کد خبر: ۲۵۷۱۴۳
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۲ - ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - 2020May 09
"هنوز هیچ داد و ستدی انجام نشده است. با توجه به همه‌گیری کووید-19، متاسفانه این روند کلی بسیار آهسته‌تر از انتظارات است
شفاآنلاین>سلامت>دولت سوئیس تایید کرد که کانال بشردوستانه‌ای که دولت ترامپ برای عرضه دارو و سایر تجهیزات پزشکی به ایران راه‌اندازی کرده است –یک نمایش سیاسی حساب‌شده از همدردی در میان تحریم‌های بیرحمانه آمریکا- در حقیقت برای انجام هیچ دادوستدی که بتواند جان انسان‌ها را نجات بدهد مورد استفاده قرار نگرفته است.

به گزارش شفاآنلاین،فابیان ماینفیش (Fabian Maienfisch)، سخنگوی دبیرخانه دولتی امور اقتصادی سوئیس که نظارت بر این کانال را برعهده دارد، گفت: "هنوز هیچ داد و ستدی انجام نشده است. با توجه به همه‌گیری کووید-19، متاسفانه این روند کلی بسیار آهسته‌تر از انتظارات است."

وضعیت غیرفعال کانال با هیاهوی نمایشی دولت ترامپ پیرامون آن در تضاد است. ناظران آگاه می‌گویند که سازوکار این کانال به گونه‌ای است که موانع اساسی در مسیر شرکت‌های علاقمند به فروش تجهیزات بشردوستانه به ایران ایجاد می‌کند.

شروط استفاده از این کانال بیش از حد پیچیده است. اسفندیار باتمانقلیچ، بنیانگذار موسسه بورس و بازار می‌گوید: "شرایط بسیار افراطی است. در حالی که حتی استفاده از کانال برای یک شرکت نیازمند سه ماه تشریفات ادارای است، ادعای دولت آمریکا مبنی بر این که برای تسهیل تجارت بشردوستانه در هنگامه یک همه‌گیری هرچه در توان داشته انجام داده، ادعایی بی اساس است."

فابیان ماینفیش در تشریح بروکراسی مرتبط با این کانال به دیلی بیست گفت: "شرکت‌های تجاری و صادراتی سوئیسی علاقمند به مشارکت در حال حاضر در حال فراهم کردن اطلاعات و اسنادی هستند که باید به دبیرخانه دولتی امور اقتصادی ارائه کنند."

هنوز معلوم نیست که آیا ایران می‌تواند ذخایر ارزی‌ نگهداری شده در بانک‌ها را وارد بانک عامل سوئیسی (بانک بی سی پی) کند. ماینفیش اعلام کرد که ایران می‌تواند پول‌هایی را که خارج از بی سی پی به دست آورده، وارد بانک سوئیسی کند. "ما در حال حاضر با پشتیبانی طرف آمریکایی، روی انتقال سرمایه‌های بیشتر به کانال تجارت بشردوستانه کار می‌کنیم. چیزی برای شفاف سازی وجود ندارد وقتی که ضرورت تامین منابع در این کانال از سوی تمام طرفین ذینفع فهمیده و پذیرفته شده است."

به گفته باتمانقلیچ،"راه اندازی کانال سوئیس تاییدی بود از سوی دولت ترامپ بر این که تحریم‌های کارزار 'فشار حداکثری' واقعا تجارت بشردوستانه را محدود نمی‌کند و بنابراین به مردم عادی ایران آسیب نمی‌زند. شکست و ناکامی در تضمین کارایی عملی کانال در حالی که ایران با یک همه گیری جهانی روبروست آشکار می‌کند که برخی از افراد در دولت ترامپ به آسیبی که وارد می‌کنند هیچ اهمیتی نمی‌دهند."دیلی بیست
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: