کد خبر: ۲۵۶۴۷
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۹ - ۰۱ تير ۱۳۹۳ - 2014June 22
شفاآنلاين - رییس جمهوری گفت: به همه آنهایی که متاسفانه امروز به تروریست ها کمک کرده و آنها را حمایت می کنند باید بگوییم فکر نکنید این وحشیان تروریست را به جان دیگران انداخته اید، فردا نوبت شما خواهد رسید.

به گزارش شفاآنلاين، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز یکشنبه در کنگره بین المللی سبط النبی امام حسن مجتبی (ع) با بیان این که در آستانه ماه مبارک رمضان هستیم خطاب به حاضرین در کنگره گفت: می بینید در دنیای اسلام چه می گذرد وحوشی که به خون مسلمانان تشنه اند، کودکان را هم سر می برند، به ناموس مسلمانان اعتنا نمی کنند، دختران جوان را به عنوان برده می ربایند، خانه مسلمانان را بر سر آنها خراب می کنند، حرمت هیچ پیامبر و عالمی را نگاه نمی دارند و خود را به عنوان جهادی و اجراکننده اسلام و قرآن می خوانند که چه درد و مصیبت بزرگی است.



** امروز روز غم برای مسلمانان است

روحانی گفت: امروز روز غم برای مسلمانان و متاسفانه روز شادی برای صهیونیست ها است که به وضوح پشت پرده این حرکت هستند، مسلمانان را به جان هم انداخته اند و از کشتار و خونریزی آنها لذت می برند.

روحانی ادامه داد: صهیونیست ها در این وادی هر روز به مردم غزه حمله می برند و آنها را زیر بمباران وحشیانه خود قرار می دهند، آنچنان فضایی به وجود آورده اند که هیچ کس نه فکر فلسطین و نه قدس باشد. همه جا با نام های مختلف خونریزی به راه انداخته اند متاسفانه با پرچمی که بر روی آن لا الله الا الله نقش بسته است. آنها معبودشان الله نیست، شیطان است و برای آنها لا الله الا شیطان معنا دارد و در عمل اینگونه هستند.

روحانی گفت: ببینید چه کشتاری را در دنیای اسلام به راه انداخته اند از افغانستان و پاکستان تا سوریه، عراق و لبنان و همه جا.

رییس جمهوری با تاکید بر این که امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند وحدت در دنیای اسلام هستیم ادامه داد: باید پرچم صلح حسنی به اهتزاز درآید ما به حرمت زاده رمضان که او برای وحدت مسلمانان، محنت ها را به جان خرید باید وحدت کنیم.



** باید یک حرکت فرامذهبی در دنیای اسلام مقابل توحش و خشونت به راه بیندازیم

روحانی تاکید کرد: ما امروز نیازمندیم و باید همه علما، اندیشمندان، احزاب ، گروه های اسلامی، همه سازمان های مردم نهاد اسلامی به ویژه علمای بزرگ اهل سنت و شیعه همه و همه یک حرکت فرامذهبی در برابر توحش، خشونت و آدمکشی در دنیای اسلام به راه بیندازیم

روحانی تاکید کرد: باید کاری کنیم ندای صلح و وحدت بر ندای افراط و تکفیر پیشی گیرد، فریاد همبستگی و صلح مسلمانان در سراسر دنیای اسلام بر صدای خشونت طلبان توفق یابد. کسانی که هم به دنبال خشونت فکری و هم فرهنگی و هم عملی هستند.

روحانی با بیان این که باید در برابر خشونت بایستیم، اظهارداشت: امروز باید به همه مسلمانان و دنیای اسلام دوستی، مودت، ولایت و سرپرستی را برقرار کنیم.



** توصیه رییس جمهور به کشورهایی که با دلار نفتشان به تروریست ها کمک می کنند

روحانی گفت: از همه کشورهای اسلامی و همه آنهایی که متاسفانه با پول و دلار نفتی شان امروز به تروریست ها کمک می کنند باید بگوییم، توصیه و تاکید کنیم؛ بدانید فردا نوبت شماست، فکر نکنید این وحشیان تروریست را به جان دیگران انداخته اند فردا نوبت شما خواهد رسید، از خونریزی، آدمکشی و مسلمان کشی دست بکشید.

رییس جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: در دنیای اسلام بین شیعه و سنی تفرقه ای وجود ندارد. شیعه و سنی برادر یکدیگر هستند، سال ها و قرن ها در عراق، ایران، شام، لبنان، خلیج فارس و شمال آفریقا و همه جا کنار هم با برادری زندگی کرده اند در یک مسجد نماز خوانده اند و پشت سر یک امام به نماز ایستاده اند.

رییس جمهوری خطاب به حامیان تروریست ها ادامه داد: چرا به ناحق همزیستی مسالمت آمیزی که نعمت خدا بود می خواهید الفتی را که خدا به عنوان نعمت به ما ارمغان داد را نابود کنید.

رییس جمهوری اضافه کرد: صهیونیست ها و ابرقدرت های جنایتکار خواب راحت داشته باشند و زنان و کودکان در دنیای اسلام از ترس ترک کنند و زیر چادر در سرمای زمستان و گرمای تابستان آواره باشند.

روحانی تاکید کرد: امروز بیش از هر زمان دیگر نیاز به وحدت داریم، بیاید همه با هم یک صدا صلح رمضانی را فریاد بزنیم به حرمت زاده رمضان، به نام ماه رمضان که ماه تقوا و نزول قرآن است در کنار هم قرار گیریم، افراط گران و تروریست ها را کنار بزنیم و منزوی کنیم.

روحانی ادامه داد: بیاید دست اتحاد به هم دهیم، در پناه اسلام، سیره پیامبر، زیر پرچم سبط اکبر رسول خدا(ص) قرار گیریم.

روحانی ادامه داد: از خدا می خواهیم در این ماه عبادت و نزول قرآن دل های ما را به هم نزدیک تر کند و وحدت میان ما (مسلمانان) برقرار شود تا پایان تروریسم و خشونت را در دنیای اسلام در آینده نزدیک شاهد باشیم و جشن بگیریم.

رئیس جمهوری دربخشی دیگر از سخنانش با بیان این که دوره 250 ساله امیرالمومنین(ع) تا امام حسن عسکری(ع) نقاط برجسته ای دارد که البته همه نقاط آن برجسته و هدایتگر است، گفت: باید مسلمانان در فکر ، بررسی ، تحقیق و هم در عمل به آن بیشتر توجه کنند.

روحانی اضافه کرد: ویژگی های دوران حکومت و زمامداری امام علی (ع) ، صلح امام حسن مجتبی (ع) ، سبط اکبر پیامبر (ص) ، قیام بزرگ سرور آزادگان امام حسین (ع) ، دانشگاه بزرگ امام باقر (ع) و امام صادق (ع) ، مقاومت و تحمل طولانی در زندان 14 ساله موسی بن جعفر (ع) ، تعامل ویژه با حاکمیت وقت توسط امام هشتم (ع) و خفقان شدید و سیاه در دوران عسگریین و امام جواد (ع) ؛ همه این نکات به عنوان برجستگی هایی است که می تواند توجه مسلمانان را جذب کند و راه را برای هدایت آنان بگشاید.

وی ادامه داد: ما می دانیم که در جهاد و مبارزه ، هم پیروزی حق است ، هم به یک معنا پیروزی شخص است. آن که در میدان جنگ و جهاد برای رضای خدا می رود و خون و جان خود را نثار می کند ، هم حق را پیروز کرده است و هم شخص او پیروز میدان است.

رئیس دولت تدبیر و امید یادآور شد: گاهی حق پیروز می شود اما شخص در فشار و تنگنا قرار می گیرد. وی توضیح داد: در صلح ، قرارداد صلح و نرمش در برابر نیروی مقابل ، آنجا که به حق ، صحیح و درست است ، حق را پیروز می سازد و شخص را در منگنه فشار قرار می دهد، اینجاست که عجر برای کسی است که مسیر حق را می پیماید.

روحانی تصریح کرد: جنگ بدر و احد بعنوان حضور شجاعانه در برابر کفار و پیروزی حق بود که پیروزی شخص پیامبر(ص) و تحسین همه مسلمانان در برابر پیامبر(ص) را به دنبال داشت اما در صلح حدیبیه حق پیروز شد ولی عده ای کوته نظر در برابر شخص پیامبر زبان و اعتراض گشودند و گفتند چرا این همه عقب نشینی شد.



** عاقبت بینی و تدبیر غیر از عافیت طلبی است

روحانی گفت: کوته نظران ، عاقبت بینی را گاهی عافیت طلبی می بینند در حالی که عاقبت بینی و تدبیر غیر از عافیت طلبی است، حتی بزرگان و صحابیه عظیم شأن و یاران نزدیکی امثال حجر دچار تعجب می شوند و گاهی تقاضای مرگ می کنند که این نشان می دهد شجاعت در صلح به مراتب بالاتر از شجاعت در جنگ است.

رئیس جمهوری توضیح داد: ما در دوران زندگی امام(ره) و عیان دیدیم که او هم فرمانده میدان جنگ بود و هم روزی راهبر مسیر صلح و دیدیم که آن روز او فرمانده جنگ بود از لحاظ روحی چگونه راحت بود و آن روز که صلح را انتخاب کرد چه فشار روحی بر او وارد شد.



** صلح ، شجاعت دوچندان می طلبد

رئیس جمهوری با تاکید بر این که صلح ، شجاعت دوچندان می طلبد ، گفت: امام حسن مجتبی (ع) در پیروی از راه پیامبر عظیم شأن اسلام صلحی را برگزید که حق دماء مسلمانان بر آن بود و هم وحدت و اتحاد در جهان اسلام در برابر خطر رومی که آن روز کل دنیای اسلام را تهدید می کرد را شامل می شد.

رئیس جمهوری با بیان این که صلح به معنای در نظر داشتن هدف و آرمان برتر و بالاتر است، گفت: آن آرمان ممکن است برای برخی افراد مشهود و آشکار نباشد. صلح را آن امامی انجام می دهد که پشت پرده را به خوبی می بیند و پیش بینی می کند اما افراد تنگ نظر نه پشت پرده که حتی روی پرده را هم به خوبی نمی بینند.

رئیس جمهوری تاکید کرد: ما نیازمند آنیم که زندگی ائمه خدا (ع) را بازخوانی کنیم و درس عقلانیت ، تدبیر ، میانه روی ، اعتدال در برابر افراط گرا و خشونت طلبانی را بیاموزیم که حتی در کنار امام معصوم و پیامبر بزرگ اسلام هم نمی توانستند راه مدارا را به خوبی ببینند ، درک کنند و به آن پایبند بمانند به همین دلیل زبان به گله و حتی اعتراض می گشودند.



** مدارا کردن با دیگران به این معنا نیست که حقی زیر پا گذاشته شود

رئیس شورای انقلاب فرهنگی گفت: عمل امام حسن مجتبی (ع) به ما نشان می دهد در مقاطعی از تاریخ اسلام ، وحدت دنیای اسلام و مدارا در برابر افکار دیگران تا چه حد اهمیت دارد.

روحانی تصریح کرد: مدارا کردن یا با لحن ملایم با دیگران سخن گفتن به معنای آن نیست که حقی زیر پا گذاشته شود، سکوت در برخی موارد به آن معنا نیست که فردی در برابر راه ناحقی تسلیم شده باشد.

وی با تاکید بر این که تشخیص و تفکیک این موضوع ، تفکر ، تدبر ، سعه صدر و حوصله نیاز دارد ، اظهار داشت: به اعتقاد من درباره امام حسن مجتبی (ع) زیباترین تعبیر را رهبر معظم انقلاب دارند که صلح امام حسن (ع) را شکوهمندترین نرمش قهرمانانه تاریخ می نامند.

روحانی گفت: من تعبیری از این زیباتر ندیده ام که چند سال پس از پیروزی انقلاب ، رهبر معظم انقلاب کتاب صلح الحسن مربوط به شیخ رازی آل یاسین را به زبان فارسی ترجمه کردند ، آنجا این نام را برگزیدند ، «شکوهمندترین نرمش قهرمانانه تاریخ».



** نرمش قهرمانانه سخت تر از جهاد قهرمانانه است

رئیس جمهوری با بیان این که به اعتقاد من نرمش قهرمانانه سخت تر از جهاد قهرمانانه است، اظهار داشت: امام حسن مجتبی (ع) این قهرمانی و شجاعت را برگزید و انتخاب کرد.

وی ادامه داد: همه ما مسلمانان ضمن احترام به همه اهل بیت پیامبر (ع) برای امیرالمومنین (ع) ، فاطمه زهرا (س) ، امام حسن (ع) و امام حسین (ع) ویژگی خاصی قائلیم زیرا آنها در کنار و با پیامبر (ص) بودند و مستقیم از ایشان بهره جستند.

رئیس دولت یازدهم تاکید کرد: ما امروز نیازمندیم که از راه امام حسن (ع) ، مسیر او ، راه وحدت او ، راه حق دماء مسلمین و راه صلح و ثبات در جهان اسلام بیشتر بهره جوییم.

در این کنگره همچنین بزرگترین دایره المعارف و دانشنامه مجازی اهل بیت (ع) که به شش زبان تهیه شده است، با حضور رییس جمهوری رونمایی شد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: