کد خبر: ۲۵۵۶۹۰
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۵ - ۳۱ فروردين ۱۳۹۹ - 2020April 19
با وجود اینکه جواب آزمایش من منفی شد اما مردم باز هم از من شاید به واسطه بیماری پدرم می‌ترسند به همین دلیل همچنان برای آرامش اطرافیانم از ماسک و دستکش استفاده می‌کنم
شفاآنلاین>سلامت>یکی از مهمترین مشکلاتی که امروز بهبود یافتگان بیماری کرونا با آن روبرو هستند انگ اجتماعی است که به آنها زده می‌شود که شاید از رنج خود بیماری بسیار خطرناک‌تر و کشنده تر باشد و به همین دلیل اصلاح رفتار اجتماعی نسبت به این افراد ضرورت است.

به گزارش شفاآنلاین،ابتلا به کرونا همانند سرما خوردگی و سایر بیماری‌های تنفسی است که در هر خانواده‌ای برای هر گروه سنی و هر طبقه اجتماعی اعم شهر و روستا، پیر و جوان، زن و مرد اتفاق می‌افتد و نباید به بیماران و خانواده‌های افراد مبتلا به ویروس کرونا بی حرمتی کرد و افرادی که مسائل و نکات بهداشتی را رعایت می‌کنند نباید نگران همسایگی با فرد کرونایی باشند.

همه این صحبت‌ها را می‌کنیم اما رفتار نابه‌جای هر یک از ما که بیشتر از روی ترس و شاید ناآگاهی باشد به حدی پیش رفته که برای تهیه گزارش به سراغ هریک از افراد مبتلا به ویروس کرونا می‌رفتیم حاضر به مصاحبه و یا معرفی خود نبودند.

انگ کرونایی باعث شده تصمیم به ترک ترک دیار بگیرم 

امین پیرو یکی از شهروندان بوشهری  گفت: از تهران برگشته بودم که احساس کسالت و تب کردم بلافاصله برای اینکه کسی را مبتلا نکنم به بیمارستان مراجعه کردم اما با گرفتن آزمایش خون و عکس از ریه گفتند مشکلی نداری و من را مرخص کردند.

وی افزود: در این مدت پدرم بیمار و مشکوک به کرونا بود به همین دلیل چون دغدغه خانواده‌ام را داشتم و به تصور اینکه خود نیز از پدرم گرفته باشم خود را قرنطینه کردم.

پیرو ادامه داد: با وجود اینکه جواب آزمایش من منفی شد اما مردم باز هم از من شاید به واسطه بیماری پدرم می‌ترسند به همین دلیل همچنان برای آرامش اطرافیانم از ماسک و دستکش استفاده می‌کنم.

وی اضافه کرد: با برخورد نامناسب با آبروی افرادی که مبتلا به ویروس کرونا شدند بازی نکنید زیرا این ترس باعث می‌شود بسیاری از افراد مبتلا به این ویروس برای درمان به مراکز درمانی مراجعه نکنند و این امر مشکلات زیادی را به دنبال دارد.

پیرو افزود: مردم نسبت به رفتارهای اجتماعی خود بیشتر فکر کنند و تصور کنند اگر خود آنها به این ویروس مبتلا می‌شدند از این رفتار و برخورد مردم راضی بودند.

حرفهای مردم زندگی ما را نابود کرد

پیرو اضافه کرد: در این مدت آنچه بیشتر از همه من و خانواده‌ام را اذیت می‌کرد حرف‌های مردم بود که مرتب ما را کرونایی، کرونایی خطاب می‌کردند.

وی ادامه داد: از وقتی خانواده ما با این بیماری درگیر شد با واژه کرونایی کرونایی مانوس شدیم مثل اینکه ما کار بدی انجام دادیم و یا فساد اخلاقی داشتیم.

پیرو اضافه کرد: در این مدت شایعه‌های زیادی درست شد و در این شایعه ها گفتند که پدرم مرده  و دفن شده و در قالب شوخی حرف دلشان را می‌زدند و موجب آزار و اذیت خانواده‌ام شدند.

پیرو گفت: پدر من خوب شد اما اینقدر همشهریانم در این مدت با کنایه و رفتارهای ناپسند من و خانواده‌ام را اذیت کردند که تصمیم دارم خانه و زندگی خود را بفروشم و از شهر و دیارم دور شوم.

کرونا شوخی بردار نیست 

یک بهبود یافته بیماری کرونا در بوشهر گفت: بیماری کرونا شوخی نیست و مردم باید ضمن جدی گرفتن این بیماری به توصیه‌های بهداشتی توجه داشته باشند.

مریم بوستانی افزود: بسیاری از مردم با این ویروس و میهمان ناخوانده شوخی می‌کنند درحالی که از قدرت این ویروس که زندگی مردم تمام دنیا را به نوعی فلج کرده غافل هستند.

وی ادامه داد: من ساکن استان قم هستم اما خانواده‌ام در بوشهر زندگی می‌کنند و با شیوع ویروس کرونا زندگی مردم قم به هم ریخته شد.

بوستانی اضافه کرد: یک روز قبل از نخستین گزارش مورد مثبت بیماری کرونا در استان قم از سفر زیارتی کربلا برگشتم و درهمان روز همه مرزها بسته شد، در ابندای ابتلا به ویروس کرونا این بیماری را جدی نگرفتم با خود فکر کردم این سخت گیری‌ها برای چند روز است اما این طور نبود و وضعیت مبهم و نامفهومی در انتظار همه بود.

وی ادامه داد: از فردای آن روز به طور تقریبی بیشتر کسب و کارها تعطیل و همه نگران بودند که چه اتفاقی قرار است برای مردم بیفتد امید داشتم هرچه زودتر همه چیز به روال عادی برگردد اما نشد  کم کم افسردگی و ترس تمام وجودم را فرا گرفت.

بوستانی اضافه کرد: از هفته دوم ورود کرونا به قم در میان ترس و نگرانی آنچه بیش از همه مردم را اذیت می‌کرد تمسخر این استان در فضای مجازی و دیدن برخی صحنه‌هایی که به جای امیدواری تنها موج ترس را در مردم بیشتر می‌کرد به نحوی که حتی می‌ترسیدیم از کنار بیمارستان کامکار عبور کنم.

وی افزود: با وجود اینکه در خانه بودم اما دچار بی حالی شدم ابتدا فکر کردم به خاطر دوری از خانواده، ترس و تنهایی است ولی بعد حالت تهوع، اسهال شدید و بی میلی به غذا روز به روز در من شدیدتر می‌شد.

بوستانی ادامه داد: به پزشک مراجعه کردم و با دادن آزمایش خون گفتند ضعیف شدی و بیماری شما بسیار خفیف است آزمایش‌های خود را به دست خواهرم که در بوشهر و از کارکنان بیمارستان تامین اجتماعی است، رساندم و مطمئن شدم که بیماری جدی است.

این بهبود یافته از بیماری کرونا گفت: با سختی زیادی خود را به بوشهر رساندم و بلافاصله به بیمارستان تامین اجتماعی رفتم و با دادن یک سری آزمایش و سی تی اسکن مطمئن شدم که به ویروس کرونا گرفتار شده‌ام.

امید بخشی بهترین دارو و ترس دشمن بیماران کرونایی است

وی اضافه کرد: بسیار ترسیده بودم چون در فضای مجازی دیده بودم آنهایی که کرونا گرفتن و فوت شدند به چه صورتی خاکسپاری می‌شوند.

بوستانی گفت: با هزار مشکل بالاخره معاینه و متوجه شدم ریه‌ام آسیب دیده به همین دلیل به بیمارستان شهدای خلیج فارس منتقل شدم همه فکر می کردند انسان بی فکری هستم و از روی عمد از قم به بوشهر آمده ام اما من از روی ترس و مرگ در تنهایی به کنار خانواده ام در بوشهر آمدم و نمی‌خواستم آسیبی به کسی برسانم.

بوستانی گفت: با هزار مشکل در بخش عفونی و اتاق ایزوله بستری شدم و مطمئن شدم مرگم حتمی است فقط دعا و ذکر می‌خواندم و صبح روز بعد با بهبود علائم حیاتی و انتقال به بخش، بارقه امید به زندگی در من جوانه زد.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط روحی که داشتم پرستاران بخش به من رسیدگی و روحیه می‌دادند و بعد از پنج روز سلامتی خود را به دست آوردم و برای مراقبت خانگی مرخص شدم.

این بهبود یافته کرونا افزود: از سربازان خط مقدم و قهرمانان سلامت که با تمام وجود و با گذشت از سلامت خود در کنار بیماران هستند و از آنان مراقبت و به آنها رسیدگی می‌کنند تشکر می‌کنم و سلامتی خود را مدیون تلاش آنان هستم همچنین از خواهرم که با وجود همه خطرهایی که این بیماری می‌توانست برای او داشته باشد و ۱۴ روز او نیز برای اطمینان از اینکه مبتلا به بیماری نشده در قرنطینه ماند تشکر می‌کنم.

وی گفت: با وجود اینکه بیش از ۲۰ روز است که از بیماری من می گذرد و حال عمومی و روحی ام خوب است اما هنوز هم از بهداشت مرتب با من تماس میگیرند وجویای احوال من هستند.

قرنطینه خانگی، احساس مسئولیت و هم‌دردی  بهترین سد مقابل اژدهای هفت سر کووید ۱۹

یک بهبود یافته کرونا که متخصص بیهوشی بیمارستان شهدای خلیج فارس است گفت: بیماری کرونا ویروسی خوش خیم بود که از ٦٠ سال پیش شناخته شد و شاید هر فردی در طی زندگی چندین بار به آن مبتلا شده وحتی بدون درمان بهبود یافته باشد.

دکترعبدالرحیم مهرور افزود: اما این نوع ویروس کرونا که امروز به نام کووید ١٩ شناخته شده ویروسی است که با تغییر ژنوم آن جامعه جهانی را به بازی گرفته و اکنون شعله‌های آن گریبانگیر همه  شده‌است.

این متخصص بیهوشی اضافه کرد: در ابتدا هیچ کسی باور نمی‌کرد تلفات منطقه‌ای و جهانی این ویروس اینگونه پیشرونده و خانمانسوز و یا فلج کننده باشد زیرا این بزرگترین بحران بیولوژیکی جهانی در ١٠٠ سال گذشته است که جامعه جهانی آنرا تجربه کرده و یکی از عوامل آن نبود شناخت و اطلاع رسانی کافی ازکشور مبدا و نبودن امکانات وافی است.

وی ادامه داد: گر چه چند ماه قبل از آن بحرانی به نام آنفلوآنزای N۱H۱ را پشت سرگذاشتیم ولی چون تلفات آن اینگونه گسترده نبود در لایه‌ای از ابهام و خاموشی به فراموشی سپرده و محو شد اما این ویروس هیولا یا غول دیگری است که به دیگر بیان به جای کووید ١٩ باید آن را اژدهای هفت سر نام گذاشت.

وی گفت: اما جامعه ما یک جامعه احساسی هست و تا مواردی بیش از حد خود را در رفع این بحران‌ها شریک می کند اما در دقایق اخر درجا می زند بعنوان مثال بارها شاهد انداختن ماسک و دستکش آلوده در کوچه پس کوچه‌ها و خیابان‌ها بوده‌ام در صورتی که امروز هر صد متر یک سطل زباله وجود دارد ویا اینکه خانواده‌ای بوده که در یکی از شهرها سرپرست خانواده به علت ابتلا به کرونا فوت کرده و همسر وفرزند این خانواده بعلت اینکه کسی نبوده آنها را دلداری دهد وحتی بستگانشان از ترس اینکه مبتلا نشوند برای تسلی خاطر بازماندگان متوفی از دیدار با آنها پرهیز کرده در نتیجه آن خانواده دست به خودکشی زده که از نظر بنده این فاجعه دردناکتر از کروناست.

این متخصص بیهوشی اضافه کرد: یا اینکه مواردی بوده که حتی مغازه دار محله حاضر نبوده خانواده مبتلا را برای خرید بپذیرد و تا اینکه آن خانواده مجبور شده‌اند از جاهای دورتری خرید کنند تا ناشناخته بمانند که این رفتار را یک بی فرهنگی محض می‌دانم.

این بهبود یافته کرونا گفت: اکنون هر چند که دیگر دیر هست نصیحت امثال بنده ولی می توان آب رفته را به جوی برگردانند که بهترین راه جلوگیری از شیوع این ویروس قرنطینه خانگی ورعایت بهداشت فردیست اما در کنار آن هم حمایت از قشر ضعیف کارگری به خصوص آنهایی که روزمزد هستند ضروری است هر چند این وظیفه دولت هست تا این قشرزحمت کش را پوشش دهد اما گویا امروز دولت بیشتر از کارگران محتاج کمک هست.

ضرورت اصلاح رفتار اجتماعی در برخورد با بیماران و بهبود یافتگان 

یکی دیگر از بهبود یافتگان کرونا در استان بوشهر گفت: همزمان با شیوع کرونا در ماموریت کاری در شهر رشت بودم هرچند بسیار مراقبت می‌کردم اما با توجه به اینکه بیماری زمینه‌ای تنگی نفس داشتم در مسیر بازگشت به این ویروس مبتلا شدم.

وی که خواست نامش فاش نشود افزود: در ابتدا فکر کردم مبتلا به آنفلوآنزا شدم اما به محض رسیدن به بوشهر به بیمارستان شهدای خلیج فارس رفتم و پس از گرفتن آزمایش و سی تی اسکن متوجه عفونت قفسه سینه‌ام شدند.

وی ادامه داد: ۶ روز در بیمارستان بستری بودم و پس از آن مرخص و به قرنطینه خانگی رفتم پس از مرخص شدن جواب آزمایشم مثبت شد و به اعلام کردند که مراقبت و موارد بهداشتی را رعایت کنم.

این بهبود یافته کرونا افزود: این مدت را با سختی پشت سر گذاشتم و باتوجه به اینکه خانواده‌ام در شیراز بودند تنهایی فشار روحی و روانی زیادی بر من وارد کرد.

وی گفت: قرنطینه خانگی باعث شده بود بسیاری از دوستان و آشنایان از روی کنجکاوی و نه احوال پرسی سراغم را بگیرند که این امنیت و آرامشم را به هم می‌ریخت.

این بهبود یافته ادامه داد: یک روز برای انجام خرید به بیرون از خانه آمدم که یکی از دوستان برخورد زشتی کرد و فریاد زد کرونایی کرونایی که این موجب وحشت دیگران و باعث شد خود را در خانه زندانی کنم.

وی گفت: این بیماری ویروسی است و زدن انگ بر مبتلایان به این ویروس کار درستی نیست زیرا با توجه به سرعت بالای انتقال این ویروس امکان دارد خیلی از افراد به آن مبتلا شوند پس اصلاح رفتار اجتماعی در مورد افرادی که به این بیماری مبتلا می‌شوند، ضروری است.

یک شهروند دشتستانی که مادرش مبتلا به ویروس کرونا شده‌است گفت: مادر ۷۷ ساله‌ای دارم که مشکل ریوی و بیماری قلبی و عروقی است چند روز  پس از پذیرایی از میهمان‌های اصفهانی‌مان دچار تب شد تشخیص پزشک عفونت ساده بود اما بعد از سه روز یک دفعه بیهوش و به بیمارستان شهید گنجی برازجان منتقل و در بخش آی سی یو بستری شد.

این شهروند خواست نامش ذکرنشود افزود: با توجه به اینکه مادرم مشکوک به کرونا بود او را به بیمارستان شهدای خلیج فارس بوشهر منتقل کردند و پس از ۱۰ روز تست کرونای مادرم مثبت شد.

وی ادامه داد: مادرم ۱۲ روز بیهوش و دستگاه تنفس مصنوعی روی او وصل بود که به لطف خدا و تلاش مدافعان سلامت حال عمومی وی روبه بهبودی رفت و بعد از ۲۲ روز به بخش منتقل و باتوجه به اینکه بافت ریوی او آسیب دیده بود بعد از آن با کمک دستگاه اکسیژن نفس می‌کشد.

این شهروند گفت: بنا به گفته پزشک این ویروس در بدن مادرم بسیار ضعیف شده و نمی‌تواند ناقل باشد اما هر یک از ما که سیستم ایمنی بالاتری داریم می توانیم به او این ویروس را منتقل کنیم به همین دلیل تنها نیازهای ایشان را تامین می‌کنیم و ملاقاتی ندارد.

وی افزود: همسایگان و اقوام تصور می‌کنند این ویروس همیشگی است و از ما می ترسند در ابتدا از فرار مردم ناراحت می‌شدیم اما بعد از آن عادت کردیم و خودمان را از آنها دور کردیم اما بیماری کرونا نیز مانند همه  بیماری‌ها نیاز به رعایت بهداشت دارد و فردی که مبتلا به این بیماری می‌شود هیچ گناهی ندارد و ممکن است به هر نحوی مبتلا شود.

کارشناس بهداشت محیط و مدیر داخلی بیمارستان دیلم گفت: بیشتر از یک ماه است که ایران و کل دنیا با پدیده کرونا روبرو و همه  شئون اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را درجامعه تحت تاثیر قرار داده است فرهنگ و نوع مواجهه با این پدیده می‌تواند نقش اساسی را در مدیریت کرونا در جامعه داشته باشد.

مرتضی مبارکی افزود: فرد مبتلا به کرونا پس از ترخیص از بیمارستان و در دوران نقاهت فرد ناقل به شمار نمی‌رود و ضرر احتمالی افراد دیگر برای این فرد می‌تواند بیشتر باشد.

این کارشناس تاکید کرد: فردی که درگیر کرونا می‌شود نیاز به حمایت بیشتر جامعه و اطرافیان را دارد.

وی ادامه داد: بیماری کرونا از لحاظ اجتماعی در حال تبدیل شدن به یک انگ اجتماعی است که شأن افراد را مورد حمله خود قرار می‌دهد.‎

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: فرد مبتلا به کرونا در کنار تحمل درد و استرس ناشی از بیماری و ترس از مرگ، به‌ ناچار باید نگاه و احساس منفی دیگران را مانند طرد، تحقیر و انواع تبعیض‌های اجتماعی و پیامدها و مشکلات ناشی از آن را تحمل کند وانگ این بیماری باعث شده از خود بیماری برای فرد دردناک‌تر باشد.  

وی اضافه کرد:  کرونا نوعی بیماری ویروسی است و داشتن دید نکوهش‌ گرایانه نسبت به بیماران مبتلا به آن مناسب نیست.

دکتر سعید کشمیری ادامه داد: امروز وجود دید نکوهش‌گرایانه نسبت به بیماران دارای ویروس کرونا از مهمترین مشکلات ما در مورد این بیماری است که دید مردم باید نسبت به افراد مبتلا به این ویروس تغییر کند.

وی اضافه کرد: کرونا همانند آنفلوآنزا است و ممکن است سال‌های آینده این بیماری در رده سرماخوردگی قرار گیرد اما حساسیت امروز مسئولان و کادر بهداشت و درمان نسبت به این بیماری به این دلیل است که اگر همه با هم به این بیماری مبتلا شویم وضعیت بدی پیدا خواهیم کرد.

کشمیری اظهار داشت: همه گیری عمومی این بیماری و سبقت شمار بیماران از امکانات موجود حتی کشورهای پیشرفته را نیز با مشکل روبرو می‌کند پس احتیاط‌هایی که می‌شود در همین ارتباط است که شمار بیماران از امکانات بیشتر نشود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر ادامه داد: بیماری کرونا بر بدن انسان‌ها تحمیل شده و هیچ انگی نیست.

کشمیری اضافه کرد: کرونا نوعی بیماری ویروسی است که از بدن حیوان خارج و به بدن انسان وارد شده و روند اجتناب ناپذیری است ممکن است همه افراد به آن مبتلا شوند.

وی یادآور شد: این درست نیست که ما درمانگاه و یا مکانی را برای رسیدگی به این بیماران در نظر می‌گیریم اما مردم تجمع می‌کنند، مردم باید با مسئولان بهداشت و درمان همکاری کنند زیرا که بدون همکاری آنان امکان ندارد بر این بیماری غلبه کنیم.

دبیر ستاد مبارزه با کرونا در استان بوشهر با اشاره به اینکه مهم‌ترین کمک مردم به حوزه سلامت در خانه ماندن و رعایت نکات بهداشتی است، اضافه کرد: مردم تردد نکنند، در خانه بمانند و به سفر نروند، دور همی و مهمانی نروند، توصیه‌های بهداشتی را رعایت و در صورت علامت‌دار شدن به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه و نسبت به قطع زنجیره اقدام شود.

کشمیری بیان کرد: جان همه انسان‌ها باید برایمان مهم باشد، با تردد غیرضروری جان کسی را به خطر نیندازیم.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: