کد خبر: ۲۵۴۱۳۹
تاریخ انتشار: ۲۰:۱۱ - ۰۹ فروردين ۱۳۹۹ - 2020March 28
پیتر هررل ، هیل؛
دولت آمریکا می‌تواند معافیت‌های تحریمی موجود را که امکان عرضه تجهیزات پزشکی به ایران را فراهم می‌کند، گسترش دهد
1.گام‌های مهمی وجود دارد که واشنگتن می‌تواند بدون تضعیف اهداف کلی تحریم‌هایش، با برخی گشایش‌ها از بروز فاجعه انسانی در کشورهایی مانند ایران و ونزوئلا پیشگیری کند. 

2. دولت آمریکا می‌تواند معافیت‌های تحریمی موجود را که امکان عرضه تجهیزات پزشکی به ایران را فراهم می‌کند، گسترش دهد. این یعنی، اطمینان حاصل شود که تمام محصولاتی که ایران برای درمان قربانیان کروناویروس نیاز دارد، مانند دستگاه‌های تنفسی و تجهیزات محافظتی برای پزشکان، تحت پوشش مجوزهای کلی قرار بگیرند و امکان ارسال آنها به ایران بدون لزوم برخی موافقت‌های ویژه از سوی مقامات آمریکایی، وجود داشته باشد.

3. مقامات آمریکایی همچنین باید کانال پرداخت‌های انسان‌دوستانه‌‌ی ایران را که سوئیس و وزارت خزانه‌داری آمریکا راه اندازی کردند، گسترش دهند. وزارت خزانه‌داری باید به طور موقت برخی از محدودیت‌های نظارتی این سازوکار را کاهش دهد.  

4. وزارت خزانه‌داری باید با بانک‌های سایر کشورهایی که ایران با آنها روابط اقتصادی دارد، مانند ژاپن و کره جنوبی، همکاری و شفاف‌سازی کند که این کشورها نیز می‌توانند سازوکارهای مالی مشابهی را راه‌اندازی نمایند. 

مقامات آمریکایی همچنین باید استفاده از اینستکس را تصویب کنند. وزارت خزانه‌داری باید به سرعت با یک بانک و شریک در ونزوئلا همکاری و سازوکارهای مشابهی را در این کشور نیز راه‌اندازی نماید.

5. دولت آمریکا باید مطمئن شود که هم ایران و هم ونزوئلا سرمایه‌های لازم برای خریداری تدارکات پزشکی را در اختیار دارند. سازوکارهای پرداخت زمانی کارایی دارند که سرمایه موجود باشد، اما اگر سرمایه‌ای در دسترس نباشد، دستگاه‌های تنفسی یا سایر تجهیزات پزشکی هم در دسترس نخواهد بود.

6. دولت آمریکا باید به ایران و ونزوئلا این اجازه را بدهد که دارایی‌های دولتی مسدود شده به سازوکارهای مالی بشردوستانه انتقال یابد و باید به هر دو کشور اجازه فروش نفت به خریداران بین‌المللی را بدهد با این شرط که درآمد حاصل از فروش نفت مستقیما وارد سازوکارهای پرداخت بشردوستانه بشود. با این اقدام تضمین خواهد شد که دارایی‌های بلوکه شده و درآمدهای نفتی فقط صرف خرید تدارکات پزشکی و سایر ملزومات می‌شود.

7. دولت آمریکا چه بسا امیدوار است که دولت‌های ایران و ونزوئلا در برابر فشار عمومی ناشی از همه‌گیری کروناویروس به فروپاشی برسند. اما این در کوتاه‌مدت ناممکن به نظر می‌رسد. 

معترضانی که سال گذشته در میادین عمومی ایران و ونزوئلا حضور داشتند امسال باید مشغول مراقبت از عزیزانشان باشند و برای پیشگیری از شیوع بیشتر ویروس از تجمعات خودداری کنند. دولت آمریکا باید از تحریم‌ها به عنوان کاهش رنج انسان‌های استفاده کند و نه پیچیده‌تر کردن آن.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: