کد خبر: ۲۵۴۰۸۲
تاریخ انتشار: ۲۱:۵۷ - ۰۸ فروردين ۱۳۹۹ - 2020March 27
تحلیلگران انتظار دارند که طی یک هفته گذشته تعداد بیکاران در آمریکا به ۱.۶۴ میلیون نفر افزایش یافته باشد، اما برخی تخمین ها از چهار میلیون نفرحکایت دارند که باید کمک مالی دریافت کنند
شفاآنلاین>سلامت>بازارهای مالی جهان با افزایش ترس و نگرانی از گسترش روزافزون شیوع ویروس کرونا در سطح جهان به ویژه در آمریکا صاحب اقتصاد اول دنیا شاهد رکود و بحرانی بی سابقه است.

به گزارش شفاآنلاین، بورس های آسیایی به ویژه توکیو بعداز دو روز سودآوری متزلزل همزمان با ترس فزاینده از شیوع ویروس «کوید ۱۹» در پایتخت ژاپن بار دیگر روند نزولی را در پیش گرفتند.

پرتو نوری هم که در دو روز گذشته در بازار مالی اروپا دیده شد، باردیگر خاموش شد و بازارهای بورس پاریس، لندن، میلان، فرانکفورت و مادرید هم یا خسارت دیدند و یا با کاهش ارزش سهام مواجه شدند.

با وجود اینکه تاکنون بیش از سه میلیارد تن در جهان در قرنطیه قرار گرفته اند،  بیش از ۵۳۶ هزار تن به ویروس کرونا مبتلا شده که از این بین ۱۲۴ هزار و ۳۹۵ تن بهبود یافته و ۲۴ هزار و ۱۱۲ تن فوت کرده اند.

در آمریکا هم اکنون بیش از 85 هزار نفر مبتلای به کرونا ثبت شده که از کشور چین هم پیشی گرفته است و از این میان 1300 تن جان باخته اند.

یک کارشناس در زمینه سرمایه گذاری درگروه «میرابو» گفت: توجه منفی و افزایش نگرانی ها ناشی از انتشار سریع و تقریبا خارج از کنترل کرونا به ویژه در آمریکا و شهر نیویورک است.

از سوی دیگر، «تانگو لیابو» استراتژیست گروه کارگزاری "Orrel BGC" از سرنوشت بازارهایی سوال می کند که قرار است سری جدید آنها بزودی افتتاح شوند. الان و بعد که سرمایه گذاران برنامه هایی بزرگ را برای حمایت از بودجه ها و چک های سفید از بانک های مرکزی وضع کردند، این مسیر به چه سمت و سویی خواهد رفت؟

وی افزود: شرایط همواره به این ارزیابی ها، اگر شیوع سریع ویروس ادامه یابد و یا اگر اقدامات قرنطینه باعث کند شدن روند پیشروی کرونا و سرعت گرفتن فعالیت ها شود، بستگی دارد.

لیابو اضافه کرد: در ورای این خطر، آیا ویروس کرونا بعداز آنکه تلاش ها برای مهار آن کند شود، باردیگر شیوع آن اوج نمی گیرد؟

در این فضا و شرایط قیمت نفت هم افت کرد؛ قیمت هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا ۲.۲۹ درصد کاهش یافت و به ۲۳.۹۳ دلار رسید در حالی که نفت خام برنت ۱.۴۲ درصد کاهش یافت و به ۲۷ دلار رسید.

ارزش دلار هم دوباره در برابر ین ژاپن ارزش خود را از دست داد اما یورو در برابر ارزهای ژاپن و آمریکا همچنان صعود کرد.  

«مایکل هیوسن» تحلیلگر بازارهای مالی گفت که بازارهای اروپا برای دومین بار سود قابل قبول خود را در روز چهارشنبه گذشته ثبت کردند و این وضعیت به چشم انداز وسیع ترآنها برای هزینه ها به منظور بهبود و توسعه ویژه در آلمان وآمریکا کمک می کند.

مجلس سنای آمریکا به اتفاق آراء برای حمایت از نخستین اقتصاد جهان که گلوی آن را ویروس کرونا فشار می دهد یک برنامه تاریخی به ارزش دو هزار میلیارد دلار تصویب کرد.

احتمال می رود مجلس نمایندگان آمریکا هم که تحت سیطره دموکرات ها قرار دارد این برنامه را روز جمعه و قبل از آنکه «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا آن را امضا نماید، تصویب کند. در آمریکا اکنون بیش از ۸۵ هزار نفر مبتلا به کرونا ثبت شده که از کشور چین هم پیشی گرفته و از این میان ۱۳۰۰ تن جان باخته اند.

در آلمان، پس از سال ها ریاضت اقتصادی، نمایندگان مجلس این کشور طرح نجات تاریخی به ارزش تقریبی هزار میلیارد یورو را تصویب کردند.

سران گروه ۲۰ هم در اجلاسی آنلاین و از طریق ویدئو کنفرانس برای هماهنگی ریسک رکود اقتصادی ناشی از شیوع کرونا برگزار کردند و سرمایه گذاران اکنون با اضطراب در انتظار آخرین ارقام مطالبات هفتگی برای جبران کسری پرداخت به بیکاران در آمریکا هستند.

هیوسن گفت: این تعداد می تواند بیش از یک میلیون نفر باشد.

از سوی دیگر، ارزیابی ها در آلمان نشان داد که احساسات مصرف کننده آلمانی در ماه آوریل کاهش می یابد و این نشان دهنده تشدید این ویروس همه گیر است.

درفرانسه، وضعیت تجاری در ماه مارس با بزرگترین کاهش در جریان بحرانی مواجه شد که از سال ۱۹۸۰ تاکنون تجربه نکرده است.

لیبو گفت: وخامت اوضاع تجاری در فرانسه جای تعجب ندارد و غافلگیرانه نیست، اما آمارهای مهم اقتصادی که امروز انتظار می رود همان مطالبه هفتگی متعلق به بیکاری در آمریکا است.

وی افزود: تحلیلگران انتظار دارند که طی یک هفته گذشته تعداد بیکاران در آمریکا به ۱.۶۴ میلیون نفر افزایش یافته باشد، اما برخی تخمین ها از چهار میلیون نفرحکایت دارند که باید کمک مالی دریافت کنند.

گزارش های مکرری از رکود و انقباض اقتصادی وجود دارد که از سنگاپور شروع و تخمین زده می شود از ژانویه تا مارس ۲.۲ درصد در طول سال کاهش داشته باشد.

«سلینا لینگ» رییس دپارتمان تحقیقات و استراتژی بانک دولتی "CBC" گفت: کوید ۱۹ یک سونامی اقتصادی است که بازار سنگاپور را در هم می کوبد.

 آژانس رتبه بندی اعتباری استاندارد اند پورز Standard & Poor  نیز پیش بینی کرد که امسال ۲ درصد در منطقه یورو و انگلیس انقباض اقتصادی ایجاد شود.

این آژانس با بیان اینکه «خسارت ها در منطقه یورو و انگلیس در سال ۲۰۲۰ در مقایسه با تخمین قبلی حدود ۴۲۰ میلیارد دلار است»، تاکید کرد که انتظار می رود اقتصادهای ایتالیا، اسپانیا، انگلستان و فرانسه به ترتیب کاهش ۲.۶، ۲.۱، ۱.۹ و ۱.۷ درصدی را ثبت کنند.

سرانجام در وین، موسسه مرجع "Vivo" هم اعلام کرد که اقتصاد اتریش طبق یک سناریوی خوش بینانه، در میان اقدامات انزوائی که تا ماه آوریل آینده پایان خواهد یافت، شاهد انقباض ۲.۵ درصدی در سال ۲۰۲۰ خواهد بود.ایرنا 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: