کد خبر: ۲۵۷۱۳۶
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۴ - ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - 2020May 09
لی یکی از اعضای گروهی از پزشکان بود که در ماه دسامبر با انتشار پستهایی در رسانه‌های اجتماعی هشدار دادند که ویروسی در ووهان چین در حال شیوع است
شفاآنلاین>سلامت>قانونگذاران آمریکایی پیشنهاد کردند نام خیابان روبروی سفارت آمریکا در واشنگتن به نام پزشکی که به علت هشدار درباره شیوع ویروس کرونا هشدار داده بود تغییر داده شود؛ اقدامی که بطور حتم خشم پکن را بر می انگیزد.

به گزارش  شفاآنلاین، بر اساس این پیشنهاد بخشی از خیابانی در شهر واشنگتن رو به روی سفارت چین از نام فعلی اینترنشنال پالاس به لی ونلیانگ پلازا تغییر خواهد یافت. 

لی یکی از اعضای گروهی از پزشکان بود که در ماه دسامبر با انتشار پستهایی در رسانه‌های اجتماعی هشدار دادند که ویروسی در ووهان چین در حال شیوع است. 

او توسط پلیس چین توبیخ و مجبور شد بیانیه‌ای را امضا کند و قول بدهد که مرتکب هیچگونه اقدام خلاف قانونی نخواهد شد. او در ماه فوریه (بهمن 98) بر اثر بیماری کرونا درگذشت و مرگ او موجب ابراز اندوه سراسری شد و پلیس در اقدامی نادر برای نوع برخورد با او عذرخواهی کرد. 

در این حال سناتور جمهوریخواه "تام کاتن" که برای دیدگاههای تند خود درباره چین شهره است، گفت: ما با قرار دادن نام این پزشک بطور دائمی در بیرون سفارت کشور مسئول مرگهایی که دکتر لی قصد داشت از آن‌ها جلوگیری کند، تضمین خواهیم کرد که نام لی ونلیانگ هرگز فراموش نخواهد شد. 

این پیشنهاد که سناتور مارکو روبیو نیز از آن حمایت کرده است بطور همزمان در هر دو مجلس نمایندگان و سنای آمریکا مطرح شده است. 

قانونگذاران آمریکایی در اقدامی مشابه در سال 2014 پیشنهاد کرده بودند که نام این خیابان به نام "لی شیائوبو" نویسنده برنده جایزه نوبل که به علت درخواست اصلاحات دموکراتیک در چین زندانی شده بود، تغییر داده شود. 

چین آن اقدام را محکوم کرد و آن پیشنهاد پس از تهدید باراک اوباما رئیس جمهوری وقت آمریکا مبنی بر وتوی چنین مصوبه‌ای، در مجلس نمایندگان آمریکا به سرانجام نرسید. 

دولت دونالد ترامپ در آمریکا بارها تلاش کرده است که چین را مقصر شیوع کرونا معرفی کند. در حالی که کرونا تا کنون بیش از 250 هزار نفر را در جهان به کام مرگ کشانده و بیشترین تلفات را در آمریکا داشته است، منتقدان می‌گویند ترامپ قصد دارد اذهان را از نحوه برخورد آمریکا با کرونا منحرف سازد. 

چین تنها کشوری نیست که هدف چنین اقدامات نمادینی قرار می‌گیرد. در سال 2018، شورای شهر واشنگتن ساختمانی را در بیرون از سفارت روسیه به نام "بوریس نمتسوف" یکی از منتقدان ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه که در سال 2015 به ضرب گلوله کشته شده بود، نامگذاری کرد. پس از پیشنهاد آمریکا درباره لیو شیائوبو برخی از چینی‌ها هم پیشنهاد کردند که خیابان بیرون سفارت آمریکا در پکن به نام "ادوارد اسنودن" پیمانکار سابق اطلاعاتی که جاسوسی دولت آمریکا از شهروندان را افشا کرده بود نامگذاری شود.تارنمای گاردین
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: