کد خبر: ۲۵۵۲۳۵
تاریخ انتشار: ۰۱:۰۲ - ۲۵ فروردين ۱۳۹۹ - 2020April 13
من به‌شخصه 80درصد به موفقیت کار امیدوارم. البته اگر همه‌‌چیز به‌طور کامل و صحیح پیش برود، آماده‌سازی یک واکسن تا پاییز تقریبا امکان‌پذیر خواهد بود، اما هیچ‌کس نمی‌تواند وعده قطعی بدهد که این واکسن جواب خواهد داد
شفاآنلاین>سلامت>به گفته یک استاد دانشگاه آکسفورد، واکسن COVID-19 می‌تواند به‌زودی آماده شود. دکتر سارا گیلبرت استاد واکسینولوژی می‌گوید 80درصد اطمینان دارد واکسن COVID-19 که توسط تیمش تولید می‌شود، مقابل این بیماری جواب خواهد داد.

به گزارش شفاآنلاین، براساس اعلام دانشگاه جان هاپکینز، تیم دکتر گیلبرت در آکسفورد بخشی از تلاش جهانی برای یافتن واکسن ویروس کرونا محسوب می‌شوند که بیش از یک میلیون و 900هزار نفر را در سراسر جهان مبتلا کرده است.

 پروفسور گیلبرت گفته که قرار است آزمایش‌های انسانی ظرف دو هفته آینده انجام شود و او 7روز هفته را مشغول به‌کار است تا واکسن مورد نظر هرچه سریع‌تر ساخته و عرضه شود.

 دکتر گیلبرت در این خصوص به روزنامه تایمز گفت: «فکر می‌کنم شانس بالایی وجود دارد که این واکسن براساس آنچه انجام داده‌ایم، جواب بدهد. این فقط یک حدس و گمان نیست و هر هفته‌ای که می‌گذرد، داده‌های بیشتری برای بررسی وجود دارد. 

من به‌شخصه 80درصد به موفقیت کار امیدوارم. البته اگر همه‌‌چیز به‌طور کامل و صحیح پیش برود، آماده‌سازی یک واکسن تا پاییز تقریبا امکان‌پذیر خواهد بود، اما هیچ‌کس نمی‌تواند وعده قطعی بدهد که این واکسن جواب خواهد داد.»

اوایل هفته، محققان دانشگاه ساوتهمپتون اعلام کردند که آنها دریافته‌اند، این ویروس دارای محافظ کمی است و این بدان معناست که واکسن می‌تواند خیلی سریع‌ آماده شود.

 بریتانیا یکی از کشورهایی است که در صدر تخصیص بودجه برای ساخت واکسن قرار دارد. آنها ‌ماه گذشته میلادی بالغ بر 210میلیون پوند را به یک صندوق بین‌المللی برای این کار تحویل دادند؛ یعنی بزرگ‌ترین سهم برای ساخت واکسن.

 همچنین دولت بریتانیا نیز اعلام کرده که درصورت موفقیت‌آمیز بودن واکسن ویروس کرونا، مایل به خرید میلیون‌ها دوز از آن است. با این حال و با وجود خوش‌بینی دانشگاه آکسفورد، سایر شرکت‌هایی که روی ساخت واکسن ویروس کرونا تمرکز کرده‌اند، گفته‌اند که ممکن است یک سال زمان ببرد تا چیزی آماده توزیع شود.

 به‌رغم به‌گوش رسیدن اخبار خوش درخصوص ساخت واکسنی علیه ویروس کرونای جدید، چالش‌های بسیار زیادی نیز پیش روی دانشمندان و محققان قرار دارد. موضوع قرنطینه شدن مردم در انگلستان باعث شده تا کسانی که روی ساخت واکسن کار می‌کنند، با کمبود حجم ویروس روبه‌رو شوند که این موضوع کار را سخت کرده است.

واکسن چند مرحله‌ای

یک کارشناس بهداشت عمومی گفته است که هنوز مشخص نیست که آیا یک واکسن واحد در برابر ویروس کرونا کافی خواهد بود، یا خیر. افرادی که از سایر ویروس‌های مشابه ویروس کرونا بهبود یافته‌اند فقط برای مدت کوتاهی مصون بوده‌اند.

 اگر چنین باشد، وضعیت به‌گونه‌ای خواهد بود که واکسن در یک دوره زمانی و برای چندین بار باید به افراد تزریق شود و یا به‌صورت سالانه و دوره‌ای این کار برای محافظت در برابر ویروس انجام گیرد. 

هم‌اکنون، پزشکان بر این باورند، از آنجا که تاکنون هیچ جهش عمده‌ای در ویروس کرونا وجود نداشته است، می‌توان علیه آن واکسینه شد. پیتر تیلن، متخصص ژنتیک مولکولی در آزمایشگاه فیزیک کاربردی دانشگاه جان هاپکینز که مطالعه روی ویروس را انجام داده است، می‌گوید: «تعداد جهش‌ها نسبتاً کم بوده است. در این مرحله، میزان جهش ویروس نشان می‌دهد که واکسن تولید شده برای SARS-CoV-2 یک واکسن واحد است، نه واکسن همه ساله‌ای مانند واکسن آنفلوآنزا.» 

در عین حال برخی اپیدمیولوژیست‌ها بر این باورند که ویروس کرونا با عبور از یک میزبان به میزبانی دیگر، سرانجام جهش می‌یابد و در نهایت واکسیناسیون‌های متعدد ضروری خواهد بود.همشهری آنلاین
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: