کد خبر: ۲۵۴۳۳۷
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۲ - ۱۲ فروردين ۱۳۹۹ - 2020March 31
با گذشت چند روز از آغاز محدودیت تردد در پارک ها و بوستان ها، هنوز هم می توان تعدادی از شهروندان را دید که در این فضاها قدم می زنند، دوچرخه سواری می کنند یا نشسته اند و اوقات فراغت سپری می کنند
شفاآنلاین>سلامت>در حالی که تمامی مسئولان کشور تاکید بر ماندن در خانه همه هموطنان دارند، تعدادی از مردم بی توجه به هشدارها به گردش در سطح پارک ها و بوستان ها، اتراق، رفتن به پیک نیک و حتی سفر به مناطق آلوده می پردازند.

به گزارش شفاآنلاین، تهران بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ بوستان کوچک و بزرگ دارد که تعدادی از آنها همواره محل مراجعه تهرانی ها و مسافران ورودی به پایتخت هستند اما این گشت و گذار برای روزها و شرایط عادی است و نه دوران شیوع ویروس کرونا.

قطعا پارک ها و بوستان یکی از بهترین فضاها برای گردش در روزهای سرشار از اکسیژن بهار تهران است، این را می توان از شاخص کیفیت آلودگی هوای پایتخت که طی روزهای گذشته همواره میان شاخص قابل قبول و پاک در جریان بوده متوجه شد.

اما شامگاه پنجشنبه هفت فروردین امسال بود که سازمان فضای سبز و بوستان های شهرداری پایتخت اعلام کرد که از روز بعد تمامی بوستان ها و پارک های تهران تعطیل است و شهروند اجازه توقف و اتراق در آن را ندارند.

این اعلام محدودیت در حالی بود که از روزهای نخست اسفند سال گذشته، مسئولان همواره بر لزوم در خانه ماندن شهروندان تاکید کرده بودند اما در کنار سفر تعداد قابل توجهی از هموطنان به دیگر استان ها، می شد روزهای آخر هفته شاهد اتراق تعدادی از تهرانی ها در پارک های معروفی همچون چیتگر، جمشیدیه، ملت، ساعی، آب و آتش و اطراف دریاچه خلیج فارس بود.

این حضور و اتراق با این ظن اتفاق می افتاد که تنفس در هوای پاک و سالم تهران در روزهای نزدیک به بهار بدون ارتباط با دیگران نمی تواند موجب انتقال ویروس کرونا شود.

همین بی توجهی بود که زمینه را برای افزایش آمار روز افزون مبتلایان به کرونا فراهم می ساخت و مسئولان و کادر درمانی را نگران تر می کرد.

از همین رو مسئولان در نهایت تصمیم به اجرای فاصله گذاری اجتماعی با اعمال محدودیت های مختلف از جمله تعطیلی تمامی بوستان ها و پارک ها گرفتند.

با این وجود با گذشت چند روز از آغاز محدودیت تردد در پارک ها و بوستان ها، هنوز هم می توان تعدادی از شهروندان را دید که در این فضاها قدم می زنند، دوچرخه سواری می کنند یا نشسته اند و اوقات فراغت سپری می کنند.

در جریان سرکشی به تعدادی از بوستان های مختلف شهر از جمله چیتگر، ملت، ستارخان، شهر آرا، شاهین و لاله با شهروندان حاضر در آنها به صحبت پرداخت و فضای این اماکن را مشاهده کرد.

یکی از شهروندان در پارک ستارخان در حالی که در کنار همسر و فرزند خود در حال پیاده روی بود، علت حضور خود در پارک با وجود هشدار های متعدد مسئولان را این گونه توضیح داد: بیشتر از یک هفته است که از خانه خارج نشده بودیم  به هوای تازه نیاز داشتیم.

یکی دیگر از شهروندان که ورودی پارک ملت روی نیمکت نشسته بود به  علت حضور خود در این مکان را سر رفتن حوصله و استفاده از هوای تازه بهار اعلام کرد.

شهروند دیگری نیز که در مقابل نوارهای زرد رنگ کشیده شده در ورودی پارک ملت ایستاده بود گفت: با رعایت تمام ضوابط بهداشتی از خانه خارج شده ام، به جایی دست نمی زنم و با کسی ارتباط نمی گیرم، اما این میزان در خانه نشستن کلافه کننده است.

این نکته را نیز باید اضافه کرد که تعدادی از شهروندان حاضر در پارک ها و بوستان ها نیز حاضر به گفت و گو و توضیح در خصوص علت خروج خود از خانه نشدند.

این سخنان در حالی است که ویروس کرونا از ابتدای اسفند سال ۱۳۹۸ تا دیروز ۱۱ فروردین سال ۱۳۹۹، ۴۱ هزار و ۴۹۵ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و ۲ هزار و ۵۱۷ نفر به علت ابتلا به این ویروس فوت کرده و ۱۳ هزار و ۹۱۱ نفر نیز بهبود یافته‌اند.

از سوی دیگر همواره و به طور مکرر خبرهای منتشر شده از پزشکان و متخصصان کشور حکایت از این دارد که ویروس کرونا می تواند از راه هایی که پیش بینی نمی شود می تواند منتقل شود و کار را برای کادر درمانی درگیر طی ۴۰ روز گذشته سخت تر کند.

علی محمد مختاری مدیر عامل سازمان بوستان ها و فضای سبز شهر تهران پیش از این به خبرنگار گفته بود: دو هزار و ٢٦٩ بوستان محله ای، منطقه ای و فرامنطقه ای تهران براساس مصوبه ستاد ملی مبارزه با بیماری کرونا با نصب پلاکاردهایی تا اطلاع ثانوی تعطیل خواهد بود.

مختاری با بیان اینکه براساس مصوبه ستاد ملی مبارزه با بیماری کرونا و با تاکید شهردار تهران تا اطلاع ثانوی تمامی بوستان های شهری و جنگلی تهران تعطیل است، افزود: به منظور جلوگیری از شیوع بیماری کرونا و حفظ سلامتی خانواده ‌ها بوستان های پایتخت از امروز صبح-پنجشنبه ٧ فروردین- تعطیل اعلام شدند.

وی با بیان اینکه پارک های شهر تهران فاقد حصار هستند، اضافه کرد: به همین منظور پلاکاردهایی در اطراف پارک ها با این مضمون که «شهروندان گرامی به منظور جلوگیری از شیوع بیماری کرونا و حفظ سلامتی خانواده ها از پذیرش شما در بوستان‌ها معذوریم؛ لطفا در خانه ها بمانید» نصب شده است.

ویروس کرونا موسوم به «کوید ۱۹»  اواسط ماه دسامبر (۲۴ اذر) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد ابتدا از این بیماری به عنوان ذات الریه نام برده می شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

«تدروس آدهانوم» مدیر کل سازمان جهانی بهداشت چهارشنبه ۲۱ اسفندماه ۹۸ در کنفرانسی خبری تاکید کرد که اگرچه واژه «همه‌گیر» (pandemic) به دلیل حساسیتی که دارد نباید بدون دقت مورد استفاده قرار گیرد اما ارزیابی‌های این سازمان ویروس کرونا را «همه‌گیر جهانی» شناسایی و اعلام می‌کند.

با این توصیف، هیچ شخصی نباید خود را از احتمال ابتلا به ویروس کرونا مصون بداند و باید به طور مستمر نکات بهداشتی و هشدارهای اعلام را با جدیت دنبال و به آنها عمل کند. ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: