کد خبر: ۲۵۵۳۵۲
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۳ - ۲۶ فروردين ۱۳۹۹ - 2020April 14
به سادگی می توان پیش بینی کرد که در پایان این انزوا و خانه نشینی محتوم که لاجرم حادث خواهد شد ، بسیاری از رفتار ها یا از پیش از یاد رفته، یا اگر همچنان ابرازی از وجود کنند به صلاحدید هایی به اجرا در نخواهند آمد
شفاآنلاین>سلامت>در میانه ی ِ رخدادی از نا گجا آمده واقعیم که جا خشک نکرده بروشنی  دگرگون مان کرده است.

زمانی که به لایه های ِ سطحی آنچه گذشته، می نگریم می بینیم که خارج از اراده و بشیوه ای شگفت آور عادت هایی که گویی پیمان ِ همواره بودن و به سیاقی تکراری  رفتار کردن را بسته بودند، دیگر یا اساسن حضور ندارند یا از بی رمقی در زیر وزن ِوزین نورسیده های ِ جدید تنها ناله ای می کنند و بس.

 بی ذره ای تردید در ادامه  ی ِ آنچه در جریان است و در تبعیت با قانونمندی هایی که هم بیولوژیک هم فیزیولوژیک ؛ هم انسان شناسانه و جامعه شناختی اند ، در عمقی ترین ِ لایه های عجین با اخلاقیاتمان به خلق و خو های ِ نو تبدیل خواهند گشت . 

به سادگی می توان پیش بینی  کرد که در پایان این انزوا و خانه نشینی محتوم که لاجرم حادث خواهد شد ، بسیاری از رفتار ها یا از پیش از یاد رفته،  یا اگر همچنان ابرازی از وجود کنند به صلاحدید هایی به اجرا در نخواهند آمد. 

شک نکنید زین پس دستی دوستانه فشردن به انداختن خلطی آلوده بر زمین تشبیه شده ، و بر مرتکبین همان نگاه روا دانسته خواهد شد ،  که به آنان که بر زمین آب دهان یا بینی روا می دارند ! تعدد ِ دگر گونی های ِ این لایهِ ِ سطحی به میزانی است که بهتراست  به آنان پرداخته نشود . آنچه سرگیجه آور تر است مناسبات، نورم ها ، استاندارد هایی است که در لایه های عمقی تر پدیدار خواهند شد . 

تا آنجا که از مرور تاریخ شهر نشینی  بدر می آید برهه ای را نمی توان یافت که کودکان زباله گرد ِ کوچه پس کوچه های تهران ، خیابان خواب های  لندن ...یا بی خانمان های پایین شهر ِ لس آنجلس همتراز ِ هر شهروند دیگر بها یافته باشند. 

هرگز بدین گونه نبوده که زباله گرد ،خیابان خواب ... یا بی خانمانی را اقتداری باشد که نخست وزیر پر مدعای کشور قدرتمندی چون بریتانیایِ کبیر را  روانه ی ِ آی سی یو کرده و به آستانۀ عروج به زندگی پس از مرگ نزدیک گرداند.

 این نخستین باری است که اینان با چشمی بدور از محرومیت و تبعیض و همسنگ دیگران نگریسته شده اند .از همین جاست که می توان به سترگی  آنچه پیش آمده ، واقف شد .

متغییری چنین با کفایت برای تغییراتی چنین محسوس و تعیین کننده ، با انقباض های مالی-اقتصادی که در کوتاه مدت تحمیل خواهند کرد ، زمینه ساز دگردیس های میان و دراز مدت در مقوله های ارزشی  ِ ساختاری  و نیز  ارتش سالاری، جهانگردی  ...و حتی دیپلماسی خواهند شد.شکافتن تشریحی دگرگونی هایی که عارض خواهند شد، در حوصلۀ ارزیابی ها ، سنجش ها و مطالعه های آماری فراگیر، آن هم توسط دانشمندان حوزه های ِ درگیر خواهد بود؛ که تردیدی نیست در سالیانِ پسا کووید-19 به آنان پرداخته خواهند شد .

شاید آنچه در حجم حوصلۀ ای این نگارش باشد تنها اشاره ای گذرا به سکوت دلقک های پولسازی است که در دور همی های ِ سطحی  و از قرایین بی موضوع خود آن هم به توجیحه هایی نا پیدا اما کاملا مشکوک به  تحقیر، افترا ، فضا سازی ... و اعوجاج ِ  کلیت جامعه ای که نه در جبهۀ نبرد ِ بی حفاظ شان با کووید-19،که هر زمان که حضورشان ضمان ِتندرستی و امنیت ِخاطر جمع را فراهم می آورده است ، سینه سپر کرده و جانفشانی ها ننموده اند . 

جریانی که در نگاهی تنگ به درشت نمایی ِ تعددی معدود از تاجرانی در لباسی سپید ،  آسمانی و مقدس اکثریتی غالب و محروم که هر چه از سالیان عمر داشته را یا صرف ِ دانش آموزی یا کاربرد آن برای تندرستی و بهبود ِ مردمانی محروم ولی قدر شناس کرده اند ، را در منگنۀ انقباضی خود قرار داده و بی آنکه قابلیت درکِ پسامد های ِ رفتار های اعوجاجی خود را داشته باشند بدنۀ مقدسی را مورد تهاجمی خنده آور کردند.

بی ذره ای تردید ، در پسا کووید-19 جهان با لزوم توانمندی واقتدار ِ فزون تر از پیش ِارتشی نو از ملتی جدید روبرو خواهد شد ؛ که در پیروی از شعار نگاشته شده بر پرچمشان که می تواند برای نمونه یک میکرسکپ باشد ، سلاحی از دانشی مطلق را در دست خواهند داشت.

 سویۀ تهاجم ِ این ارتش تنها معطوف به بزرگترین ِ مخاطرها در قبال بقای بشریت یعنی همان "خُرد هایِ کَلان " ی که پر پیداست تا کنون و ناشی از نگاهی کج فهم از نظر ها دور مانده ،  خواهد بود . ملت پشت سر این ارتش نیز ، انبوه انسان های گیتی ، جدای ِ از رنگ بر چهرهِ ، باور های در اندیشه ، آیین های موجود  در فرهنگ ... و مرزهایِ کاملن قراردادی ِ محاط است و بس... 

26/1/99     

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: