کد خبر: ۲۵۵۴۷۵
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۳ - ۲۸ فروردين ۱۳۹۹ - 2020April 16
افزایش مراجعه بیماران سرپایی و مشکوک به بیماری کرونا در روزهای اخیر به مراکز درمانی و بهداشتی استان مازندران نشان از عدم توجه به پروتکل های بهداشتی از سوی برخی از افراد جامعه است
شفاآنلاین>سلامت>در حالی حدود پنج روز از اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی هوشمند و شروع اشتغال کم خطر در مازندران می‌گذرد که به دلیل عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی آمار ابتلا به کرونادر این استان روند افزایشی به خود گرفت.

به گزارش شفاآنلاین،اگرچه در همان ۲۴ ساعت اول اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی هوشمند و شروع فعالیت کسب و کارهای کم خطر در مازندران  در مورد عواقب احتمالی  کم توجهی به پروتکل های بهداشتی و برگشت موج دوم هشدارهایی از سوی مسوولان استانی به مردم داده شد، ولی ادامه روند کاهشی آمار مبتلایان به بیماری کرونا در مازندران که از اوایل فروردین ماه شروع و تا ۲۵ این ماه ادامه داشت، باعث شد تا این هشدارها از سوی مردم زیاد مورد جدی گرفته نشود و تا حدودی رفتارهایی بروز پیدا کند که بیشتر  جنبه سفید شدن وضعیت را حکایت می کرد.

به صدا در آمدن زنگ خطر موج دوم 

اما افزایش ۱۵ درصدی آمار ابتلا به ویروس کرونا در استان مازندران پس از حدود سه هفته روند کاهشی آمار بیماران مبتلا به این ویروس در ۲۴ ساعت گذشته که از سوی دانشگاه علوم پزشکی استان ارایه شد، زنگ خطر احتمال برگشت موج دوم را برای این خطه شمال کشور که همچنان بخش زیادی از درمانگرانش با وجود روند کاهشی در بیمارستان ها درگیر معالجه  بیماران هستند، به صدا  درآورد.

براساس آمار دانشگاه علوم پزشکی استان مازندران در ۲۴ ساعت گذشته ( ۲۶ تا ۲۷ فروردین ) تعداد بیماران مبتلا به ویروس کرونا که کارشان به بستری در بیمارستان کشید به ۹۳ نفر رسید و این در حالیست که در ۲۴ ساعت قبل از آن ( ۲۵ تا ۲۶) همین ماه پس از حدود ۵۵ روز، آمار بیماران کرونایی به ۸۱ نفر رسیده بود.

علاوه  بر آن طبق گزارش مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت و درمان ، استان مازندران از نظر ابتلا به ویروس کرونا در سطح کشور همچنان پس از استان های تهران، اصفهان و گیلان رتبه چهارم کشور را داراست و حتی از استان قم که کانون اصلی این بیماری در کشور بود نیز یک پله بالاتر قرار گرفت و این آمارها نشان می دهد که همچنان رفتارهای پرخطر در این خطه شمال کشور وجود دارد و عدم تجدید نظر در این رفتارها و رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی می تواند عواقب ناگواری به بار آورد.

رعایت تمام و کمال پروتکل بهداشتی 

یک پزشک متخصص بیماری های عفونی استان مازندران می گوید : با تصویب آغاز به کار مشاغل کم خطر از ۲۳ فروردین ماه در اکثر استان های کشور از جمله مازندران از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا، نگرانی برای برگشت موج دوم ویروس کرونا در صورت   بی توجهی به پروتکل های بهداشتی مطرح شد.

دکتر فرهنگ بابا محمودی گفت : به هر حال تصویب شروع به کار مشاغل کم خطر از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا، براساس نیازهای اقتصادی کشور اتخاذ شد که دوام این مصوبه نیز بسته به رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی مردم و صاحبان مشاغل کم خطر بود.

مدیر گروه بیماری های عفونی دانشگاه علوم پزشکی استان مازندران گفت : اگرچه آمار بیماران کرونایی مراجعه کننده به بیمارستان ها در روزهای اخیر در استان روند کاهشی پیدا کرد، ولی این کاهش به معنای کنترل این بیماری نبوده و باید تا زمان کنترل این ویروس رفتارهای جامعه مطابق با پروتکل های بهداشتی باشد و قرنطینه های خانگی نیز همچنان ادامه داشته باشد.

دکتر بابا محمودی اضافه کرد : بی توجهی به رعایت پروتکل های بهداشتی ضمن این که می تواند آمار مبتلایان را بار دیگر افزایش دهد، بلکه برنامه های قرنطینه خانگی نیز نسبت به دور اول سفت و سخت تر خواهد کرد که در این صورت خانه نشینی نیز نسبت به مرحله اول دشوار تر خواهد شد.

رییس اسبق دانشگاه علوم پزشکی مازندران اظهارداشت : علاوه بر آن درمانگران ما در بیمارستان های استانی پس از حدود دو ماه دوران سخت درمان  بیماران کرونایی، با کاهشی شدن آمار ابتلا، فرصت اندکی برای شیفت بندی و استراحت نسبی پیدا کردند تا بتوانند قدری از سختی روزهای اولیه خارج شوند  و افزایش آمار ابتلا این فرصت را از درمانگران ما می گیرد و قطعا برای دور بعدی آنها توان کاری خود را از دست خواهند داد.

دکتر بابا محمودی تنها راه شکست ویروس کرونا و کنترل این بیماری را ادامه برنامه قرنطینه خانگی و رعایت سفت و سخت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی بیان کرده است.

نگرانی صعودی شدن آمار مبتلایان به کرونا

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان مازندران با تایید افزایشی شدن آمار مبتلایان به ویروس کرونا در استان پس از حدود سه هفته روند نزولی، عدم رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی مردم را دلیل اصلی افزایشی شدن آمار مبتلایان به ویروس کرونا در استان اعلام کرد.

دکتر سید عباس موسوی گفت : افزایش مراجعه  بیماران سرپایی و مشکوک به بیماری کرونا در روزهای اخیر به مراکز درمانی و بهداشتی استان مازندران نشان از عدم توجه به پروتکل های بهداشتی از سوی برخی از افراد جامعه است.

وی اظهارداشت : تداوم روند افزایشی بیماران مبتلا به ویروس کرونا در استان در روزهای آینده می تواند مشکلاتی را برای ما ایجاد کند.

تکرار هشدارهای بهداشتی گذشته 

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان مازندران بار دیگر ضمن هشدار به مردم در مورد رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی گفت : مردم باید به این نکته توجه کنند که بازگشایی صنوف به معنی عادی سازی شرایط و مهار بیماری کرونا در استان نیست.

دکتر موسوی اظهارداشت : بی توجهی به طرح فاصله گذاری اجتماعی تنها به گسترش شیوع ویروس کرونا کمک می کند و همچنان باید رفتارهای گذشته تا کنترل این ویروس ادامه یابد.

وی به مردم استان مازندران توصیه کرد تا همچنان از اجتماع و خروج غیر ضرور از منزل خودداری کنند تا درمانگران در استان بتوانند این بیماری را کنترل کنند.

وی خاطرنشان کرد : احتمال می رود بسیاری از ما ناقل بدون علامت ویروس کرونا باشیم و بدون این که اطلاعی از بیماری خود ؛ آن را به دیگران منتقل کنیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان مازندران اظهارداشت : همه باید پروتکل های بهداشتی را تا کنترل ویروس کرونا در استان ادامه دهند تا بتوانیم با همکاری و مشارکت مردم این ویروس را شکست دهیم.

شروع نارضایتی از طرح فاصله گذاری در نخستین روز

استاندار مازندران که ریاست کارگروه پدافند زیستی مقابله با کرونا را در این استان بر عهده دارد در همان نخستین روز اجرای طرح فاصله گذاری هوشمند در سفرهای شهرستانی نسبت به بی توجهی به پروتکل های بهداشتی ابراز نگرانی کرد و گفت : وضعیت  نخستین روز کاهش محدودیت های طرح فاصله گذاری شرایط نگران کننده‌ای را ایجاد کرد که اگر تداوم داشته باشد آسیب‌های جدی هم به امنیت و سلامت مردم و هم به اقتصاد استان وارد خواهد آورد.

حسین زادگان با اشاره به اینکه شراط سخت اصناف و بازاریان برای دولت اهمیت دارد ، افزود: اگر طبق وضعیت پیش آمده در روز گذشته ترددها و تجمعات عادی شود ، هفته‌های نگران کننده را برای مازندران ایجاد می کند.

نماینده عالی دولت در مازندران جلوگیری از ورود به پیک دوم شیوع ویروس کرونا را منوط به همکاری مردم و دستگاه های اجرایی و بازاریان عنوان کرد و گفت: مردم باید نسبت به ویروس کرونا با نگاه نگران و جدی رفتار کرده و از عادی انگاری خودداری کنند.

استاندار مازندران همچنین به نحوه فعالیت اصناف و بازاریان اشاره کرد و گفت: دریافت کد رهگیری سلامت به معنی رعایت نکات بهداشتی نیست و باید همه صنوف پروتکل ها و دستورالعمل های سلامت را در واحدهای خود اجرایی کنند و به دستگاه های ناظر نیز دستور داد که دریافت کد رهگیری به معنای آغاز فعالیت واحدهای صنفی نیست و باید قبل از آغاز فعالیت پروتکل‌های بهداشتی را اجرا کنند.

وی همچنین بر تدابیر سخت گیرانه تر در نطارت و بازرسی بازار و صنوف تاکید کرد و گفت : به تمامی دستگاه های نظارتی تکلیف شده است که برخورد جدی با متخلفین سلامت انجام شود.

استان مازندران دارای دو دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل است که در مجموع در حال حاضر حدود ۶۵۰ بیمار مبتلا به ویروس کرونا  در بیمارستان های تحت مدیریت این دانشگاهها بستری هستند.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: