کد خبر: ۲۵۵۲۰۰
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۱ - ۲۴ فروردين ۱۳۹۹ - 2020April 12
هر چقدر تعداد موارد ابتلا به کرونا در رده های سنی گوناگون کمتر باشد، قطعا مرگ و میر نیز به همان نسبت کمتر خواهد بود
شفاآنلاین>سلامت>عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه کودکان نیز نسبت به ابتلا به بیماری کرونا مصون نیستند، گفت: اگرچه خطر  ابتلا در افراد مسن و مبتلایان به بیماری‌های زمینه‌ای از جوانان، کودکان و افراد سالم بالاتر است، اما احتمال ابتلا و عوارض در این گروه‌ها نیز صفر نیست و این افراد باید توصیه‌های پیشگیرانه را رعایت کنند.

به گزارش شفاآنلاین،دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر علیرضا فاطمی با اشاره به غلط بودن باور برخی از افراد مبنی بر مصون بودن جوانان از ابتلا به کرونا، اظهار کرد: هیچ کس نسبت به بیماری کرونا مصون نیست.

متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری اظهار کرد: هر چقدر تعداد موارد ابتلا به کرونا در رده های سنی گوناگون کمتر باشد، قطعا مرگ و میر نیز به همان نسبت کمتر خواهد بود.

فاطمی با اشاره به اینکه میزان ابتلا به کرونا در مردان بیشتر از زنان است، افزود: جنسیت در بسیاری از بیماری ها عامل مستعد کننده محسوب می شود، در مورد این بیماری جنسیت می تواند موثر باشد، اما ممکن است مردان به علت حضور بیشتر در عرصه های اجتماعی و مسائلی مانند بیشتر بودن اعتیاد مردان به سیگار که سیستم ایمنی دستگاه تنفسی را تحت تاثیر قرار می دهد، نسبت به زنان بیشتر در معرض ابتلا به کرونا قرار داشته باشند.

 عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه با اشاره به مشاهده مواردی از ابتلای حیوانات به کووید_۱۹ یادآور شد: در حال حاضر در خیلی از سطوح مختلف جامعه از حیوانات مختلف نگهداری و مراقبت می شود و مواردی همچون گردش برخی از حیوانات خانگی مانند سگ در خیابان ها و سطح شهر ریسک اپیدمی را بالاتر می برد.

فاطمی درباره مدت زمان واگیری ویروس کرونا در افراد بهبود یافته توضیح داد: در برخی از بیماری ها مانند آنفلولانزا سرفه ها تا چند هفته پس از ابتلا ادامه دارد، این سرفه ها اگر با تنگی نفس و تب همراه نباشد و شدت آن ها افزایش نیابد نشانه خطر نیست و از علائم انتهایی بیماری است.

وی افزود: اما اگر این سرفه ها همراه با تنگی نفس، تب و یا خلط خونی باشد افراد باید حتما پزشک خود را در جریان قرار دهند.

فاطمی گفت: ویروس علاوه بر عوارض جسمی می تواند باعث مشکلات روانی از قبیل افسردگی در جامعه شود؛ زیرا در خانه ماندن برای بسیاری از افراد به ویژه گروه‌هایی که پیش از این در عرصه‌های اجتماعی حضور فعال داشته‌اند، بسیار سخت است، اما باید سختی‌های محدودیت‌های اجتماعی را برای چند هفته تحمل کرده تا به حفظ سلامت خود و سایر افراد جامعه کمک کنیم.

این متخصص درباره محدودیت های لازم در ملاقات کردن افراد مسن برای پیشگیری از ابتلا به کرونا توضیح داد: برخی از ملاقات ها ضروری است، برای مثال اگر پدر و یا مادر فردی در منزل بیمار باشند به حضور فرزندان برای پرستاری و مراقبت از آنان نیاز است و در این موارد افراد می توانند با رعایت تمامی نکات بهداشتی با افراد مسن ملاقات داشته باشند، اما علی رغم نیازهای عاطفی افراد به ارتباطات اجتماعی باید ملاقات های غیر ضروری به حداقل برسد تا سلامت عزیزان مان حفظ شود.

فاطمی تاکید کرد: اگر ملاقات ها و دید و بازدیدهایی که از نظر سلامت برای افراد مسن ضروری نیست کمتر انجام شود، احتمال ابتلای افراد مسن به کرونا کمتر خواهد بود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی یادآور شد: ممکن است بسیاری از ما ناقل بدون علامت باشیم و بدون آنکه از این مسئله اطلاع داشته باشیم، باعث انتقال بیماری به عزیزانمان شویم.ایرنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: