کد خبر: ۲۵۷۱۳۵
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۴ - ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - 2020May 09
دولت عمران خان تنها چند روز قبل از اعلام لغو محدودیت‌های کرونایی، هفته‌های آینده را درخصوص موج جدید شیوع کرونا بسیار سرنوشت ساز عنوان کرده بود و اکنون سخن از بازگشایی مراکز خرید، ازسرگیری فعالیت‌های اقتصادی و کسب وکار به میان است
شفاآنلاین>سلامت>دولت پاکستان از امروز(شنبه) با کاهش محدودیت های اجتماعی در خصوص ویروس کرونایی ،اجازه از سرگیری تعدادی از فعالیت های تجاری در این کشور را صادر کرد که این امر نگرانی هایی را در بین مردم و تعدادی از کارشناسان در خصوص گسترش این ویروس به دنبال داشته است.

به گزارش شفاآنلاین، عمران خان نخست وزیر این کشور که از روزهای نخست شیوع ویروس کرونا مخالف تعطیلی کامل و یا اعمال حکومت نظامی در پاکستان بود، هفته گذشته با هدف کمک به کاهش رنج مردم و چالش‌های اقتصادی آنان ناشی از اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی، تصمیم به کاهش محدودیت‌های کرونایی گرفت و این طرح از امروز به اجرا درآمد. 

براساس تصمیم دولت پاکستان، فعالیت‌های تجاری، بازگشایی مراکز کوچک خرید و فروشگاه‌ها به جز روزهای شنبه و یکشنبه مجاز خواهد بود. تعطیلی مدارس و دانشگاه‌های این کشور نیز برای دو ماه آینده تمدید شد اما تصمیم برای ازسرگیری حمل ونقل زمینی و ریلی اعلام نشد. 

منابع خبری گفتند: دولت عمران خان تنها چند روز قبل از اعلام لغو محدودیت‌های کرونایی، هفته‌های آینده را درخصوص موج جدید شیوع کرونا بسیار سرنوشت ساز عنوان کرده بود و اکنون سخن از بازگشایی مراکز خرید، ازسرگیری فعالیت‌های اقتصادی و کسب وکار به میان است. 

براساس این گزارش، دولت فدرال پاکستان (اسلام‌آباد) لغو محدودیت‌های کرونایی را با ابلاغ دستورالعمل‌های ویژه به دولت‌های ایالتی نهایی کرده اما به گفته رسانه‌ها، دودستگی میان دولت فدرال و مسئولان ایالتی از جمله دولت ایالت "سِند" در جنوب پاکستان که بخشی از جناح مخالف نیز است، باعث شده تا مردم دچار سردرگمی شوند. 

انجمن روان شناسان و متخصصان مغز و اعصاب در پاکستان هشدار دادند که ابهام در نحوه اجرای طرح لغو محدودیت‌های کرونایی فشار روانی بر مردم را افزایش داده و خطر تشدید استرس و اضطراب میان آنان وجود دارد. 

این کارشناسان پاکستانی می‌گویند: بحث لغو محدودیت‌ها همزمان با مراقبت از شیوع کرونا در بسیاری از شهرهای این کشور از جمله لاهور، اسلام‌آباد، پیشاور، کراچی و کویته با جدیت همراه نیست و از سوی دیگر دولت‌های ایالتی و دولت مرکزی (فدرال) همچنان ساز مخالف برای یکدیگر می‌زنند. 

علیرغم نگرانی‌ها نسبت به ادامه سیر سعودی بیماران کرونایی و اوج شیوع این ویروس در پاکستان، دولت این کشور طرح کاهش محدودیت تردد در شهرها و نرمش در فاصله‌گذاری اجتماعی را کلید زد. 

مقامات پاکستانی اعلام کردند: تعداد مرگ و میر ناشی از بیماری کرونا در این کشور کمتر از آن چیزی است که پیش‌بینی می‌شد به همین دلیل لغو برخی از محدودیت‌ها در کشور به اجرا درآمد. 

روانشناسان پاکستانی می‌گویند: اختلاف نظر میان دولت فدرال و دولت ایالتی درخصوص کاهش محدودیت‌ها بر سلامت جسمی و روانی مردم به ویژه مردم کراچی که قلب تجاری پاکستان محسوب می‌شود، تاثیر می‌گذارد. 

آنان از دولت پاکستان خواستند تا استفاده از ماسک برای مردم را اجباری کند و از آنان بخواهد که به ماندن در خانه و پیروی از تمهیدات بهداشتی جهت مهار شیوع کرونا پایبند باشند. 

**ساز مخالف تجار پاکستانی

دولت پاکستان علیرغم اینکه با ازسرگیری فعالیت محدود اقتصادی و تجاری به ویژه در شهر کراچی موافقت کرده است، اما جامعه تجار آن را تبعیض علیه جامعه کسب و کار کشور قلمداد کرده و تصمیم دارند تا از روز دوشنبه تمامی مراکز تجاری و فعالیت‌های بازرگانی را بدون هیچ محدودیتی آغاز کنند. 

آنان از دولت پاکستان خواستند تا اگر دستورالعمل خاصی برای نحوه فعالیت بنگاه‌های بزرگ تجاری و فعالیت‌های بازرگانی تدوین شده باشد، آماده همکاری و پیروی از آن هستند در غیراین صورت هیچ محدودیتی در کسب و کار و اقدامات بازرگانی را نمی‌پذیرند. 

با نزدیک شدن تعداد بیماران کرونایی در پاکستان به ۲۸ هزار نفر، وزارت بهداشت این کشور به تازگی پیش‌بینی کرد که تقریباً ۱۵۰ هزار نفر در پاکستان تا ۱۰ خرداد (۳۰ می‌) به ویروس کووید-۱۹ آلوده خواهند شد. 

پیش‌تر دولت ایالت سِند در جنوب پاکستان، دومین استان بزرگ این کشور که بیشترین موارد ابتلا به ویروس کرونا در آن شناسایی شده است، هرگونه گمانه‌زنی درخصوص کاهش محدودیت‌های فعلی به دلیل شیوع کرونا را رد و زمان طرح فاصله‌گذاری اجتماعی را تا پایان ماه مبارک رمضان تمدید کرده بود. 

ستاد عملیات و مدیریت مبارزه با کرونا در پاکستان امروز (شنبه) شمار مبتلایان به کرونا را ۲۷ هزار و ۴۶۹ نفر اعلام کرد و افزود: ۷۷۵۶ بیمار بهبود یافته و تاکنون ۶۱۸ نفر نیز بر اثر این ویروس جان باختند. رسانه‌های پاکستان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: