کد خبر: ۲۵۴۹۷۸
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۵ - ۲۱ فروردين ۱۳۹۹ - 2020April 09
تاکنون شربت زانتاک برای درمان رفلاکس معده نوزادان و کودکان مورد استفاده بوده است اما اکنون این شربت نیز به همراه قرص‌های معده رانیتیدین مضر عنوان شده‌اند
شفاآنلاین>سلامت>دو داروی رانیتیدین و زانتاک به دلیل سرطان‌زا بودنشان از داروخانه‌ها جمع‌آوری می‌شوند.

به گزارش شفاآنلاین، سازمان غذا و دارو ایالات متحده آمریکا اعلام کرد که این دو دارو سرطان‌زا بوده و نمی‌توان به عنوان درمان سوزش معده و دل درد از آن استفاده کرد.

تاکنون شربت زانتاک برای درمان رفلاکس معده نوزادان و کودکان مورد استفاده بوده است اما اکنون این شربت نیز به همراه قرص‌های معده رانیتیدین مضر عنوان شده‌اند.

از دو ماه پیش سازمان غذا و دارو آمریکا (FDA) و سازمان غذا و داروی اروپا (EMA) اعلام کردند که پس از دریافت گزارش‌هایی از وجود یک ناخالصی در داروی زانتاک (رانیتیدین) بررسی ایمنی این دارو را آغاز کرده‌اند.

این ناخالصی پیش‌تر در تعدادی از داروهای فشار خون شناسایی شده بود، مدتی پس از اطلاعیه اولیه، سازمان غذا و دارو آمریکا (FDA) رسما اعلام کرد که مقادیر غیرقابل قبولی از ناخالصی احتمالا سرطان‌زای NDMA را در داروی زانتاک (رانیتیدین) و فرم‌های ژنریک آن کشف کرده است.

اکنون با تائید این ناخالصی و خطرناک بودن داروها - قرص و شربت - سازمان غذا و داروی آمریکا از تولیدکنندگان درخواست کرده که هرچه سریعتر این داروها را از بازار فروش جمع‌آوری کنند.

از این رو سازمان بهداشت و درمان در بیانیه‌‌ای از مردم خواسته در صورت مصرف این دارو سریعا آنها را دور ریخته و داروی دیگری را جایگزین کنند. بنا بر تاکید این سازمان سوزش سر دل و معده نشانی از مشکلات در شیوه غذا خوردن و زندگی شما دارد. تغییر شیوه زندگی و تغذیه شما می‌تواند برای مقابله با این بیماری موثر باشد.

بنا بر اطلاعات بدست آمده برای مقابله با سوزش سر دل و معده تاکید شده است از خوردن غذاهای پر چرب، کشیدن سیگار، خوردن وعده‌های غذایی زیاد، دراز کشیدن دو ساعت پس از غذا خوردن، استفاده زیاد از قهوه و شکلات و پوشیدن لباس‌های بسیار تنگ جلوگیری کنید.

 به عبارتی در صورت اعمال چنین دستوراتی و ادامه سوزش سر دلتان و بیماری می‌توانید از داروهای جایگزینی چون «فاموتیدن»، «سایمتیدن» و…پس از تائید پزشک استفاده کنید.هلث
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: