بسیاری از کسانی که برای درمان به کلینیک ها مراجعه می کنند می گویند که فکر نمی کردند مصرف «گل» اعتیاد آور باشد
شفاآنلاین>سلامت>کارشناس و پژوهشگر اعتیاد گفت: بسیاری از کسانی که برای
درمان به کلینیک ها مراجعه می کنند می گویند که فکر نمی کردند مصرف «گل»
اعتیاد آور باشد اما این طور نیست و اکنون گل به سکوی پرتاب مصرف مواد
خطرناکتر مثل هروئین و شیشه است.
به گزارش شفاآنلاین،«گل» دومین ماده مخدر پر مصرف در کشور است. بر اساس اعلام پرویز افشار،
سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر، 2 میلیون و 808 هزار نفر در کشور
مصرفکننده مستمر مواد هستند. مصرف مواد مخدر توسط معتادان چند نوع مختلف
شامل مواد مخدر (تریاک و مشتقات آن مانند هروئین، کراک و مرفین)، مواد محرک
(شیشه و داروهای محرک) و مواد توهمزا است؛ اما تریاک و مشتقات آن
بالاترین میزان مصرف مواد در کشور را به خود اختصاص دادهاند و 65 درصد
معتادان تریاک و مشتقات آن را مصرف میکنند. مصرف شیشه کم و مصرف گُل
جایگزین آن شده است و در رتبه دوم پس از تریاک قرار دارد. همچنین مصرف شیشه
از 36 درصد به 8.2 درصد رسیده است.
هومان نارنجی ها روز دوشنبه در گفت و
گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا افزود: بیشتر افرادی که مواد خطرناکتر مانند
هروئین، تریاک و شیشه مصرف می کنند، کسانی هستند که از تجربه مصرف گل عبور
کرده اند.
وی ادامه داد: وابستگی و اعتیاد، سرطان زا بودن، بیماری های
شدید ریوی، ناباروری، از بین رفتن سلول های مغزی، هذیان و توهم در بینایی و
شنوایی شایع ترین عوارض مصرف ماده «گل» است.
نارنجی ها گفت: قرمز شدن
سفیدی چشم، پرخاشگری و عصبانیت، زیاد شدن اشتها، مشکلات تنفسی و سرفه های
شدید، بوی بد و خشک شدن دهان، ترس و اضطراب از جمله علایم مصرف ماده «گل»
است.
وی اظهار داشت: سودجویان و تبلیغ کنندگان مصرف ماده «گل» می گویند،
مصرف «گل» بی خطر است، اعتیاد آور نیست، سرطان را درمان می کند، ضد بیماری
ام. اس است و باعث افزایش تمرکز می شود در حالی که اینها باورهای رایج غلط
است، واقعیت ندارد و دام سودجویان برای جوانان است.
نارنجی ها تصریح
کرد: مروجان و مبلغان مصرف گل به دلیل بهره مندی از سود کلان، تبلیغات
گسترده دارند هر چند در حوزه پیشگیری سود عینی و ملموس مشاهده نمی شود اما
دولت برای آگاهی بخشی و اطلاع رسانی درباره عوارض مصرف ماده گل باید هزینه
کند زیرا هزینه برای پیشگیری از بسیاری از پیامدها و عوارض بعدی برای فرد،
خانواده و جامعه جلوگیری می کند.
این پژوهشگر اعتیاد اضافه کرد: تبلیغات
اغواگرایانه مصرف مواد برای جوانان متاسفانه تمایل مصرف آنها را افزایش می
دهد اما مهم این است که در جبهه مقابل و در زمینه پیشگیری و اطلاع رسانی
برای مقابله با این تبلیغات چه کاری انجام داده ایم.