کد خبر: ۲۵۶۹۳۴
تاریخ انتشار: ۱۹:۴۱ - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - 2020May 06
سقوط بي‌سابقه بهاي نفت شرکت‌هاي نفتي اين کشور را بار ديگر در بحران فرو خواهد برد
شفاآنلاین>سلامت>پيامدهاي اقتصادي کرونا بر بخش‌هاي مختلف اقتصادي فرانسه اعم از تجارت، صادرات، واردات و توليدات و … بسيار چشمگير بوده است؛ در تازه‌ترين خسارات ناشي از شيوع اين ويروس، شرکت نفتي «توتال» اعلام کرد که سود اين شرکت در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۰، به ميزان ۹۹ درصد کاهش يافته است.

به گزارش شفاآنلاین، اين غول نفتي فرانسوي اعلام کرد که سود شرکت به ۳۴ ميليون دلار در مقابل ۳.۱ ميليارد دلار سال گذشته رسيده است.

پاتريک پويانه مديرعامل شرکت توتال تاکيد کرد که متوسط قيمت هر بشکه نفت برنت درياي شمال در سه ماهه نخست سال ميلادي جاري ۵۰.۱ دلار بوده در حالي که اين رقم در سال گذشته ۶۳.۱ دلار بود. قيمت‌ها حتي بيشتر از اين کاهش يافته‌اند و در زمان حاضر هر بشکه نفت کمتر از ۳۰ دلار ارزش دارد.

براي مقابله با اين بحران، گروه توتال برنامه ريزي اقتصادي جديد خود (دست کم يک ميليارد دلار هزينه عملياتي) و کاهش سرمايه گذاري را اعلام کرد (کمتر از ۱۴ ميليارد دلار در سال ۲۰۲۰ در مقايسه با ۱۸ ميليارد دلار برنامه ريزي شده در ابتداي سال). اين اقدام‌ها بيش از اقدام‌هاي پيشين اعلام شده در ماه مارس/ ۱۱ اسفند ۹۸ تا ۱۲ فروردين ۹۹  است.

لوفيگارو نوشت: توتال هم اينک توليد بين ۲.۹۵ تا ۳ ميليون بشکه نفت در روز را براي سال جاري پيش بيني کرده است که در مقايسه با پيش بيني‌هاي اوليه دستکم ۵ درصد کاهش دارد.

روزنامه «ليبراسيون» فرانسه دو هفته پيش نوشت: سقوط بي‌سابقه بهاي نفت شرکت‌هاي نفتي اين کشور را بار ديگر در بحران فرو خواهد برد.

اين روزنامه فرانسوي، در پي سقوط بي‌سابقه بهاي نفت نيويورک که با کاهش فزاينده‌اي به منفي ۳۷.۶۳ دلار در هر بشکه رسيد نوشت: شرکت‌هاي نفتي در فرانسه دوباره غرق در بحران مي‌شوند.

ليبراسيون افزود: شرکت‌هاي فعال در اين بخش که به سختي از شوک نفتي سال ۲۰۱۴ ميلادي بهبود يافته‌اند با وجود نيازي که به بودجه براي انطباق خود با تغييرات آب و هوايي دارند ناچارند با تضعيف اين زنجيره، سرمايه گذاري‌هاي خود را کاهش دهند.
 
پس از سال ۲۰۱۴ و در آخرين بحران بزرگ نفتي اين بخش ۱۰هزار شغل را در فرانسه کاهش داده بود که با وجود توقف شديد تقاضا ناشي از بيماري همه گير کوويد -  ۱۹، اين ممکن است بدتر هم بشود.

ليبراسيون نوشت: هنگامي که از متخصصان صنعت نفت و گاز در مورد تاثيرات ويروس کرونا بر اين صنعت سوال مي‌شود بلافاصله خاطره «تاريک‌ترين لحظات» پديدار مي‌شود. با اين تفاوت که امروز، سقوط بهاي نفت ممکن است شمار زيادي از شرکت‌هاي معتبر نفتي را به مراتب بيش از آنچه در ۶ سال پيش اتفاق افتاد غرق کند و در سايه غول نفتي «توتال»، اين بخش شماري از شرکت‌هاي فرانسوي بسيار در معرض خطر مانند «تکنيپ» و «والورک» را دربر مي‌گيرد.

«برونو لومر» وزير اقتصاد فرانسه پيشتر هشدار داده بود که سقوط بهاي نفت، اقتصاد جهاني را که با تبعات گسترده شيوع کرونا دست به گريبان است، تهديد مي‌کند.

کاهش تقاضاي شرکت‌هاي نفتي

«يورونيوز» فرانسوي هم نوشت: اپيدمي کرونا تقاضاها را کند کرده و حساب‌هاي سه ماهه شرکت‌هاي نفتي روند کاهش به خود گرفته است که نتيجه مستقيم افت ناگهاني قيمت نفت به ويژه به دليل اقدام‌هاي قرنطينه است.

در مواجهه با بحران کوويد - ۱۹، سود خالص شرکت توتال در سه ماهه نخست سال ميلادي جاري ۹۹ درصد کاهش يافته است. سود «رپسول» ۲۸ درصد کاهش يافت. اين رقم براي شرکت «بريتيش پتروليوم» ۶۷ درصد و غول نفتي «آنگلو دويچ» انگليسي ۴۶ درصد است.

با وجود چنين زمينه نامطلوبي، گروه اسپانيايي رپسول مي‌گويد سود سهام يک يورو براي هر سهم اين گروه را براي سال ۲۰۲۰ حفظ خواهد کرد.

در مواجهه با کاهش سود ۹۹ درصدي، توتال به دنبال تقويت برنامه ريزي اقتصادي خود است. اين غول نفتي فرانسه همچنين قول «بي‌طرفي کربن» (انتشار صفر کربن) در سال ۲۰۵۰ را داده است.

 ۶۶ کشور تعهد داده‌اند که انتشار دي‌اکسيد کربن خود را تا سال ۲۰۵۰ به صفر برسانند. ۶۶ دولت به همراه ۱۰ منطقه، ۱۰۲ شهر، ۹۳ شرکت تجاري و ۱۲ سرمايه گذار متعهد شده اند انتشار دي اکسيد کربن خود را تا سال ۲۰۵۰ به صفر کاهش دهند.لوفيگارو
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: