کد خبر: ۲۵۶۷۰۹
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۰ - ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - 2020May 03
بیشتر زندانها و مدارس در آمریکای جنوبی و آمریکای مرکزی پر ازدحام و غیر بهداشتی هستند. چنین وضعیتی بهترین شرایط برای شیوع ویروس کرونا است
شفاآنلاین>سلامت>1- ویروس کرونا در زندانها و بازداشتگاههای جهان هم گسترش یافته است. چرا که سه عامل تراکم ، تماس نزدیک و فضای بسته که تسریع کننده شیوع ویروس کرونا می باشند ، در زندانهای جهان دیده می شود. 

نزدیک به هشتاد درصد از زندانیان در آمریکا آلوده به ویروس کرونا می باشند. با توجه به چنین وضعیتی مقامات زندانها مجبور به آزادی و یا تغییر جرم برخی از مجرمان شدند و محکومیت آنان را به بازداشت خانگی تغییر دادند. همچنین در کشورهای آمریکای مرکزی و جنوبی که امکانات زندان ها بسیار ضعیف است ،‌ زندانیان دست به شورش و فرار زدند. 

2- روز بیست و چهارم آوریل تعدادی از زندانیان در بوینس آیرس ، پایتخت آرژانتین ،‌ بنری که روی آن نوشته شد بود:« حاضر نیستیم در زندان بمیریم » بر پشت بام زندان نصب کردند. به دنبال آن ، زندانیان با آتش کشیدن تختخواب ها فریاد آزادی سر دادند. 

این شورش نه ساعت پس از اعلام ابتلای یک زندانی به ویروس کرونا صورت گرفته است. پس از اعتراض زندانیان بوینس آیرس ، شورش در زندان های آمریکای مرکزی و جنوبی گسترش یافت و در کلمبیا بیست و سه زندانی در شورش جان خود را از دست دادند و همچنین در بزریل 1300 زندانی از زندان فرار کردند.

 سازمان بین المللی حقوق بشر درباره گسترش شیوع ویروس کرونا در زندانها گفت:« بیشتر زندانها و مدارس در آمریکای جنوبی و آمریکای مرکزی پر ازدحام و غیر بهداشتی هستند. چنین وضعیتی بهترین شرایط برای شیوع ویروس کرونا است. »‌

3- بر اساس گزارش خبرنامه عدالت کیفری آمریکا ، در زندانهای آمریکا که بیشترین تعداد زندانیان جهان را دارد ، تا روز بیست و نهم ماه آوریل حداقل 14 هزار و 500 نفر به ویروس کرونا آلوده شدند و در این میان 218 نفر جان خود را از دست دادند. میزان آلودگی در داخل زندان های آمریکا بیش از دو و هفت دهم برابر اماکن عمومی در آمریکا است. همچنین در ایالت اوهایو از زندانیان تست کرونا گرفته شد و شصت و هشت درصد از زندانیان آلوده به ویروس کرونا بودند. 

4- اسراییل به منظور مقابله با ویروس کرونا از یک سو صدها تن از زندانیان کشورش را آزاد کرد و از سوی دیگر از آزادی زندانیان فلسطینی از جمله 180 کودک امتناع ورزیده است. کارشناسان شورای حقوق بشر سازمان ملل درباره رویکرد مقامات اسراییل خاطرنشان کردند:«‌ این یک رفتار تبعیض آمیز و نقض حقوق بین المللی است. 

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: