کد خبر: ۲۵۵۲۷۹
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۱ - ۲۵ فروردين ۱۳۹۹ - 2020April 13
نسخه الکترونیک‌ها پایلوت اجتماعی بود، که ما توانسته‌ایم ۳۰ درصد کشور را به این توانائی مجهز کنیم. در ۵۹۷ بیمارستان دولتی، یعنی در ۹۶ درصد بیمارستان‌ها، نسخه نویسی الکترونیکی داریم
شفاآنلاین>سلامت>مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ضمن بیان اقدامات صورت گرفته در این سازمان در سال گذشته، گفت: یکی از مهمترین اقدامات سازمان بیمه سلامت در سال ۹۸ راه اندازی پایگاه اطلاعات بیمه شدگان بود، پایگاهی که می‌تواند در تحقق هدف حذف کامل همپوشانی‌های بیمه‌ای به ما کمک کند.

به گزارش شفاآنلاین، طاهر موهبتی در نشست سراسری مدیران سازمان بیمه سلامت ایران که از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شد، ضمن تبریک اعیاد شعبانیه، گفت: از زمان حضور دکتر نمکی در وزارت بهداشت تقریبا زمانی نبوده که این وزارت خانه شرایط بحرانی را نچشیده باشد که آخرین بحران نیز همین بیماری کرونا است.

وی با بیان اینکه یکی از نگرانی‌های اصلی در بیمه سلامت بحث مدیریت منابع بود، اظهار کرد: روزی که بنده سازمان را تحویل گرفتم، ۱۳ ماه بدهی در بعضی موارد داشتیم. 

مهم‌ترین اصلاحات ما منطقی‌سازی هزینه‌ها بود بدون آنکه به فکر کاهش خدمات به مردم و اقشار کم درآمد باشیم ولی با همین سیاست گذاری‌ها بسیاری از افرادی که ثروتمند بودند و بیمه رایگان داشتند را از این گروه خارج  کردیم. 

موهبتی با بیان اینکه یکی از دستاوردهای سال ۹۸ بیمه سلامت، حذف بیمه شدن بیماران بر روی تخت بیمارستان‌ها به جهت کنترل هزینه‌ها بود، ادامه داد: اینکه بیماران در روی تخت بیمارستان بیمه شوند، منطقی نیست. اگر امروز ما بیمار کرونا را بیمه می‌کنیم، به دلیل اورژانسی بودن این بیماری است.

به گفته وی، همچنین مدیریت اقتصادی دیگری که به خوبی در حال انجام است ارزیابی وسع بود.یکی از اقدامات ما در پوشش اجباری بیمه سلامت، ارزیابی وسع بیمه شدگان است.

 و اگر این بحران‌هایی که بوجود آمد نبود، همه افراد را ارزیابی وسع می‌کردیم. تا کنون یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر مورد ارزیابی وسع قرار گرفتند که ۵۳ درصد آنها از بیمه رایگان برخوردار شدند.

موهبتی گفت: پرستاری در خانه، موضوع بسیار مهمی بود که در جریان کرونا به کمک ما آمد. مشوق‌های بیمه‌ای از اهمیت زیادی برخوردار بود، یعنی اگر افراد خودمراقبتی را جدی بگیرند می‌توانند از این مشوق‌ها استفاده کنند. 

تا پیش از این مشوق‌ها تنها برای مواردی مانند بیمه ماشین صادق بود اما اکنون گستره آن به سلامت فردی رسیده تا افراد بیش از گذشته به سلامتی خود اهمیت دهند.از سوی دیگر اگر پزشکان بتوانند در تجویز دارو و مدیریت دارو همکاری کنند، آنها نیز از این مشوق‌ها برخوردار می‌شوند. 

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت، بیان کرد: نسخه الکترونیک‌ها پایلوت اجتماعی بود، که ما توانسته‌ایم ۳۰ درصد کشور را به این توانائی مجهز کنیم. اگر این را با ترکیه که ۱۵ سال تلاش کرد بسنجید، این یک انقلاب است. در ۵۹۷ بیمارستان دولتی، یعنی در ۹۶ درصد بیمارستان‌ها، نسخه نویسی الکترونیکی داریم. امروز بخش عمده‌ای از پرونده‌ها به صورت‌حساب الکترونیکی رسیده است. کرونا باعث شد پیاده سازی استحقاق سنجی در بخش غیردولتی و بیماران سرپائی را انجام دهیم که در این برنامه رفع هم‌پوشانی در بخش‌های خصوصی، دولتی و ... دنبال می‌شود. 

وی در خصوص سامانه‌ تایید دارویی، افزود:  ۳۵ درصد بارمراجعه ما در بخش سرپائی مربوط به بخش دارویی کشور است بنابراین ۸۰ درصد هزینه دارویی  از طریق این سامانه ثبت می‌شود. کد اصالت بسیار موفق عمل کرد تا جایی که از ۸ میلیون استعلام، ۸۰۰ هزار مورد اجازه تحویل دارو صادر نشد؛ در سال ۹۹ کد اصالت دارویی کل سیستم داروئی باید سامانه‌ای شود. 

وی دستاورد دیگر بیمه سلامت را آغاز به کار پایگاه اطلاعات بیمه شدگان خواند و ادامه داد: این طرح پس از سالیان طولانی بالاخره در سال ۹۸ افتتاح شد و اکنون سازمان تامین اجتماعی نیز در کنار ما آمده است. با این طرح همپوشانی‌ها به طور کامل حذف خواهد شد.

موهبتی در خصوص پرداخت‌های معوقات این سازمان، بیان کرد: با تمام محدودیت‌ها اما پرداخت‌های ما در سال ۹۸ بی سابقه بود. اکنون نیز بخش عظیمی از مطالبات سال ۹۷ پرداخت شده و تنها ۴۳۰ میلیارد تومان از بدهی به بخش دولتی مانده که به زودی پرداخت خواهد شد. در سال ۹۸ نیز مطالبات داروخانه‌ها تا آذر ماه و بیمارستان های خصوصی در آبان‌ماه تسویه شده است. ایسنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: