کد خبر: ۲۵۶۷۹۴
تاریخ انتشار: ۲۲:۰۷ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - 2020May 04
دلیل واقعی موفقیت آلمان در کنترل کرونا این است که به لطف افزایش مدیریت ایالتی و منطقه‌ای، این کشور توانسته سریع‌تر و سازگارتر نسبت به این بحران واکنش نشان دهد
شفاآنلاین>سلامت>واکنش آلمان به همه‌گیریِ کووید-۱۹ در بسیاری از رسانه‌ها مورد تحسین قرار گرفت و بسیاری از تحلیلگران می‌گویند که این کشور برای تمام جهان به نمونه‌ای موفق برای چگونگی کنترلِ شیوع این ویروس تبدیل شده است.

به گزارش شفاآنلاین، کارشناسان معتقدند این واقعیت که آلمان کنترل همه‌گیری کرونا را بسیار بهتر از متحدان اروپایی خود انجام داده به ویژه به دلیل سطح تمرکززدایی و صنعتی‌سازی در این کشور بوده است.

برنامه‌ریزی‌ها این گونه بوده که محدویت‌ها و قرنطینه خانگی در اواسط ماه مه در فرانسه و آلمان به پایان برسد. با این حال، تفاوت‌های چشمگیری بین پاریس و برلین به لحاظ الگوی همه‌گیری، تعداد قربانیان و نحوه کنترل بیماری در دو کشور وجود داشته است. 

فرانسه تاکنون ۲۴ هزار و ۸۹۵ مرگ ناشی از  ابتلا به کووید-۱۹ را به ثبت رسانده اما آلمان تنها ۶۸۶۶ مورد مرگ و میر ناشی از این بیماری را ثبت کرده است. 

آلمان ۴۰ هزار تختخواب مراقبت‌های ویژه دارد، در حالی که فرانسه تنها ۱۴ هزار تختخواب در اختیار دارد. در نهایت هر هفته ۳۵۰ هزار آزمایش تشخیص کرونا در آلمان انجام می‌شود که در مقایسه با ۱۵۰ هزار آزمایش هفتگی در فرانسه بسیار بیشتر است.

با این حال، طبق اعلام سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD)، هر دو کشور آلمان و فرانسه در حدود ۱۱ درصد از تولید ناخالص داخلی خود را صرف هزینه‌های سلامت می‌کنند.

دلیل واقعی موفقیت آلمان در کنترل کرونا این است که به لطف افزایش مدیریت ایالتی و منطقه‌ای، این کشور توانسته سریع‌تر و سازگارتر نسبت به این بحران واکنش نشان دهد. 

در سطح بعدی، وزارتخانه‌های بهداشت و درمان منطقه‌ای با یکدیگر هماهنگ بوده و وزیر بهداشت فدرال "بسیار کم مداخله می‌کند". این مداخله فقط وقتی مسئله تدارکات، تجهیزات و آمارها مطرح است، صورت می‌گیرد.

در فرانسه، پول به طور عمده به بیمارستان‌های اطراف پایتخت و گروه‌های ساخت و سازی که بیمارستان‌ها و آژانس‌های بهداشتی منطقه‌ای را مدیریت می‌کنند، تزریق می‌شود اما در آلمان، پول در درجه اول به عرصه درمانی و به طور مستقیم به بیمارستان‌ها وارد می‌شود.

دلیل دوم این است که صنعت آلمان، چه بخش داروسازی، صنعت خودرو یا صنعت ابزار ماشینی توانسته است نیروها را بسیج کرده و دستگاه‌های ونتیلاتور، کیت‌های تشخیص و ماسک‌های پزشکی تولید کند.

آلمان کشوری است که بخشی از زنجیره‌های تولید خود، یعنی مونتاژ و محصولات نهایی که به یک عامل تعیین کننده در مبارزه با کرونا تبدیل شده سرپا نگه دارد. در واقع برلین توانسته است "توانایی سرمایه‌گذاری، سازماندهی، پیش‌بینی و درک خطرات" را حفظ کند. این در حالی است ک به باور برخی کارشناسان، فرانسه در داشتن "چشم‌انداز استراتژیکی واقعی" از این وضعیت ناتوان بوده است.

به گفت این کارشناسان، در فرانسه فقدان دیدگاه استراتژیک و عدم توانایی هماهنگی عمل در سطح ملی وجود دارد.

به گفته "اودوارد هوسون" یکی از تحلیلگرانی که در این ارتباط ارزیابی‌هایی ارائه داده، آلمان نسبت به شیوع کرونا بهتر واکنش نشان داد، بهتر سازگار شد، سریع‌تر واکنش نشان داد و می‌داند چه کاری باید انجام دهد. فرانسه اما هنوز به دنبال راهی برای سازماندهی تلاش‌های لازم در این بحران است.

این تحلیلگر یادآوری می‌کند که صدر اعظم آلمان خود را محدود به "تقویت روحیه مردم" کرده و گفت که این یک "بحران بهداشتی" است. به همین دلیل است که رتبه‌بندی‌های آنگلا مرکل که محبوبیتش پیش از این رو به افول بود حاکی از افزایش مجدد بوده و اکنون ۷۹ درصد آلمانی‌ها از او حمایت می‌کنند.

در برابر امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه می‌خواهد به هر قیمتی ثابت کند که او فرمانده است و او کنترل همه چیز را دارد. از این رو به سخنان و ارائه دستورالعمل‌های متعدد روی آورده است.

وزیر بهداشت آلمان نیز در تاریخ ۱۷ آوریل اظهار داشته که همه‌گیری کووید-۱۹ در آلمان هر روز بیشتر تحت کنترل قرار می‌گیرد. به ادعای وی، اکنون می‌توان گفت همه چیز در آلمان موفقیت‌آمیز بوده است و این کشور موفق شده که از رشد پویای موارد ابتلای کرونا به رشد خطی برسد و سطح عفونت کاهش زیادی یافته است.

طبق اعلام وزارت بهداشت آلمان در این مدت از حدود دو میلیون نفر از مردم سراسر این کشور تست کرونا گرفته شده است. 

بنا بر گزارش اسپوتنیک، آلمان به عنوان نمونه‌ای برای اروپا و کل جهان مورد تحسین قرار گرفته است. بر اساس رتبه‌بندی که توسط گروه دانش عمیق (DKG) تهیه شده است، آلمان یکی از کشورهای پیشرو در شرایط مدیریت بحران در سراسر جهان است.ایسنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: