کد خبر: ۲۵۷۲۲۷
تاریخ انتشار: ۲۱:۳۲ - ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - 2020May 10
اختلافات بر سر زمان آغاز لغو قرنطينه در مادريد تا جايي ادامه يافت که «يولاندا فوئنتس» مديرکل بهداشت عمومي مادريد ديروز جمعه به نشانه مخالفت با تصميم دولت محلي از سمت خود استعفا کرد
شفاآنلاین>سلامت>اختلافات دولت محلي مادريد با وزارت بهداشت اسپانيا مبني بر آغاز مرحله اول طرح چهارگانه دولت و لغو قرنطينه، به چالش تازه‌اي در بحبوحه بحران کرونا در اين کشور تبديل شد.  

به گزارش شفاآنلاین، سالوادور ايا وزير بهداشت اسپانيا ديروز جمعه از توقف آغاز مرحله اول برنامه دولت مبني بر کاهش محدوديت‌ها و لغو قرنطينه از دوشنبه هفته جاري (۲۲ ارديبهشت) در شهر مادريد تا زمان تکميل و افزايش ظرفيت سيستم تشخيص مبتلايان به بيماري کوويد-۱۹ در مراکز کمک‌هاي اوليه خبر داد.

وزارت بهداشت اسپانيا اعلام کرد که روند کاهش محدوديت‌ها و لغو تدريجي قرنطينه در شهر مادريد که در جايگاه نخست شهرهاي درگير به ويروس کرونا در اين کشور قرار دارد، حداقل تا يک هفته آينده نيز آغاز نخواهد شد؛ عدم موافقت وزارت بهداشت با درخواست دولت محلي مادريد، نتيجه جلسه متشنج ديروز مقامات مادريد با وزارت بهداشت بود که به رغم ارائه مستندات از سوي دولت محلي، وزارت بهداشت براي شروع لغو قرنطينه در اين شهر قانع نشد.

اختلافات بر سر زمان آغاز لغو قرنطينه در مادريد تا جايي ادامه يافت که «يولاندا فوئنتس» مديرکل بهداشت عمومي مادريد ديروز جمعه به نشانه مخالفت با تصميم دولت محلي از سمت خود استعفا کرد.

براساس آخرين آمارهاي وزارت بهداشت اسپانيا تاکنون ۶۴ هزار و ۳۳۳ نفر در شهر مادريد به ويروس کرونا مبتلا شده و هشت هزار و ۵۵۲ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

به اين ترتيب مادريد نيز همچون شهرهاي کاتالونيا و لئون تا زمان تائيد وزارت بهداشت و کنترل نسبي بيماري همه گير در اين شهرها، مجاز به آغاز مرحله نخست طرح چهار مرحله‌اي دولت نمي‌باشند.

دولت محلي کاتالونيا از آغاز مرحله اول طرح دولت از روز دوشنبه (۲۲ ارديبهشت) تنها در سه منطقه از اين ايالت که ضمن تائيد وزارت بهداشت جزو مناطق کم‌خطر هستند خبر داد؛ اين در حالي است که شهر بارسلونا که ۹۰ درصد جمعيت ايالت کاتالونيا را در خود جاي داده، جزو مناطق پرخطر محسوب شده و لغو قرنطينه در اين شهر با تاخير بيشتري انجام مي‌شود.  

«فرناندو سيمون» مدير مرکز هشدار و فوريت هاي بهداشتي اسپانيا نيز در نشستي خبري اعلام کرد نزديکترين زمان براي درخواست دوباره هر ايالت مبني بر بررسي شرايط لازم براي آغاز هر يک از مراحل چهارگانه که تا پيش از اين با منع اجرا روبرو بودند، حداقل دوهفته بعد است؛ سيمون گفت: ما نمي‌توانيم به گروه معدودي اجازه دهيم که حاصل تلاش همه را نابود کنند؛ وي همچنين از مردم در هر قشر و طبقه‌اي خواست تا با رعايت دقيق توصيه‌هاي ايمني و بهداشتي از افزايش اعمال دوباره محدوديت‌ها جلوگيري کنند.  

ساير يازده ايالت اسپانيا از دوشنبه هفته جاري اجراي مرحله اول طرح لغو تدريجي قرنطينه را آغاز مي‌کنند که به موجب آن مغازه هاي کوچک تحت تدابير شديد ايمني (دو متر فاصله اجتماعي)، بازگشايي خواهند شد؛ کافه‌ها و رستوران‌ها مي‌توانند تا ۴۰ درصد ظرفيت خود در بيرون از اين مکان‌ها را سرويس ارايه دهند و هتل‌ها نيز مي‌توانند بجز مناطق مشترک، ساير اماکن خود را باز کنند. کليساها و ارامگاه‌ها نيز تا يک سوم ظرفيت خود باز خواهند بود.

برنامه دولت اسپانيا براي مقابله با کرونا به اين شرح اعلام شد که در مرحله صفر يا مقدماتي و آماده سازي که از روز دوم مي(۱۳ ارديبهشت) آغاز شد، مردم پياده‌روي و انجام ورزش به طور انفرادي را اجرا مي‌کنند.

در مرحله دوم، اجازه داده خواهد شد تا ليگ‌هاي حرفه اي ورزشي، سالن هاي سينما، تئاتر، مراکز فرهنگي و هنري، موزه ها و سالن هاي کنفرانس با يک سوم ظرفيت فعاليت داشته باشند.

مرحله سوم، ترددها بين استان‌ها انعطاف پذير خواهد بود. مغازه‌ها مي‌توانند با ۵۰ درصد ظرفيت فعال باشند.
شيوع گسترده ويروس کرونا در اسپانيا از يک سو و اختلاف و کشمکش بين احزاب و دولت اسپانيا درباره ادامه قرنطينه و شرايط اضطراري مقابله با کرونا به مدت ۱۵ روز ديگر از ۹ مي (۲۰ ارديبهشت) از سوي ديگر در روزهاي اخير اين کشور را در حالي با چالش هاي جدي روبرو کرد که به نظر مي‌رسد اختلاف نظرها بر سر اجراي مراحل چهارگانه دولت، از دشواري‌هاي تازه اين کشور خواهد بود.

اسپانيا از جمله کشورهاي اروپايي با نظام سياسي مشروطه سلطنتي است که نخست‌وزير به عنوان رئيس دولت از قدرت و نفوذ بالايي در تصميم‌سازي‌هاي داخلي و خارجي برخوردار است؛ اين در حالي است که تعدد و تکثر احزاب سياسي، قدرت پارلماني و ايالت‌هاي خودمختار اسپانيا، همه و همه از دلايلي است که اين روزها تدابير و اقدامات دولت مرکزي و تصميمات «پدرو سانچز» به عنوان نخست وزير اين کشور به منظور کاهش محدوديت‌ها، تحت نظارت دقيق بوده و تاکنون با موجي از انتقادها و اختلاف نظرها روبرو شده است.

بنابر آخرين آمارهاي رسمي از وزارت بهداشت اسپانيا، تاکنون در اين کشور ۲۶۰ هزار و ۱۱۷ نفر به ويروس کرونا مبتلا شده که ۲۶ هزار و ۲۹۹ نفر از آنها جان خود را از دست داده‌اند.

تاکنون بيش از چهار ميليون و ۱۴ هزار نفر نيز در جهان به اين ويروس مبتلا شده که بيش از ۲۷۶ هزار نفر از آنها جان خود را از دست داده‌اند.افه
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: