کد خبر: ۲۵۴۰۹۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۰ - ۰۹ فروردين ۱۳۹۹ - 2020March 28
با گذشت یک ماه از شیوع ویروس کرونا در کشور و افزوده شدن تعداد مبتلایان به این ویروس و اظهارات متخصصان بیماری‌های عفونی پیش بینی می‌شود این ویروس یک دوره ۳ ماهه در کشور وجود داشته باشد.

شفاآنلاین>اجتماعی>تمام دانشگاه‌های کشور از هفته اول اسفند ماه ۹۸ به دلیل شیوع ویروس کرونا در کشور و با تصمیم ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا تا پایان سال تعطیل شدند.

به گزارش شفاآنلاین:این تصمیم باعث شد که اکثر دانشگاه‌ها شروع به آموزش مجازی به دانشجویان برای پیشگیری از عقب افتادگی دروس کنند.

با گذشت یک ماه از شیوع ویروس کرونا در کشور و افزوده شدن تعداد مبتلایان به این ویروس و اظهارات متخصصان بیماری‌های عفونی پیش بینی می‌شود این ویروس یک دوره ۳ ماهه در کشور وجود داشته باشد.

با توجه به این شرایط طولانی شدن تقویم آموزشی دانشگاه‌ها و تداوم آموزش در دانشگاه‌ها در صورت ادامه وضعیت اضطراری در سال ۹۹ دو سناریو‌های پیش رو برای جبران این تعطیلات و عقب افتادگی دانشجویان از دروس است که در ادامه این گزارش به بیان آنها می‌پردازیم.

سناریوی اول؛ تداوم آموزش در دانشگاه‌ها در صورت ادامه وضعیت اضطراری در سال ۹۹

با توجه به شرایط فعلی کشور احتمال ادامه آموزش مجازی دانشگاه‌ها بعد از پایان تعطیلات نوروزی وجود دارد. در همین رابطه علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزیر علوم گفته است: روش برگزاری کلاس‌ها و دیگر امور درسی دانشجویان در شرایط اضطرار فعلی اخیرا به دانشگاه‌ها ابلاغ شده است. با این دستورالعمل، با توجه به شرایط پیش آمده اختیار دانشگاه‌ها در برگزاری کلاس‌های الکترونیکی بیشتر شده است، زیرا طبق پیش‌بینی دانشگاه‌هایی که در طول ۲۰ روز گذشته آموزش الکترونیکی را آغاز کرده‌اند عملا قبل از سال ۹۹، سقف ۱۰ درصد برای آموزش الکترونیکی را پوشش داده‌اند و نیاز به عبور از سقف قبلی ۱۰ درصد برای ارائه آموزش‌های الکترونیکی داشتند.

خاکی صدیق گفت: با توجه به اینکه ممکن است شرایط اضطراری در کشور پابرجا باشد و تعطیلی‌های دانشگاه ادامه داشته باشد و کمیته ملی مدیریت کرونا ضرورت برگزار نشدن کلاس‌های حضوری در سال ۹۹ را تشخیص دهد، به دانشگاه‌ها مجوز داده شد که بتوانند بیش از ۱۰ درصد دروس را هم به صورت آموزش الکترونیکی ارائه کنند.

خاکی صدیق ادامه داد: اگر نتوانیم ۱۵ فروردین دانشگاه‌ها را بازگشایی کنیم باید ببینیم تعطیلات چه مقدار طول می‌کشد و آن موقع باید تصمیم‌گیری شود. تشخیص این موضوع که دانشگاه چه درس‌هایی و چند درصد از آنها را به صورت غیرحضوری ارائه کند، به عهده شورای آموزشی دانشگاه گذاشته شده است.

وی افزود: اما اگر شرایط به گونه‌ای باشد که تعطیلی‌ها ادامه پیدا کند و طولانی‌تر شود باید دید آموزش الکترونیکی تا چه مقدار می‌تواند نیازها را پوشش دهد و در این صورت تمدید ترم جزو گزینه‌هاست.

سناریوی دوم؛ افزوده شدن ۳ هفته به دوره آموزشی دانشگاه‌ها

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز یکشنبه در نخستین جلسه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا در سال ۱۳۹۹ گفت: اگر بعد از پایان تعطیلات عید یعنی ۱۶ فروردین ماه کار آموزش شروع شد دانشجویان و دانشگاهیان بعد از پایان تعطیلات ۳ هفته به دوره آموزش اضافه می‌شود. زمان شروع تحصیل هنوز مشخص نیست و هفته آینده درباره آن تصمیم گیری خواهد شد.

رئیس جمهور گفت: دانشگاه‌ها هم یک چنین شرایطی دارند می‌گویند بعد از فروردین‌ماه اگر بلافاصله تعطیلات تمام شود و آن‌ها کار دانشگاهی را شروع کنند سه هفته به دوره آموزش اضافه می‌کنند چرا که بخشی از آموزش‌ها را در سیستم فضای مجازی جبران کردند. هرچه دیرتر شود به آن سه هفته اضافه خواهد شد یعنی اگر به عنوان مثال بعد تعطیلات عید دو هفته باز تعطیلی دانشگاه‌ها تاخیر افتاد بر آن سه هفته اضافه می‌شود یعنی پنج هفته خواهد شد.

با توجه به این شرایط و سخنان و اظهاراتی که تاکنون بیان شده است احتمال تمدید ترم تحصیلی و آموزش مجازی دانشگاه‌ها جز گزینه‌های محتمل پیش رو است. برخی از دانشگاه‌ها مثل دانشگاه علم و صنعت اعلام کرده اند که نیازی به تمدید ترم تحصیلی ندارند.

ذاکری، رئیس دانشگاه علم و صنعت در این رابطه گفته است: تهدید ناشی از کرونا که منجر به تعطیلی دانشگاه و مراکز خوابگاهی ما شد، در حوزه دانشجویی این امکان را به ما داد که با تبدیل وضعیت کنونی به یک فرصت، بیش از ۸۳ درصد دروس را به صورت مجازی برگزار کنیم.

ذاکری گفت: ما در دانشگاه علم و صنعت نیازی به تغییر برنامه آموزشی نداریم و امتحانات به استثنا برخی دروس عملی و آزمایشگاهی در موعد مقرر برگزار می‌شود.

  غلامرضا کیانی، معاون آموزشی دانشگاه فنی‌حرفه‌ای  گفت: احتمال افزایش طول تقویم آموزشی و تعویق امتحانات وجود دارد. قبل از گرفتن هر تصمیمی باید اوضاع کشور بعد از تعطیلات نوروز در رابطه با بحران کرونا مشخص شود.

با توجه به تمام این شرایط و اینکه حدود ۷۰ درصد دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کوچک در کشور زیر ساخت آموزش مجازی به دانشجویان را ندارند و بیشتر دانشگاه‌های استان‌های مختلف کشور به حالت تعطیل درآمده اند احتمال تمدید ترم تحصیلی سناریویی محتمل‌تر است.باشگاه خبرنگاران

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: