کد خبر: ۲۵۴۸۵۰
تاریخ انتشار: ۲۱:۴۴ - ۱۹ فروردين ۱۳۹۹ - 2020April 07
چین میزان مرگ و میز حاصل از کرونای جدید تنها 2 درصد است. این در حالی است که پس از شیوع کرونا در سایر کشورها، تعداد تلفات به بیش از 6 درصد رسید
شفاآنلاین>سلامت>تاکنون رسانه‌های بسیاری در مورد احتمال خطای محاسباتی یا سانسور اطلاعاتی چینی‌ها در مورد شیوع و تلفات کوید 19 گمانه‌زنی‌هایی مطرح کرده‌اند.

به گزارش شفاآنلاین، با افزایش تلفات کروناویروس در سراسر جهان و به خصوص کشورهای پیشرفته اروپایی و آمریکا یک سوال بیش از پیش ذهن‌ها را به خود مشغول داشته است؛

 آیا چین به راستی در مورد کرونا به دنیا دروغ گفته است؟ این دروغ گویی به صورتهای مختلفی توسط کارشناسان و افراد گوناگون بیان شده است. 

همین چند روز پیش بود که دکتر جهانپور(سخنگوی وزارت بهداشت) با عبارت "شوخی تلخ" از این واقعه یاد کرد. به جز این، تا کنون رسانه‌های بسیاری به این موضوع پرداخته و گمانه زنی هایی در مورد احتمال خطای محاسباتی یا سانسور اطلاعاتی چینی‌ها در مورد شیوع و تلفات کوید 19 کرده اند.

دلایل افرادی که چین را دروغگو می‌دانند

استدلال افرادی که معتقدند چین در مورد کرونا دروغ گفته چیست؟ در راس این دلایل، شواهد آماری قرار دارد. آمار تلفات و شیوع چین به مراتب کمتر از سایر کشورهاست. هم اکنون بیش از 336 هزار ابتلا در آمریکا ثبت شده که از این تعداد 9.620 نفر فوت کرده اند.

در اسپانیا بیش از 131 هزار نفر به کرونا مبتلا شده اند که از این تعداد هم 12 هزار نفر کشته شده اند. ایتالیا حدود 128 هزار مبتلا دارد و تعداد 16 هزار نفر هم فوتی داشته است.

با وجود این، طبق مخابره چین، مجموع مبتلایان این کشور به کرونای جدید 81,708 و تعداد مرگ و میر حاصل از آن، 3,331 نفر بوده است.

 این در حالی است که اولا چین نخستین کشور مبتلا به این ویروس و منشاء شیوع آن است و بدون شک آمادگی کمتری برای مواجهه با این ویروس نسبت به سایر کشورها داشته است و ثانیا، جمعیت این کشور به مراتب بیشتر از آلمان، فرانسه، اسپانیا و حتی ایالات متحده است.

 طبق گفته چین میزان مرگ و میز حاصل از کرونای جدید تنها 2 درصد است. این در حالی است که پس از شیوع کرونا در سایر کشورها، تعداد تلفات به بیش از 6 درصد رسید. 

در عین حال، هیچ سازمان بهداشتی و تحقیقاتی تایید نکرده است که ویروس کرونا در بیرون از چین دچار نوعی جهش شده و قدرت و کشندگی بیشتری پیدا کرده است. بنابراین، تفاوت این آمار به چه علت است؟ ایا چین به دنیا دروغی بزرگ گفته است؟

دلیل دومی که مخالفان چین برای اثبات و تایید دروغ گویی چین در انتشار آمار واقعی تلفات کرونا به آن تمسک می‌کنند شواهدی است که برخی خبرگزاری‌ها منتشر کرده اند و نشان می‌هد که مقامات ووهان و به خصوص شهردار این شهر از ماه دسامبر 2019 از شیوع این بیماری در این شهر بزرگ خبرداشته و تا ژانویه 2020 آن را مخفی نگه داشته اند. 

قرنطینه تا انتهای ژانویه بر این شهر و استان هووبی اعمال نشد و با توجه به سرعت شیوع این بیماری در همان ماه اول باید بیش از چند میلیون مبتلا به ثبت می‌رسید. این در حالی است، که حتی هنوز هم تعداد مبتلایان چینی به 100 هزار نفر هم نرسیده اند.

دلیل سوم را وبگاه خبری پولیتیکو ارائه داده است. اگرتئوری فاصله حداقل یک ماهه بین شیوع کرونا در ووهان و اعلام عمومی و قرنطینه درست باشد، آنگاه با توجه به وقایعی که در این مدت رخ داده بعید است آمار منتشر شده توسط مقامات چینی درست باشد.

 در این بازه زمانی رویداد سنتی جشن سال نو برگزار شد. طبق ادعای پولیتیکو، حدود 40 هزار خانواده در این جشن و گردهمایی های مربوط به آن شرکت کرده‌اند. حال چگونه ممکن است که تلفات کرونا با توجه به این گردهمایی بزرگ اینقدر کم باشد؟

دلیل چهارم را که وبگاه نشنال ریویو بر آن تاکید زیادی دارد، می‌توان سانسور شدید خبری و تحکم نظام حکومتی چین دانست. در دسامبر 2019 برخی پزشکان و متخصصان در ووهان از همه گیری کوید 19 سخن گفتند اما با واکنش شدید حکومت چین و پلیس مواجه شدند.

 دکتر لی ونلیانگ  Li Wenliang یکی از این نمونه ها است. این پزشک که در بیمارستان ووهان کار کرده و آماری را در مورد شیوع کرونا در فضای مجازی منتشر کرده بود، در انتهای دسامبر به جرم انتشار اخبار دروغ و شایعه پراکنی دستگیر شد. مدت کمی بعد از این اتفاق است که چین شیوع کوید 19 را پذیرفته و آماده قرنطینه می‌شود.

دلیل پنجم مربوط به مسائل اقتصادی است. دسامبر و ژانویه پرترددترین ایام سال در چین و ووهان است. به جز روابط تجاری گسترده این منطقه با سایر مناطق دنیا، بسیاری از توریستها در ایام تعطیلات سال نو به این منطقه آمده و سود سرشاری را روانه بازار چین می‌کنند.

 طبق ادعای نیویورک تایمز، فقط در روز پایانی دسامبر حدود 175 هزار شهروند چینی ووهان را ترک کرده و به کشورهای دیگر رفتند و جمعیت زیادی هم از سایر نقاط جهان وارد چین شدند.

 اگر این آمار درست باشد، بدون شک در همان روز ابتدای سال یک فاجعه برای  دنیا به وجود آمده است. آنچه برخی رسانه ها بر آن تاکید دارند این است که چین با سانسور اخبار کرونا سعی کرده تا جایی که ممکن است بازار اقتصادی شب سال  نو خود را نجات دهد.

پاسخ موافقان چین به شواهد مربوط به سانسور آمار تلفات کرونا

برخی رسانه‌ها و تحلیلگران موافق چین به بسیاری از دلایل مخالفان پاسخ داد. کسانی که معتقدند چین در مورد انتشار آمار کرونا دروغ نگفته بر موارد زیر تاکید دارند.

الف. در ابتدا باید بر این امر تاکید کرد که مطالب مربوط به دروغ چین بیشتر توسط رسانه‌ها و دولتمردان آمریکایی منتشر شده است. آمریکا رقیب سنتی و دشمن سرسخت چین است. این دو کشور هر روز یکدیگر را به جنگ بیولوژیکی علیه یکدیگر متهم می‌کنند. 

در روزهای اخیر مصاحبه های ضد چینی پمپئو، مایک پنس و ترامپ علیه چین چند برابر شده است. نکته جالب این است که مقالات ضد چینی در ماه اخیر که همزمان است با شیوع و جهش کرونا در آمریکا، به صورت تصاعدی افزایش پیدا کرده است. 

این امر به خوبی نشان از این دارد که آمریکا جهت پوشش صعف خود در مواجهه با کرونا توپ را به زمین چین انداخته است؛ چون سوال این است چرا این حجم از مقالات در مورد سانسور چینی قبل از شیوع کرونا در آمریکا منتشر نشد؟

ب. چین تنها کشوری است که قرنطینه سخت گیرانه و واقعی را در کشورش به اجرا گذاشت. استان هووبی دو ماه در قرنطینه کامل بود. چین با اپلیکیشن‌های رد یاب عبور و مرور شهروندان را چک می‌کرد. ربات‌های حمل و نقل، غذا و وسایل مورد نیاز شهروندان را به منزل آنها انتقال می‌دادند. 

چین در طول دو هفته یک بیمارستان صحرایی بزرگ در ووهان درست کرد؛ اقدامی بی نظیر که هنوز هم سایر کشورها شبیه آن را نساخته اند. 

بیشترین حجم مقالات منتشر شده علمی در مورد کرونا توسط  دانشمندان  چینی‌ انجام شده و این نشان می‌دهند که چینی ها تحقیقات علمی گسترده‌ای در این زمینه صورت داده اند. 

این موارد همگی نشان از  این دارد که چینی‌ها نسبت به سایر کشورها در مواجهه با کرونا قدرتمندتر عمل کرده اند و شاید به همین علت است که میزان شیوع این بیماری در این کشور کمتر از غرب بوده است.

ج. چین در مواجهه اصولی با کرونا تنها نبوده است. با بررسی آمار کرونا به این نکته پی می‌بریم که سایر کشورهای شرق آسیایی نیز توانسته اند کرونا را شکست دهند. 

کره جنوبی، ژاپن و سنگاپور از جمله مهم ترین این کشورها بوده اند. کره جنوبی که همسایه چین است با 10,284 مبتلا و 186 کشته، ژاپن با 3,654 مبتلا و 85 کشته، ویتنام با 241 مبتلا و 0 کشته،  سنگاپور با 1,309  مبتلا و 6 کشته، اندونزی با 2,273 مبتلا و 198 کشته و تایوان با 373  مبتلا و 5 کشته همگی از جایگاه مناسبی برخوردار هستند.

 شاید این آمار این نظریه را تقویت کنند که ویروس کرونا در مبدا خود یعنی شرق آسیا ضعیف تر از اروپا و آمریکا است؛ شاید هم کم بودن آمار به نظم و هماهنگی اجتماعی و قدرت بهداشتی کشورهای شرق آسیایی ربط داشته باشد. به هر حال فرقی نمی‌کند. 

آنچه واضح است این است که کم بودن آمار تلفات کرونا فقط مخصوص چین نیست. بلکه مربوط به یک منطقه و فرهنگ است. در این شرایط نمی‌توان تمام دولتهای شرق اسیا را دروغگو پنداشت.  

د. آنچه مشخص است این است که بسیاری از دلایل مطرح شده در مورد ضعف و دروغ چین چیزی جز ادعاهای مطرح شده در شبکه اجتماعی نیست. عبارت "منابع آگاه" چیزی است که خبرنگاران رسانه‌ها از آن بسیار استفاده می‌کنند اما مصداق آن را هرگز به کار نمی‌برند. 

به یک نمونه دقت کنید. در بحبوحه شیوع کرونا، آنا فیفیلد، خبرنگار واشنگتن پست در چین در توییتی نوشت: «آمارهای مقام‌های چینی تعداد مرگ براثر ابتلا به ویروس کرونا را 2563  نشان می‌دهد. اما شواهدی که از این شهر می‌آید می‌گویند که این رقم بیشتر از 40 هزار نفر است.»

 این توییت بعد از این بارها توسط رسانه‌ها به کار گرفته شد و حتی ایندیپندنت در یکی از گزارشهایش به آن استناد کرد. نکته مهم اما در مورد این توییت عبارت مجهول "شواهدی که از این شهر{literal}{{/literal}ووهان{literal}}{/literal} می‌آید" است. کدام شواهد؟ عبارت مبهم و اسناد خبرنگار نامشخص است. از این توییت‌ها و اخبار به وفور در شبکه های اجتماعی و وب سایت ها پیدا می‌شود.

چین؛ درغگو یا صادق؟

انتقادات معتقدان به سانسور چین در مورد پوشش آمار کرونا در این کشور و مخالفان این رای را مرور کردیم. اکنون شما پاسخ بدهید. حق با کدام دسته است؟ به نظر شما آیا چین در انتشار اخبار مروبوط به شیوع ویروس کوید 19 دروغ گفته است یا نه؟

خبر فوری
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: