کد خبر: ۲۵۷۲۸۴
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۴ - ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - 2020May 11
چين در ۲۰ ژانويه (يعني يک روز قبل از تماس تلفني ادعايي) انتقال اين ويروس از انسان به انسان را تاييد کرد و در ۲۲ ژانويه سازمان جهاني بهداشت اين موضوع را به صورت جهاني اعلام کرد
شفاآنلاین>سلامت>يک نشريه آلماني به نقل از سرويس اطلاعات فدرال آلمان مدعي شد که رييس جمهوري چين شخصا از سازمان جهاني بهداشت خواسته که هشدار جهاني کرونا را به تاخير بياندازد.

به گزارش شفاآنلاین،شي جين‌پينگ رييس جمهوري چين شخصا از «تدروس آدهانوم» مدير کل سازمان جهاني بهداشت خواسته است که هشدار جهاني درباره کوويد۱۹ را به تاخير بياندازد.

بنا بر ادعاي سرويس اطلاعات فدرال آلمان، شي در روز ۲۱ ژانويه از آدهانوم درخواست کرد که اطلاعات مربوط به انتقال ويروس کرونا از انسان به انسان را پنهان کرده و هشدار درباره همه‌گيري اين ويروس را به تاخير بياندازد که منجر به از دست رفتن ۴ تا ۶ هفته فرصت جهاني براي مقابله با کرونا شده است.

اما سازمان جهاني بهداشت بلافاصله پس از انتشار اين گزارش در بيانيه‌اي آن را «بي‌اساس و نادرست» توصيف کرد و گفت: دکتر آدهانوم و رييس جمهوري شي در روز ۲۱ ژانويه گفت‌وگوي تلفني نداشته‌اند.

سازمان جهاني بهداشت توضيح داد: چين در ۲۰ ژانويه (يعني يک روز قبل از تماس تلفني ادعايي) انتقال اين ويروس از انسان به انسان را تاييد کرد و در ۲۲ ژانويه سازمان جهاني بهداشت اين موضوع را به صورت جهاني اعلام کرد.

ادعاي جديد سرويس اطلاعاتي آلمان در حالي است که پيشتر دونالد ترامپ رييس جمهوري آمريکا به همراه برخي ديگر از مقام‌هاي اين کشور اتهام‌زني‌هاي گسترده‌اي را عليه چين و سازمان جهاني بهداشت مطرح کرده‌اند.

ترامپ چين را متهم به تعلل در اعلام اطلاعات مربوط به انتشار کوويد۱۹ کرد و درباره سازمان جهاني بهداشت هم مدعي شد که اين سازمان با «پنهانکاري و سوء مديريت» و هشدار دير هنگام درخصوص شيوع کرونا سبب جان‌ باختن هزاران نفر شده است.

ترامپ گفت که به دولت خود دستور داده تا بودجه اين سازمان را تعليق کند زيرا سازمان بهداشت جهاني نتوانسته وظيفه‌ خود را انجام دهد و بعد از دهه‌ها بايد پاسخگو باشد و به اصلاحات درون سازماني دست بزند. اين اقدام ترامپ با انتقادهاي گسترده جهاني روبه‌رو شد.

مقام هاي آمريکا پيشتر نيز در الفاظي غير انساني و نژادپرستانه، از ويروس کرونا به عنوان ويروس چيني يا ويروس ووهان نام برده بودند که سبب خشم چين و حتي برخي مقام هاي جهان شد.

علاوه بر آمريکا، مقام هاي بريتانيا از جمله «دومينيک راب» وزير خارجه بريتانيا هم در کنفرانسي خبري با تکرار اتهامات امريکا عليه چين گفت که "سوال هاي سختي" درباره چگونگي شروع اين بحران هست که بايد مطرح شود.

امانوئل مکرون رييس جمهوري فرانسه هم در گفت و گو با روزنامه فايننشال تايمز، مديريت چين در برخورد با شيوع ويروس کرونا را زير سوال برده و گفته "اتفاقاتي افتاده که ما از آن بي خبريم. بنابر اين زودباوري است اگر بگوييم چين مديريتي بهتر از سايرين با اين بحران داشته.

اما چين نه تنها هيچ کدام از اين اتهام ها را قبول ندارد، بلکه معتقد است که بيش از هر کشور ديگري براي مهار کرونا در جهان تلاش کرده و از هيچ کوششي در اين زمينه دريغ نورزيده و بيشترين هزينه‌ها را متقبل شده است.

«مايک رايان» از مقام هاي  ارشد سازمان جهاني بهداشت در واکنش به اظهارات رييس جمهوري آمريکا که گفته بود منشاء ويروس کرونا آزمايشگاهي در چين بوده، افزود: سازمان جهاني بهداشت هيچ اطلاعاتي از آمريکا که نشان دهد ادعاي مطرح شده واقعيت دارد دريافت نکرده است.

حتي جامعه‌اطلاعاتي آمريکا که همه نهادهاي اطلاعاتي - امنيتي اين کشور را مديريت مي‌کند، اعلام کرده ويروس کرونا دست‌ساز بشر نيست يا با اصلاح ژنتيکي پديد نيامده است.اشپيگل
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: