کد خبر: ۲۵۵۵۸۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۵ - ۳۰ فروردين ۱۳۹۹ - 2020April 18
ترجمه -دکتر علی دباغ-مدیرگروه بیهوشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
شفاآنلاین :مجله نیوزویک در تاریخ 27 اسفند 1398 معادل 17 مارس 2020 درمطلبی به قلم Dr. Craig Considine با بررسی اسناد و مدارک تاریخی نوشته :حضرت محمد (ص)، پیامبر اسلام ، بیش از 1300 سال پیش موضوع قرنطینه را که امروز در دنیا مطرح شده بیان فرموده اند.

دکتر Dr. Craig Considine نوشته: اگرچه پیامبر اسلام (ص) به هیچ عنوان یک پزشک متخصص در زمینه بیماریهای کشنده نبوده اند، با این وجود، ایشان توصیه های صحیحی برای جلوگیری و مبارزه با پیشرفت بیماری هایی مانند COVID-19 داشته اند.
 حضرت محمد (ص) فرموده اند: "اگر از شیوع طاعون در یک سرزمین اخباری شنیدید، هرگز وارد آن سرزمین نشوید؛ اما اگر طاعون در مکان زندگی شما شیوع پیدا کند، به هیچ وجه آن مکان را ترک نکنید."
ایشان همچنین فرموده اند: افراد مبتلا به بیماری های مسری باید از افرادی که سالم هستند دور نگه داشته شوند.
حضرت محمد (ص) همچنین افراد را به شدت ترغیب به رعایت نكات بهداشتی كردند كه این فرمایش ایشان باعث می شود افراد از بیماری عفونت در امان بمانند. احادیث زیر را پیامبر (ص) را در نظر بگیرید:
"پاکیزگی بخشی از ایمان است."
"دست های خود را بعد از بیدار شدن بشویید ؛ شما نمی دانید که دستانتان در حین خواب کجا ها تماس داشته است.
"نعمت خداوند در غذا، در شستن دستها قبل و بعد از غذا نهفته است."
و اگر کسی بیمار شود ، چه می شود؟ چه نوع توصیه ای را به همنوعان خود که از درد رنج می برند ، ارائه دهد؟
ایشان مردم را ترغیب می کردند که همیشه به دنبال معالجه و داروهای درمانی باشند: "ایشان فرمودند: "از معالجه پزشکی استفاده کنید زیرا خداوند بیماری را بدون تعیین دارویی برای آن، ایجاد نکرده است، به جز یک مورد و آن سن است.
دکتر Dr. Craig Considine در ادامه می افزاید اما شاید مهمتر از همه، ایشان می دانستند که کی باید تعادل ایمان و عقل برقرار کند. در هفته های اخیر، برخی (احتمالا منظورش برخی افراد آمریکایی که در رسانه ها هم آمد-مترجم) به حدی پیش رفته اند که می گویند اثرات دعا از تاثیرات رعایت قوانین اساسی دوری اجتماعی و قرنطینه بهتر است. 
پیامبر اکرم (ص) در موارد بیماری به دعا به عنوان تنها راه حل اصلی یا تنها روش درمان تکیه نفرمودند.
داستان زیر را در نظر بگیرید ، که توسط محقق فارسی قرن نهم ترمذی ( ابوعیسی محمد ترمذی محدث ایرانی قرن سوم هجری) برای مانقل شده است:
روزی پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم متوجه مردی بادیه نشین شد که افسار شترهای خود را نبست و آن را بحال خود رها کرد و پیامبر (ص) از او پرسیدند ای مرد بادیه نشین چرا افسار شتر خود را نبستید؟ و آن مرد بادیه نشین پاسخ داد: "توکل من به خداست" آنگاه پیامبر (ص) بدوگفتند "ابتدا شتر خود را ببندید ، سپس به خدا اعتماد کنید که ترجمه این قسمت از مقاله نیوزویک را می توان در این بیت معروف مولانا از دفتر اول مثنوی خلاصه کرد: گفت پیغمبر به آواز بلند * با توکل زانوی اشتر ببند
حضرت محمد (ص) مردم را ترغیب کردند که در دین خود به دنبال راهنمایی باشند، اما همزمان امیدوار بود که آنها اقدامات احتیاطی اساسی را برای ثبات، ایمنی و رفاه همگان انجام دهند. به عبارت دیگر، ایشان امید داشتند كه مردم از عقل سلیم خود بخوبی استفاده كنند.
Dr. Craig Considine محقق،استاد و سخنران جهانی و رسانه ای مستقر در گروه جامعه شناسی در دانشگاه رایس است. او نویسنده کتابهای متعددی مثل "ابعاد اخلاقی حضرت پیامبر اسلام (ص) از دیدگاه یک پیر. دین مسیح-2020 چاپ آمریکا" و کتاب "اسلام در آمریکا: کاوش در مسائل" است.
این مقاله ترجمه عینی مقاله ای به قلم ایشان در مجله نیوزویک به تاریخ 17 مارس 2020 معادل سه شنبه 27 اسفند 1398 چاپ شده است.
 فقط جهت مطالعه همگانی آن را ترجمه کلمه به کلمه کردم و تلاش نمودم رعایت امانت در حد توان شده باشد. قطعاً صاحب نظران دینی به نحو بسیار ارزشمندتری می توانند موارد مطرح شده در این مقاله را تشریح نمایند.
لینک مقاله:
https://www.newsweek.com/prophet-prayer-muhammad-covid-19-coronavirus-1492798
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: