کد خبر: ۲۵۵۴۳۵
تاریخ انتشار: ۲۰:۳۰ - ۲۷ فروردين ۱۳۹۹ - 2020April 15
در حال حاضر یکی از نیازهای اساسی، تامین این دستگاه هاست که با کمک خیرین حدود 100 دستگاه تا کنون تهیه شده اما کمبودها در این زمینه و برخی از تجهیزات بیمارستانی دیگر از جمله تخت های Icu و ... همچنان وجود دارد
شفاآنلاین>سلامت>سفیر سوئیس در ایران با حضور در ساختمان صلح و دیدار با رئیس جمعیت هلال‌احمر در خصوص تامین اقلام و تجهیزات مورد نیاز برای کمک به بیماران مبتلا به ویروس کووید 19، فعالیت های هلال احمر در مقابله با ویروس و همچنین راهکارهای توسعه فعالیت های بشردوستانه، گفت و گو کرد.

به گزارش شفاآنلاین، دکتر کریم همتی پیش از ظهر امروز در دیدار با مارکوس لیتنر سفیر سوئیس در تهران تاکید کرد: کشور سوئیس از جایگاه خوبی در دنیا برخوردار است که می تواند همچون همیشه از این جایگاه برای توسعه خدمات بشردوستانه استفاده کند.

دکتر همتی در تشریح خدمات هلال احمر ایران برای مقابله با ویروس کرونا گفت: این جمعیت همزمان با شیوع ویروس کووید 19 در ایران، با مجموعه سلامت کشور همراه شد و خدمات متنوع و موثری ارائه کرد. 

هلال احمر، بحث آموزش های همگانی را به شکل مناسبی در فضای مجازی دنبال کرد و پیش از شیوع ویروس در ایران، آموزش‌های پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا را به زبان های مختلف در قالب اینفوگراف، پوستر و ... در فضای مجازی منتشر کرد که این آموزش ها تا کنون 56 میلیون بازدید داشته است.

 علاوه بر توجه به موضوع مهم آموزش های همگانی برای مقابله با ویروس کرونا، هلال احمر ایران با توجه به استرس بالای شهروندان به دلیل شیوع کووید 19، با راه اندازی وبسایت corona.ir تلاش کرد که استرس اجتماعی ناشی از این بیماری را کاهش دهد که تاکنون بیش از 10 میلیون نفر در تست کرونای آنلاین در این سایت شرکت کرده اند.

رئیس جمعیت هلال احمر همچنین با اشاره به استفاده از ظرفیت 2 میلیون داوطلب، امدادگر و جوان عضو هلال احمر برای مقابله با شیوع ویروس کووید 19در کشور گفت: با استفاده از ظرفیت نیروی انسانی هلال احمر، بیش از 6.5 میلیون خودرو شامل 21 میلیون نفر در ورودی و خروجی شهرهای کشور، تب سنجی و غربالگری شده که از این تعداد، 14 هزار نفر با علائم مشکوک ابتلا به ویروس، شناسایی و به مراکز درمانی ارجاع داده شدند.

اشاره به تهیه و تامین برخی اقلام و تجهیزات مورد نیاز در زمینه مقابله با ویروس از جمله تجهیزات محافظت فردی و ...در شرکت های هلال احمر و تامین بسته ها و اقلام بهداشتی برای 500 هزار بیمار خاص و بیماران مبتلا به سرطان از دیگر محورهای گفت‌وگوی رئیس جمعیت با سفیر سوئیس در ایران بود.

دکتر همتی در ادامه افزود: در بحث معیشت مردم، همچون بسیاری از کشورهای دیگر که با ویروس کووید 19 درگیر هستند، با مشکل مواجه هستیم و بیش از 3 میلیون نفر از افراد جامعه مشکل معیشتی دارند که تحت پوشش هیچ نهادی نیستند.

 بنابراین هلال احمر تصمیم گرفت تا 100 هزار بسته غذایی تهیه کرده و در اختیار این خانوارها قرار دهد. به همین دلیل، انتظار ما از کشور سوئیس، کمک و حمایت بیشتر از مردم ایران است چراکه هر میزان کمک های بشردوستانه بیشتری جمع آوری کنیم افراد بیشتری را می توانیم تحت پوشش سبدهای معیشتی قرار دهیم.

رئیس جمعیت هلال احمر همچنین با تاکید براینکه دیپلماسی بشردوستانه نکته مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: ما با توجه به کمبودهایی که به دلیل تحریم های آمریکا با آن مواجه بودیم، افراد زیادی را براثر بیماری کووید 19 از دست دادیم.

نیاز ایران به تامین 2 هزار دستگاه ونتیلاتور

دکتر همتی در ادامه به نیاز ایران برای تامین 2000 دستگاه ونتیلاتور اشاره کرد و گفت: در حال حاضر یکی از نیازهای اساسی، تامین این دستگاه هاست که با کمک خیرین حدود 100 دستگاه تا کنون تهیه شده اما کمبودها در این زمینه و برخی از تجهیزات بیمارستانی دیگر از جمله تخت های Icu و ... همچنان وجود دارد.

 از آنجایی که کشور سوئیس در تامین و تولید این تجهیزات توانایی دارد، اگر بتوانیم با حمایت دولت سوئیس این تجهیزات را دراختیار داشته باشیم، جان افراد بیشتری را می توانیم نجات دهیم.

آمادگی برای انتقال تجربیات ایران در زمینه مقابله با کووید 19

رئیس جمعیت هلال احمر با تاکید بر اینکه علیرغم تمام مشکلات ناشی از تحریم ها، توانستیم بر این بیماری غلبه کنیم، افزود: ما آمادگی داریم با توجه به تجربیات دانشمندان خود در زمینه بیماری کووید 19 با دانشگاه ها و مراکز علمی و تحقیقاتی کشور سوئیس همکاری داشته و تجربیات خود را در این زمینه به اشتراک بگذاریم.

دکتر همتی از اهدای کمک های بشردوستانه به ایران در سیل سال گذشته از سوی دولت سوئیس و همچنین کمک 500 هزار فرانکی کمیته بین المللی صلیب سرخ به هلال احمر ایران برای مقابله با ویروس کرونا،  تقدیر و ابراز امیدواری کرد که این کمک ها و روند خدمات بشردوستانه ادامه پیدا کند.

 همچنین همکاری نزدیک و استراتژیک هلال احمر ایران با کمیته بین المللی صلیب سرخ در زمینه های مختلف از جمله ترویج حقوق بشردوستانه، توانبخشی فیزیکی، بازپیوند خانواده و ... در آینده گسترش بیشتری یابد.

فعالیت موثر هلال احمر ایران در مقابله با ویروس کووید 19

سفیر سوئیس نیز در ایران در این دیدار تاکید کرد: به طور کلی، هم سفارت و هم دولت سوئیس با جمعیت هلال احمر ایران همکاری نزدیکی دارد. از نظر ما جمعیت هلال احمر ایران به عنوان یکی از شرکای اصلی است که در برابر خطر ویروس کووید 19، فعالیت بسیار موثری داشت.

مارکوس لیتنر افزود: شرکت های سوئیسی فعال در ایران که در بخش مالی و ارسال تجهیزات پزشکی فعالیت دارند، متمایل به همکاری با هلال احمر ایران هستند بنابراین لیست تقاضاها و اقلام مورد نیاز خود را اعلام کنید تا برای تامین، به این شرکت ها انتقال دهیم.

وی همچنین با اشاره به نیاز ایران به دستگاه های ونتیلاتور گفت: یکی از شرکت های تولید کننده ونتیلاتور در کشور سوئیس فعال است که با توجه به تقاضای بالای کشورهای دنیا، این شرکت تولید خود را 2 برابر کرده است که باز هم تقاضا برای خرید دستگاه های ونتیلاتور بالاست اما از دولت سوئیس درخواست می کنیم تا در صورت امکان در این زمینه به ایران کمک کند.

نحوه فعالیت کانال مالی سوئیس

سفیر سوئیس با اشاره به فعالیت کانال مالی سوئیس گفت: این کانال مالی در دو حوزه فعالیت خاص دارد. بخش اول؛ حضور شرکت های پزشکی سوئیسی در ایران است که در زمینه اقلام دارویی، تجهیزات پزشکی و مواد غذایی فعالیت دارند و می توانند در این حوزه ها، وارد کننده اقلام مورد نیاز به ایران باشند.

 بخش دوم درباره انتقال پول های ایرانی به بانک های سوئیس است تا از محل این پولها، خریدهای مورد نیاز کشور ایران انجام شود. این کانال به منظور کمک های بشردوستانه ایجاد نشده بلکه کانالی برای انجام خرید نیازهای ایران در زمینه اهداف بشردوستانه است.

بنا براعلام پایگاه اطلاع رسانی جمعیت هلال احمر؛ وی در پایان تاکید کرد: تلاش سوئیس این است که با توجه به اهمیت دیپلماسی بشردوستانه، ارتباط و تعامل خود را با جمعیت هلال احمر برای توسعه خدمات بشردوستانه گسترش دهد. ایسنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: