کد خبر: ۲۵۳۹۳
تاریخ انتشار: ۲۳:۴۹ - ۲۹ خرداد ۱۳۹۳ - 2014June 19
شفاآنلاین- رئیس جمهوری اسلامی ایران مبنای قول های دولت را به مردم توانمندی های دولت بر شمرد و گفت: در سالجاری و سال آینده سه برابر بودجه عمرانی مصوب در سال 93، اعتبار عمرانی به استان لرستان تخصیص خواهد یافت.
به گزارش شفاآنلاین، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی عصر پنجشنبه در خاتمه سفر دو روزه خود به استان لرستان در جمع خبرنگاران رسانه های این استان در فرودگاه خرم آباد حاضر شد و به ارایه گزارش پنجمین سفر استانی خود پرداخت.



رئیس جمهوری در این نشست خبری از مهمان نوازی و استقبال گرم مردم لرستان و مسئولان این استان تشکر و قدردانی کرد و گفت: از مردم شهرستان های مختلف این استان عذرخواهی می کنم که فرصت حضور و دیدار میسر نشد اما وزرا و نمایندگان دولت به تمام شهرستان های استان لرستان سفر داشتند.



روحانی ادامه داد: در این سفر هدف این بود که استان لرستان با توجه به استعدادها و ظرفیت های فراوانی که از لحاظ کشاورزی، صنعتی و گردشگری دارد، تحولاتی رخ دهد و مسئله بیکاری تا حد زیادی جبران شود.



وی ادامه داد: سدهایی ظرف امسال و سال آینده در این استان به بهره برداری می رسد که دو تا سه سد در سال جاری و یک تا دو سد نیز سال آینده به بهره برداری خواهند رسید که یکی از آنها برق آبی و مابقی کشاورزی هستند.



رئیس جمهوری تصریح کرد: در حال حاضر تنها حدود 12 درصد از ظرفیت صنعت استان مورد بهره برداری قرار می گیرد که تصمیم گرفته شد، از منابع صندوق توسعه ملی استفاده شود ، این امر منجر به رونق صنعت و اشتغال استان خواهد شد.



وی افزود: در بخش دامداری نیز، مقرر شد وزارت کار تعاون و امور اجتماعی یک دامداری پنج هزار راسی تاسیس کند که هم خود و صنایع وابسته به آن باعث رونق بیشتری در استان لرستان خواهد شد.



وی ادامه داد: یک هتل نیمه کاره در خرم آباد وجود دارد که مقرر شده تا پایان امسال به بهره برداری برسد و بنیاد مستضعفان هم قول داده یک هتل چهار ستاره در این شهر احداث کند که سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کمک خواهد کرد که تسهیلات این پروژه با نرخ سود پایین تری در اختیار سرمایه گذار قرار گیرد.



روحانی اضافه کرد: معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوری نیز 79 طرح مشخص کرده که تمام آنها در سال جاری و سال آینده به اتمام خواهند رسید.



رئیس جمهوری گفت: دولت تصمیم گرفته تمام اعتبارات عمرانی سال 93 این استان را به طور کامل و 100 درصد تخصیص و حتی اعتبارات بیشتری به این استان اختصاص دهد. قرار است سه برابر بودجه عمرانی مصوب برای امسال و سال آینده به این استان تخصیص یابد.



روحانی اظهارامیدواری کرد که این طرح ها برای استان لرستان موجب برکت شود.



وی ادامه داد: امیدوارم همه آنها که توان کارآفرینی دارند، چه لرستانی ها و چه ایرانیان غیرلرستانی و سرمایه گذاران خارجی سبب توسعه سرمایه گذاری در این استان شوند؛ چون رونق باید از طریق بخش های خصوصی و تعاونی ایجاد شود.



رئیس جمهوری گفت: در کنار پروژه پتروشیمی لرستان که امیدورایم یکی دو ماه دیگر به بهره برداری برسد، یک شهرک پتروشیمی نیز قرار شده در این استان احداث شود.



** درخواست روحانی از تیم ملی برای حضور شجاعانه در برابر آرژانتین



رئیس جمهوری درپاسخ به یکی از خبرنگاران استانی درباره حضور تیم ملی فوتبال در جام جهانی، گفت: از تیم ملی سپاسگزاریم که در بازی اول خوب ظاهر شد.



وی ادامه داد: مقصود ما بالاتر از موضوع پیروزی است، مسئله حضور شجاعانه در میدان است؛ من از ورزشکاران و تیم فنی می خواهم حضور ما در برابر آرژانتین حضوری شجاعانه، دلاورانه، با همه توان و استفاده از ظرفیت جدی، فنی و تکنیکی باشد.



روحانی ادامه داد: ما از ورزشکاران مان بازی خوب می خواهیم، نتیجه هرچه باشد برای ملت ما قابل قبول است؛ اگر از این مرحله عبور کنند دولت جایزه خاصی برای آنها در نظر خواهد گرفت.



** تصمیم گیری 26 طرح ورزشی برای استان لرستان



رئیس جمهوری افزود: ورزش برای نشاط معنوی و سلامت جامعه بسیار اهمیت دارد و علاوه بر ورزش عمومی، ورزش حرفه ای نیز مورد توجه دولت است.



روحانی گفت: در شورای اداری استان لرستان اعلام شد که 26 طرح برای بحث ورزش و جوانان تصمیم گیری شده تا این طرح های نیمه کاره تکمیل شوند.



وی گفت: باید فضای لازم برای دختران ایجاد کنیم چون پسران می توانند همه فضاها را ورزشی کنند اما برای دختران فضای مناسب تری لازم است؛ آنها هم نیاز به نشاط، ورزش و سلامت بیشتر دارند، چون می خواهند فرزندان آینده را تربیت کنند.



** برنامه های دولت برای ایجاد اشتغال



رئیس جمهوری در پاسخ به سئوال خبرنگاری دیگر مبنی بر آنکه بیش از 160 تحصیلکرده بیکار در استان لرستان وجود دارند، نقشه راه شما برای این فرصت و تهدید چیست، گفت: برای پیشرفت استان همه باید تلاش کنیم؛ این مردم، کارآفرینان، نخبگان، اساتید و جوانان هستند که باید بار مسئولیت را بردوش گیرند که این کار شدنی است.



وی ادامه داد: استان لرستان استعداد شکوفایی دارد و حتما شکوفا خواهد شد.



رئیس جمهوری در مورد ضمانت اجرایی مصوبات سفر استانی دولت نیز گفت: قرار ما این است چیزی را که قول داده ایم در دوران دولت یازدهم یا کل آن و یا بخش عمده آن را اجرایی کنیم چرا که بخشی از طرح ها چهار، پنج و یا شش ساله هستند.



روحانی افزود: 79 طرحی که قول داده ایم بر روی آن ایستاده ایم و انشاءالله تمام آنها ظرف امسال و سال آینده اجرایی خواهند شد.



روحانی رسانه ها مخصوصا رسانه های محلی را بهترین ناظران قلمداد کرد و گفت: شما می توانید هم برای تشویق، جاده درست را برای توسعه نشان دهید و هم اگر نقصی است، آن را اعلام کنید.



** قول هایی که به مردم می دهیم بر مبنای توانمندی دولت است



رییس جمهوری در پاسخ به سوالی درباره طرح های نیمه تمام و اینکه سه هزار پروژه نیمه کاره در کل کشور وجود دارد که برای تکمیل آنها یک اعتبار بسیار عظیم نیاز است، گفت: قول هایی که اکنون دولت تدبیر و امید به مردم می دهد بر مبنای توانمندی دولت است.



وی افزود: روزی که پروژه ای کلنگ زده می شود، باید تدبیر داشته باشیم و پایان کار را مدنظر قرار دهیم تا با این تعداد پروژه نیمه تمام در کشور مواجه نشویم.



رییس جمهوری گفت: ما نمی توانیم همه این پروژه های نیمه تمام (سه هزار طرح) را اجرا کنیم از این رو در بودجه امسال از مجلس خواستیم که طرح های با حدود 85 درصد پیشرفت را تکمیل کنیم.



رییس دولت تدبیر و امید تصریح کرد: تصمیم دولت این است برای اجرای طرح های نیمه تمام از صندوق توسعه ملی کمک بگیرد.



** علاوه بر بودجه سال گذشته، دولت 108 میلیارد تومان به صدا و سیما کمک کرده است



خبرنگاری دیگر از رییس جمهوری خواست تا یک دستگاه فرستنده و تنظیم پخش مستقیم تصویر ˈاس.ان.جیˈ به استان لرستان اختصاص داده شود که رییس جمهوری، پاسخ داد: سال گذشته علاوه بر بودجه ای که به صدا و سیما پرداخت شد، 108 میلیارد تومان بعنوان کمک دولت به صدا و سیما برای طرح های مورد نظرش اختصاص دادیم.



روحانی گفت: ما سهم خود را در آخر اسفند ماه سال گذشته به صدا و سیما پرداخت کرده ایم، صدا و سیما درآمد خوبی دارد و انشاءالله درآمدش نیز از تبلیغات بهتر می شود.



** ظرفیت تولید نفت و فروش افزایش می باید



وی در پاسخ به سوال دیگری درباره سرمایه گذاری در زمینه صنعت نفت و گاز در پلدختر و کوهدشت لرستان نیز اظهار داشت: در زمینه گاز و نفت قبل از اینکه در هر نقطه ای بخواهیم سرمایه گذاری کنیم باید با مرکز هماهنگی انجام شود زیرا باید بتوانیم آن سهم لازم را مد نظر قرار دهیم.



به گفته وی، وزارت نفت قول هایی را به بخش های مختلف داده که یا سرمایه گذاری شده و یا در حال انجام است.



رییس جمهوری با اشاره به اینکه وضع کشور در سال آینده در زمینه نفت و گاز بسیار بهتر خواهد شد، توضیح داد: تصمیم ما این است طی سه تا چهار سال آینده تمام فازهای پارس جنوبی و طرح های نیمه کاره گاز تکمیل و عملیاتی شود و برای توسعه حوزه نفت نیز برنامه هایی مدنظر داریم.



روحانی ادامه داد: تا امروز هرچه تولید نفت داشتیم فروخته ایم و امسال هم ظرفیت تولید و فروش را افزایش خواهیم داد.



روحانی اظهار داشت: پرچمدار این کشور رهبر معظم انقلاب اسلامی است و همه باید در اجرای سیاست های ابلاغ شده از سوی معظم له تلاش کنیم.



رییس جمهوری گفت: دولت خود را متعهد به عمل به اجرای سیاست های ابلاغی نظیر اقتصاد مقاومتی و یا اجرای شعار اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی می داند.



روحانی تصریح کرد: هماهنگی خوبی میان دولت و قوای دیگر وجود دارد و قانون ملاک همکاری ها است و همه زیر پرچم ولایت خدمت خواهیم کرد.



رییس جمهوری، تعامل سازنده با دنیا را از عوامل توسعه و پیشرفت کشور خواند و گفت: حرکت ما به سمت روندی است که نتیجه برد - برد برای ایران داشته باشد و دولت طی 10 ماه گذشته موفق به تامین منافع ملت ایران در منطقه و جهان شده و توانسته زمینه های تحریم را آرام آرام مرتفع کند.



روحانی گفت: چهره امروز ایران در دنیا و نزد افکار عمومی کاملا با گذشته متفاوت و این باعث شده تا کارآفرینان بسیاری برای حضور و سرمایه گذاری در ایران اعلام آمادگی کنند به نحوی که امروز ما حتی پیش نویس قراردادهایی را با آنها امضا کرده ایم.



رییس جمهوری افزود: برنامه ریزی های ما براساس شرایط موجود است، ما منتظر کسی و یا قراردادی برای توسعه کشور نیستیم اما درعین حال از هر قراردادی که منافع کشور را تامین کند، استقبال می کنیم.



روحانی با اشاره به اینکه در سند چشم انداز، بر تعامل سازنده با جهان تاکید شده و ما خواستار روابطی خوب با همه کشورهای دنیا و بویژه همسایگان هستیم، گفت: این قانون است که اگر کشوری بخواهد پیشرفت کند باید بازار هدف و صادرات داشته باشد و خوشبتخانه امروز شرایط ما به نحوی است که می توانیم تعاملات مستقیم با کشورهای منطقه داشته باشیم.



رییس جمهوری گفت: ممکن است کسی در کنار این مواضع حاشیه درست کند که ما عزت می خواهیم اما مگر کسی هست که بخواهد عزت و کرامتش را بفروشد، بحث بر سر تدبیر و عقل است که چگونه با دنیا سخن بگوییم، تعامل کنیم و مسایل را مرتفع نماییم.



روحانی افزود: واضح است که در دنیای امروز کشورهای ستمگری وجود دارند که نمی خواهند ایران پیشرفته را شاهد باشند، ولی وظیفه ما است که در همین واقعیت های موجود دنیا، راه را پیدا کنیم.



رییس جمهوری ثبات در اقتصاد داخلی، کاهش تورم و از بین بردن رکود را عاملی دیگر در جذب سرمایه گذاری ارزیابی کرد و گفت: سرمایه گذار مبنایش برای حضور ثبات و آرامش و امنیت است، اما متاسفانه در سالهای قبل نوسان قیمت ها در بازارهای مختلف ساعت به ساعت بود و هیچ کس حاضر به حضور در این اقتصاد نمی شد.



روحانی با بیان اینکه امروز مردم ما ثبات و آرامش را در بازار احساس می کنند، گفت: دولت از روز اول استقرار، تلاش کرد که با تورم افسار گسیخته توام با رکود مبارزه کند؛ زیرا وضع به گونه ای بود که نقدینگی در جامعه سیل وار هر ساعت به یکسو حرکت می کرد و بنیانهای اقتصادی را از بین می برد.



رییس شورای اقتصاد، وضع اقتصادی کشور در سالهای گذشته را در طول تاریخ ایران بی سابقه توصیف کرد و گفت: در حالی که تورم بالای 43 درصد بود، رشد اقتصادی به حدود منفی هفت درصد رسیده بود و من و همکارانم می دانستیم که چه بار سنگینی را باید روی دوش بگیریم.



روحانی افزود: خوشبختانه وعده ما برای پایین آوردن نرخ تورم به 35 درصد در سال 92 محقق شد و امسال می خواهیم این عدد را به 25 درصد برسانیم و همچنین رشد اقتصادی را مثبت کنیم.



رییس جمهوری گفت: کارهای بسیاری پیش رو داریم و ملت ایران شاهد رونق اقتصادی و حرکت شتابان تر کشور در توسعه و سازندگی خواهند بود.



روحانی در ادامه با اشاره به اینکه ˈدولت کارفرما، تجربه ای شکست خورده است و منجر به توسعه نمی شودˈ به مرور مشکلاتی نظیر بیکاری در استان لرستان پرداخت و گفت: این مشکلات و حل آنها، اولویت همه مسوولان نظام است و باید همه در کنار یکدیگر نسبت به حل این معضلات اقدام کنیم.



رییس جمهوری در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این که افراطی گری و حاشیه سازی ها موانع توسعه استان لرستان است گفت: نحوه سخن گفتن و طرح مباحث برخی سبب ایجاد شبهه در ذهن مردم می کند که شایسته کشور و این استان نیست.



رییس جمهوری ادامه داد: بنده به شخصه به وزرا توصیه می کنم که دنبال حاشیه ها نروید زیرا عده ای می خواهند دولت را مشغول حاشیه ها کنند.



رییس دولت تدبیر و امید گفت: بسیار مهم است مردم به این گونه افراد بگویند که گوششان بدهکار این حرفها نیست و اگر مردم به این موارد بی اعتنایی کنند خود به خود از این مساله ای که امروز جامعه ما را فراگرفته فاصله می گیریم.



رییس جمهوری با بیان این که البته حاشیه سازی در همه جوامع وجود دارد اما نقد اگر دلسوزانه و سازنده باشد نه تنها مورد استقبال است بلکه وظیفه همه ما است.



وی ادامه داد: اما گاهی بحث هایی مطرح می شود که واقعیت ندارد و شایعه پراکنی است. آنچه باعث نگرانی است این است که یک وقت مردم گوششان بدهکار و نگران شوند چرا که همه چیز با امید ایجاد می شود.



روحانی ادامه داد: اگر شایعات و بحث های این چنینی روی امید مردم اثر بگذارد بسیار بد است زیرا امید، موتور حرکت جامعه به سمت جلو است.



رییس جمهوری با بیان این که باید برخی افراطی ها را نصیحت کنیم و از آن ها بخواهیم که این چنین نباشند اظهار داشت: امیدواریم گوش مردم بدهکار این مسائل نباشد.



**برخی بحث ها واقعیت ندارد و شایعه پراکنی است



رییس دولت تدبیر و امید در ادامه در پاسخ به سوالی درباره توجه دولت به محرومیت های استان لرستان گفت: یکی از رسالت رسانه ها نظارت بر اجرای صحیح قانون است.



وی با بیان این که توانمندی بانک های ما کم است، که یکی از مشکلات رونق به شمار می رود اضافه کرد: در تهران یکسری جلسات را به بانک ها اختصاص داده ایم تا چگونه توانمند شوند و به صحنه آیند.



روحانی با بیان این که متاسفانه بانک ها خودشان بنگاه دار شده اند، تصریح کرد: این موضوع یکی از اشکالات بانک ها در ایران است.



وی اضافه کرد: بانک ها باید سرمایه گذاری لازم را برای حرکت همه کارآفرینان انجام دهند، این در حالی است که بانک ها به دلیل معوقات ضعیف هستند.



رییس جمهوری گفت: چند اشکال در بانک ها پیش آمد، برخی افراد سوء استفاده کردند که قوه قضاییه وارد شد و این موضوع روحیه مدیران بانک ها را تضعیف کرده است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: