کد خبر: ۲۵۴۷۹۳
تاریخ انتشار: ۰۲:۰۵ - ۱۹ فروردين ۱۳۹۹ - 2020April 07
کسب و کار داروخانه ها نسبت به قبل بهتر شده چون مردم به سمت داروهایی مانند استامینوفن، داروهای او تی سی و مولتی ویتامین ها که حتی تحت پوشش بیمه هم نیستند، هجوم آوردند
شفاآنلاین>سلامت>از زمان ظهور بحران کووید-۱۹ در ایران کرکره اکثر کسب و کارها پایین کشیده شده و مرز ورشکستگی کشانده شدند. اما در این روزها تنها تجارتی که رونق چشم گیری داشت، داروخانه ها بودند؛ حتی سازمان غذا و دارو در ایام تعطیلات رسمی نوروز به داروخانه های روزانه اجازه فعالیت داده بود. به دلیل شرایط پیش آمده می توان به راحتی پیش بینی کرد که درآمد نقدی روزانه داروخانه ها بسیار بیش از پیش شده است.

به گزارش شفاآنلاین:  حال در این اوضاع انجمن داروسازان ایران نامه ای هشدار داده است که شرکت های توزیعی دارو فرجه ۱۲۰ روزه ای جهت چک های دریافتی قبلی خود به موسسان  داروخانه و فاکتورهای صادر شده در سال ۹۹ را نیز ۱۲۰ روز بالاتر از میانگین قبلی وصول خود خواهان شدند. 

 حال نکته قابل تامل این است که عدم توجه به این موضوع مهم می تواند اختلال بزرگی در نظام توزیع دارویی کشور در وضعیت موجود ایجاد کند. در صورتی که با این عمل چرخه عقبی داروخانه ها، که توزیع کننده و تولید کننده ها هستند با مشکل اساسی مواجه می شوند.

 چرا که آنان به شدت با کمبود نقدینگی دست و پنجه نرم می کنند. اما داروخانه ها در یک اقدام تامل برانگیز به بهانه کرونا با پاس نکردن چک هایش ضربه مهلکی به شرکت های توزیع کننده و تولید کننده  می زند.

این در حالی است که ۸۰ تا ۹۰ درصد داروهایی که در اکثر داروخانه ها موجود، داروهای قابل مصرفی مردم است. حتی کسب و کار داروخانه ها نسبت به قبل بهتر شده چون مردم به سمت داروهایی مانند استامینوفن، داروهای او تی سی و مولتی ویتامین ها که حتی تحت پوشش بیمه هم نیستند، هجوم آوردند. 

به همین منظور نقدینگی داروخانه ها سر به فلک کشیده است اما با این وجود درخواست نسیه در نسیه دارند. داروخانه ها در این بحران کرونایی به دنبال منفعت خود هستند نه سلامت مردم!

این رفتار داروخانه ها بسیار سودجویانه است. چرا که اگر ۱۲۰ روز چک پخش را دیر بدهند عملا پخش کننده دارو دیگر نمی تواند پول تولید کننده را بدهد و در ادامه تولید کننده نمی تواند مواد اولیه وارد کند و در انتها با بحران و کمبود دارو مواجه می شویم.

این اقدام سودجویانه به بدنه سلامت ضربه خواهد زد، در این بحران که هر روز در بیمارستان ها شاهد از دست رفتن پرستاران و پزشکان عزیزمان هستیم، داروخانه ها به دنبال سود بیشتر هستند.

به راستی  لزومی دارد در این روزها داروخانه معوقات خود را با ۱۲۰ روز تاخیر پرداخت کند؟ مگر مردم دارویی مصرفی خود را با چک یا سفته می خرند؟ مگر غیر از این است که  از مردم  پول نقد دریافت می کنند و مشخص نیست مسوولین داروخانه ها در این ۱۲۰ روز پول خود را در کجا می خواهند سرمایه گذاری کنند.

 متاسفانه اگر این فضا ایجاد شود بازی کردن با امنیت دارویی کشور است. زیرا زنجیره توزیعی تا یه حدی می تواند بار این مساله را به دوش بکشد و بعد به زنجیره تولید منتقل و در دو ماه آینده دودش به چشم مردم خواهد رفت. و مثل همیشه مردم قربانی سود جویی عده فرصت طلب می شوند.

متاسفانه به نظر می رسد سازمان غذا و دارو هم با این امر مخالف نیست و هیچ اقدامی انجام نمی دهند.

اگر در کشور دیگری داروخانه ها چنین نقدینگی داشتند صد در صد اولویت آنها کمک به افرادی بود که توانایی خرید دارو را ندارند.

حتی می توانستند به اقشار ضعیف داروی نسیه بدهند اما متاسفانه در کشورمان شاهد سودجویی داروخانه ها در روز روشن هستیم. به جای اینکه باری از دوش بخش سلامت بر دارند و کمکی کند، زنجیره سلامت را تهدید می کند. امیدواریم که دولت با اقدامات نظارتی بر عملکرد داروخانه ها مانع وقوع بحران شود.جهان صنعت نیوز
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
دکتر محسن نجفی
|
United States
|
۱۹:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۰
0
0
با عرض سلام ، امیدوار بودیم سایت تحلیلی جهان صنعت از دایره انصاف خارج نگردد اما متاسفیم که در شرایط سخت امروز که همکاران داروساز من از اولین روزهای بحران حاضر در نقطه نقطه کشور در خط مقدم مبارزه با بیماری سینه سپر کرده اند اینگونه مورد نقد غیر منصفانه قرار گیرند. جهت اطلاعتان حداقل چندین و چند داروساز و پرسنل مبتلا شده و یا این عزیزان را از دست داده ایم . نامهربانی های فراوان را به جان خریدیم و تهمت گران فروشی و احتکار ((که هیچگاه ثابت نشد)) در رسانه ها به همکارانمان زده شد اما در عمل ثابت خواهیم کرد ذره ای از خدمت به مردم ایران زمین عقب نخواهیم نشست . بر ما واضح است حلقه احتکار و مافیا بر قسمت اعظمی از واردات و تولید محصولات سلامت محور مرتبط با کرونا موثر است و سعی بر خروج این محصولات از داروخانه را دارند. ای کاش بجای اتهام زدن با هم بنشینیم و با هم فکر کنیم نه آنکه با نادیده انگاشتن داروسازان ، جایگاه عرضه کنندگان محصولات سلامت محور را نزد افکار عمومی این گونه زیر سوال ببریم . جهت استحضارتان فروش داروخانه ها به یک سوم کاهش یافته و تعداد زیادی از پرسنل داروخانه ها مبتلا و یا مشکوک به ابتلا و در قرنطینه اند و برخی شرکتهای دارویی نیز محصولات مرتبط با کرونا را نقدا می فروشند. در چنین شرایطی شرط انصاف این نبود…..
ح ح
|
United States
|
۱۹:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۰
0
0
جای تاسف هست که این مطالب سراسر کذب ودروغ که زاییده مافیای توزیع وواردات دارو هست رو بدون بررسی منتشر میکنید فروش داروخونه ها ۵۰/ کاهش داشته اکثر مطبها تعطیل هست ماسک دستکش و ....توزیع نمیشه...بیمه هاششماه تایکسال بعدپول دارو رو پرداخت میکنن تنهااحتمال متصور اینه که پول هنگفتی بابت انتشار ان متن پرداخت شده....لطفا هر مطلبی رو منتشر نکنید
مدیر پایگاه
باسلام
اگردقت کرده باشید این مطلب از رسانه دیگری نقل شده است.
سعید نوروزی
|
United States
|
۰۲:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۱
0
0
به عنوان یک داروساز نزدیک به ۲ ماه تمام وقت و انرژی خودم رو گذاشتم و سلامت خودم و پرسنل رو در خطر گذاشتم تا بتونم سهمی در مبارزه با کرونا داشته باشم
بحث تعهد کاری و اخلاقی برام مهم بوده نه سوداوری و گرنه لازم به گفتن نیست که هیچ سودی ارزش این رو نداره که سلامت خودم و عزیزانم رو به خطر بندازم
باید تاسف خورد به حال همچین مطلبی که کاملا دروغ و غیر مستند و مغرضانه ای که در مقابل تمام کارهام چیزی جز حس حماقت و بیهودگی به من نداد
مدیر پایگاه
باسلام
این مطلب به نقل از رسانه دیگری می باشد و شفاآنلاین فقط آنرا بازنشرداده است.
با سپاس
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: