خود نشان داده‌اند.

اما سوال اينجاست که آيا کودکان در معرض خطر هستند؟ 

اين يکي از معدود سؤالاتي است که بر سر پاسخ آن توافق بسياري وجود دارد و به نظر مي‌رسد تنها تعداد کمي از کودکان علايم شديدي از ابتلا به کوويد-۱۹ از خود بروز مي‌دهند. 

«راسل وينر» رييس کالج سلطنتي بريتانيا در بخش پزشکي اطفال در اين خصوص مي‌گويد: به اين ترتيب ۳ پرسش اساسي ديگر مطرح مي‌شود؛ کودکان تا چه‌اندازه ممکن است به کوويد-۱۹ مبتلا شوند؟ اين بيماري چه تاثيرات ناگواري بر روي آن‌ها دارد؟ و آيا اين گروه سني قادر به سرايت آن به گروه‌هاي ديگر هستند؟  

وينر خود در پاسخ به سوالات مطرح شده اذعان مي‌دارد که اطلاعات و داده‌هاي کمي در اين خصوص وجود دارد.

متخصصاني که براي پايگاه خبري اطفال انگليس اطلاعات ارسال مي‌کنند براين باور هستند که تنها حدود يک درصد از موارد بحراني مبتلا به کوويد-۱۹ را کودکان تشکيل مي‌دهند و مرگ و مير ناشي از ابتلا به اين بيماري در ميان اين گروه سني بسيار کم ديده مي‌شود.  

اما سازمان جهاني بهداشت پيش از اين در گزارشي تاکيد کرده بود که کودکان مانند ساير گروه‌هاي سني ديگر مي‌توانند پس از ابتلا، ويروس را به ديگران انتقال دهند. 

اما چنين اطلاعاتي در داده‌هاي رسمي جهاني در خصوص ويروس کرونا ثبت نشده است، چراکه در بسياري از کشورها بررسي‌هاي مربوط به ويروس کرونا تنها بر روي افرادي که با علائم شديد به بيمارستان رفته‌اند، متمرکز مي‌شود. 

آژانس بهداشت و درمان فرانسه که داده‌هاي زيادي را از تعداد بسياري از مطالعات بين المللي جمع کرده، در خصوص شمار کودکان مبتلا به کوويد-۱۹ مي‌گويد: کودکان بين ۱ تا ۵ درصد از کل عفونت‌هاي جهان را تشکيل مي‌دهند. براساس اين گزارش تاکيد شده است اگرچه احتمال ابتلاي کودکان وجود دارد اما اين ميزان معمولا کم و همراه با علائم خفيف يه بدون هيچ نشانه‌اي بوده است. 

از سوي ديگر، تازه‌ترين تحقيقات نشان مي‌دهد عليرغم گمانه زني‌هاي ابتدايي مبني بر توانايي انتقال ويروس از طريق کودکان مبتلا، احتمال انتشار ويروس کرونا از طريق اين گروه سني بسيار کمتر از ساير گروه‌هاي سني است. 

در يک رويداد اتفاقي، يک کودک ۹ ساله که در ميان ۱۲ نفر مبتلا در يک کلبه ييلاقي در بخشي از فرانسه مشاهده شد، مشخص شد که کودک علائم خفيفي از بيماري دارد و اين در حالي است که وي در تماس با ۱۷۲ نفر ديگر هم قرار گرفته بود.

 پس از آنکه ابتلاي اين کودک ثابت شد، از تمامي ۱۷۲ نفري که وي در تماس با انها قرار داشته آزمايش کرونا گرفته و مشخص شد هيچ يک از اين افراد مبتلا نشده‌اند و حتي خواهر و برادر اين کودک ۹ ساله هم در ميان اين افراد قرار داشتند و آن‌ها نيز سالم بودند. 

اما يک تحقيق آلماني در ماه گذشته به سرپرستي «کريستين دروستن» ويروس شناس و مشاور «آنجلا مرکل» صدراعظم آلمان نتيجه گرفت که احتمال ابتلا به کرونا از طريق کودکان قابل مقايسه با بزرگسالان است و ويروس موجود در بدن کودکان مي‌تواند به همان‌ اندازه مسري باشد.

در هفته‌هاي اخير، شمار بسياري از کودکان مبتلا به يک بيماري التهابي شبيه به بيماري «کاوازاکي» شناسايي شد که زنگ خطر را براي محققان به صدا درآورد. علائم اين بيماري همراه با تب بالا، درد شکمي، بثورات جلدي و غدد متورم است. در صورت عدم درمان، بيماران دچار نارسايي قلبي شده و در شرايط مراقبت‌هاي کامل پزشکي بيماران علائم بهبودي نشان دادند. 

ده‌ها مورد از بيماري کاوازاکي در نيويورک، فرانسه، انگليس، ايتاليا و اسپانيا گزارش شده و در حالي که هنوز هيچ ارتباطي ميان اين بيماري با کوويد-۱۹ پيدا نشده است، دانشمندان معتقد به امکان ارتباط بين اين دو بيماري هستند. 

در مقاله‌اي که اين هفته در مجله پزشکي «لنست» منتشر شده است، پزشکان انگليسي پس از مشاهده ۸ مورد ابتلا به اين بيماري در لندن، اعلام کردند اين بيماري مي‌تواند "يک پديده جديد" باشد که کودکاني که پيش از اين بدون علائم خاص به کرونا مبتلا شده بودند حالا نشانه‌هايي از اين بيماري جديد (کاوازاکي) را نشان داده‌اند. 

گزارش‌هاي مربوط به اين بيماري در حالي منتشر شده است که چندين کشور اروپايي در حال بازگشايي مدارس بوده و همين امر به نگراني والدين دامن زده است. هرچند از سوي ديگر، کارشناسان بر اين باور هستند که موارد ابتلا به اين بيماري به‌اندازه‌اي کم است که تاثير چنداني بر روي تصميم گذاري‌ها ندارد. 

اما آيا بايد مدارس باز شود؟ 

در اين مورد اختلاف نظر زيادي وجود دارد. مقامات ايتاليا که طولاني‌ترين سابقه حضور را در «سازمان همکاري و توسعه اقتصادي» دارند و نزديک به ۶۰ درصد معلمان اين کشور از سنين بالاي ۵۰ هستند، ابراز نگراني کرده‌اند که بازگشايي مدارس، خطر ابتلاي کارمندان و بازگشت دوباره بيماري را به همراه دارد. 

اما بسياري از کشورها، از جمله آلمان، دانمارک و فرانسه، بازگشايي مدارس را در اولويت کار خود قرار داده‌اند.  

در فرانسه، برآوردهاي علمي بر ضرورت تعطيل ماندن مدارس دستکم تا ماه سپتامبر (شهريور ماه) تاکيد شده است. 

 اما «سول فاوست» متخصص بيماريهاي عفوني انگليس از دولت ها خواست تا با نظارت دقيق و بررسي رعايت اصول بهدشت و ايمني، به کودکان اجازه داده شود به مدارس بازگردند. وي در درخواست خود تاکيد کرده است که کودکان سرمنشا انتشار ويروس نيستند و اکنون زمان بازگشت به مدرسه براي آن‌ها فرا رسيده است.آ اف پ
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: