کد خبر: ۲۵۴۵۱
تاریخ انتشار: ۱۷:۲۱ - ۳۰ خرداد ۱۳۹۳ - 2014June 20
شفا آنلاین:معاون بهداشتی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی گفت که فشار خون بالا علت مرگ 83 هزار ایرانی در هر سال است .
به گزارش شفا آنلاین ، دکتر علی اکبر سیاری روز پنج شنبه در مراسم گشایش اجلاس روسای دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی کشور به مصرف نمک به عنوان یکی از عوامل بروز فشار خون اشاره کرد و گفت : مردم در کانادا روزانه 8 / 1 تا 5 / 2 گرم نمک استفاده می کنند این در حالی است که مصرف نمک در میان ایرانیان در هر روز پنج تا 10 گرم است که اگر این میزان مصرف کاهش نیابد و یا کنترل نشود ، فشار خون و در پی آن سکته های قلبی و مغزی هم کنترل نمی شود.

سیاری افزود : مردم کشورمان می توانند 85 سال عمر عاری از ناتوانی و معلولیت داشته باشند این در حالی است که مردم در سنین 40 و 50 سال به انواع ناتوانی ها مبتلا می شوند.

وی فشار خون بالا ، دیابت ، چاقی ، رژیم غذایی نامناسب ، کم تحرکی ، چربی خون بالا و مصرف سیگار را به عنوان عوامل وقوع 50 درصد مرگ ها در کشور معرفی کرد .

وی گفت : این عوامل باعث بیماری های غیر واگیر همچون سکته های قلبی و مغزی می شود اما متاسفانه الگویی که کشور ما برای پیشگیری از بیماری های مزمن و غیر واگیر دارد ، فعال و کار ساز نیست .

معاون وزیر بهداشت تاکید کرد : باید الگویی طراحی شود تا عوامل خطر بیماری ها به ویژه بیماری های غیر واگیر در آن مدل کنترل شود .

وی ارتقای آگاهی و مهارت های خود مراقبتی به میزان 30 درصد و افزایش مشارکت مردم در خودمراقبتی را از اهداف راهبردی وزارت بهداشت عنوان کرد .

معاون وزیر بهداشت همچنین تحول نظام سلامت را ضروری دانست و گفت : در حال حاضر خیلی از مسایل از جمله جمعیت و سبک زندگی مردم تغییر کرده است که این موضوعات تحول در نظام سلامت به ویژه در حوزه بهداشتی کشور را می طلبد.

وی گفت : دراین زمینه شبکه جامع و همگانی سلامت راه اندازی می شود که چهار برنامه مراقبت از روستاییان ، ارایه خدمات سلامت به حاشیه نشین ها ، ارایه خدمات سلامت به مردم کلان شهر ها و استقرار آزمایشی در دو استان فارس و مازندران و حداقل یک شهرستان در هر استان ، برنامه های مهم این شبکه است .

اجلاس روسا، معاونین بهداشتی، توسعه مدیریت و منابع و مدیران روابط عمومی دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی کشور امروز - پنج شنبه - در وزارت بهداشت آغاز به کار کرد . این اجلاس که با هدف برنامه تحول سلامت در حوزه بهداشت برگزار شده است تا فردا(جمعه) ادامه دارد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: