کد خبر: ۲۵۵۸۷۶
تاریخ انتشار: ۰۳:۳۲ - ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - 2020April 22
رامی الاهوم
در یمن و پس از اعلام آتش بس یک جانبه عربستان در هفته گذشته، همچنان شاهد عدم تنش زدایی حداقل در خطوط اصلی جبهه هستیم
۱-با تائید شیوع کووید ۱۹ در سوریه ، لیبی و یمن در هفته های اخیر، نگرانی از فراگیر شدن آن در مناطق جنگ زده در جهان عرب افزایش یافته است 

۲- گروه های حقوق بشر و کارشناسان پیش بینی کرده اند که شیوع گسترده کووید ۱۹ در کشورهای درگیر در مناقشه در خاورمیانه که نظام سلامت آنها در اثر سال ها جنگ تضعیف شده است،  می تواند پیامدهای انسانی به همراه داشته باشد  

۳- به رغم درخواست سازمان ملل برای برقرار ی آتش بس در جهان و تمرکز بر مهار این ویروس عالم گیر ، نشانه های چندانی از تمایل طرف های درگیر در منطقه برای آتش بس دیده نمی شود.

۴- دو اردوگاه اصلی رقیب در لیبی وجود دارد که درآن ترکیه از دولت وفاق ملی و امارات متحده عربی از نیروهای خلیفه عفتر حمایت می کنند . هردو اردوگاه پس از ژانویه ۲۰۲۰،  حضور و مداخله خود در جنگ داخلی لیبی را تقویت کرده اند. 

۵- در یمن و پس از اعلام آتش بس یک جانبه عربستان در هفته گذشته، همچنان شاهد عدم تنش زدایی حداقل در خطوط اصلی جبهه هستیم. 

۶- درحالی که دولت سوریه علیه مخالفان خود به جنگ افزار شیمیایی متوسل شده، بعید است  شیوع کرونا باعث توقف حملات دمشق یا متحدان آن به مخالفان شود. 

۷- اگر کرونا در استان ادلب تحت تسلط مخالفان گسترش یابد، این نگرانی فزاینده وجود دارد که سوریه و روسیه از آن به عنوان اهرم دیگری در برابر ترکیه و اروپا استفاده کنند. اگر  دولت دمشق باردیگر به ادلب حمله کند، شاید مبتلایان به کرونا با عبور از مرز به کشورهای دیگر وارد شوند.

۸- جدای از مسائل بشر دوستانه، دولت های غربی باید متوجه باشند که موج دوم یا سوم کرونا شاید از طریق آوارگان سوری به سواحل آنها برسد.

۹- آنها باید به جای بستن مرزهای خود و نادیده گرفتن واقعیت،  برای توقف جنگ در سوریه تلاش کنند. تنها در این شرایط است که با مساعدت های پزشکی به آوارگان می توان مانع انتشار هرچه بیشتر کرونا در سوریه شد.

  منبع : اداره کل رسانه های خارجی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: