کد خبر: ۲۵۶۸۶۰
تاریخ انتشار: ۱۹:۰۸ - ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - 2020May 05
دونالد ترامپ رييس جمهوري آمريکا در يک نشست خبري مدعي شد که ويروس کرونا از آزمايشگاهي در ووهان چين به بيرون منتشر شده و «مايک پمپئو» وزير امور خارجه آمريکا نيز روز يکشنبه اين ادعا را تکرار کرد
شفاآنلاین>سلامت>ارزيابي اطلاعاتي کشورهاي عضو اتحاديه اطلاعاتي فايوآيز ادعاي ترامپ درباره شيوع کرونا از آزمايشگاهي در چين را رد مي‌کند.

به گزارش شفاآنلاین، بامداد سه‌شنبه به نقل از دو مقام اروپايي گزارش داد که يافته‌هاي اطلاعات مشترک کشورهاي عضو اتحاديه اطلاعاتي فايوآيز نشان مي‌دهد که آن‌ها اعتقاد دارند انتشار تصادفي ويروس کرونا از يک آزمايشگاه "بسيار بعيد" است و منشا اين ويروس بازار است.

فايوآيز يک اتحاديه اطلاعاتي شامل پنج کشور آمريکا، استراليا، بريتانيا، کانادا و نيوزيلند است که در شنودهاي الکترونيکي و همرساني اطلاعات با يکديگري همکاري دارند.

يک منبع ديپلماتيک غربي به سي‌ان‌ان گفت: ما معتقديم بسيار بعيد است که اين يک اتفاق باشد. به احتمال زياد اين يک رويداد طبيعي باشد و آلودگي انساني از طريق تماس طبيعي انسان و حيوان روي داده است.

در حالي که نهادهاي اطلاعاتي آمريکا هنوز موضع رسمي در اين باره اتخاذ نکرده‌اند، دو مقام اروپايي گفتند که کشورهاي عضو اتحاديه اطلاعاتي فايوآيز در حال اجماع بر سر اين ارزيابي هستند.

دونالد ترامپ رييس جمهوري آمريکا در يک نشست خبري مدعي شد که ويروس کرونا از آزمايشگاهي در ووهان چين به بيرون منتشر شده و مايک پمپئو وزير امور خارجه آمريکا نيز روز يکشنبه اين ادعا را تکرار کرد.

يک مقام ديگر غربي به سي‌ان‌ان گفت که ادعاي ترامپ و پمپئو با ارزيابي‌هاي فايوآيز بسيار فاصله دارد؛ اگرچه هنوز احتمال انتشار اين ويروس از يک آزمايشگاه منتفي نيست اما هيچ شواهدي براي اثبات چنين نظريه‌اي وجود ندارد.

«مايکل رايان» مدير اجرايي سازمان جهاني بهداشت نيز دوشنبه شب در کنفرانس خبري روزانه خود گفت: ما هنوز هيچ داده يا شواهد خاصي از دولت ايالات متحده در ارتباط با ادعاي مربوط به منشأ ويروس کرونا دريافت نکرده‌ايم.

وي افزود: از نگاه ما، اين هنوز يک حدس است و ما مثل هر سازمان سندمحوري مشتاقيم که هر اطلاعاتي را درباره منشأ اين ويروس دريافت کنيم. تصميم به ارايه چنين اطلاعاتي در صورتي که وجود داشته باشد، در اختيار ايالات متحده است، اما سازمان جهاني بهداشت موظف به پشتيباني اطلاعاتي از آن است.

رايان با بيان اينکه يافته‌هاي سازمان جهاني بهداشت حاکي از منشأ طبيعي ويروس کوويد۱۹ است، تاکيد کرد که تحقيقات در اين باره بايد دانش-محور باشد نه سياسي.

مايک پمپئو وزير امور خارجه آمريکا در مصاحبه‌اي با شبکه «اي.بي.سي» آمريکا گفت: شواهد قابل توجهي وجود دارد که نشان ميدهد کرونا از آزمايشگاهي در «ووهان» چين آمده است.

اين ادعاي پمپئو در حالي است که جامعه اطلاعاتي آمريکا نتيجه‌گيري کرده که کرونا ساخته دست بشر نيست.

«اداره مديريت اطلاعات ملي» آمريکا پنجشنبه گذشته اعلام کرد که «اجماع علمي گسترده‌اي» وجود دارد که نشان ميدهد اين ويروس ساخته دست بشر نيست.

مقام‌هاي آمريکايي مطلع از تحليلها و گزارش‌هاي اطلاعاتي در هفته‌هاي اخير اعلام کرده‌اند که معتقد نيستند دانشمندان ويروس کرونا را به وجود آورده باشاند.

آنها گفته‌اند که به نظر مي‌رسد اين ويروس از طريق تماس انسان با حيوانات وحشي در يک بازار فروش اين حيوانات در ووهان يا از يکي از آزمايشگاههاي دولتي چين در ووهان آمده است.

پمپئو پنجشنبه گذشته گفته بود که هنوز مشخص نيست که کرونا از «مؤسسه ويروسشناسي ووهان» آمده است يا از بازار فروش گوشت حيوانات وحشي يا از جايي ديگر.

ترامپ رييس جمهوري آمريکا در همان روز مدعي شد که يقين دارد کرونا از يک آزمايشگاه ويروس‌شناسي در چين آمده، اما سندي براي اظهارات خود ارائه نکرد.سي ان ان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: