کد خبر: ۲۵۳۸۵
تاریخ انتشار: ۲۳:۰۷ - ۲۹ خرداد ۱۳۹۳ - 2014June 19
شفاآنلاین- رییس اداره بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: سیمای مرگ 15 تا 49ساله های کشور نگران کننده است.
به گزارش شفاآنلاین، دکتر بهزاد دماری روز پنجشنبه در اجلاس روسای دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور، حوادث ترافیکی را مهم ترین علت مرگ این گروه سنی جوان کشور عنوان کرد.

وی با بیان اینکه چهره بیماری ها در کشور به سمت بیماری های غیرواگیر و بیماری های واگیر نوپدید تغییر کرده است، افزود: از 380 هزار مرگ ثبت شده در سال 90، 31 هزار مورد براثر سوانح، 92 هزار مرگ براثر سکته قلبی، 43 هزار مورد براثر سکته مغزی و 30 هزار مرگ نیز به علت ابتلا به سرطان بوده است.

وی گفت: شرایط سلامت مردم به گونه ای است که 10 میلیون نفرشان سیگار و قلیان و 47 میلیون نفر کمتر از پنج واحد میوه در روز استفاده می کنند.

وی با بیان اینکه 18 میلیون نفر دیگر هم کم تحرک هستند، ادامه داد: همچنین 24 میلیون نفر از مردم کشورمان یا چاق هستند یا اضافه وزن دارند، 10 میلیون فشار خون بالا،7.5 میلیون نفر اختلال قند خون و 15 میلیون نفر هم کلسترول بالا دارند.

وی به مراقبت های اولیه بهداشتی(PHC) درکشور اشاره کرد و گفت: در طرح پزشک خانواده این موضوع از توجه کمتری برخوردار است.

دماری اظهار داشت: براساس ارزیابی های انجام شده در خصوص اجرای طرح پزشک خانواده شهری در استان های فارس و مازندران به عنوان مثال توجه به فشار خون و چاقی مردم در این برنامه لحاظ نشده، این در حالی است که پزشک خانواده باید به این موضوعات هم توجه کند.

وی با تاکید بر اینکه باید در شبکه بهداشتی مردم تغییراتی ایجاد کرد، گفت: در این راستا شبکه جامع همگانی سلامت در کشور مستقر می شود که در مرحله نخست در استان های فارس و مازندران اجرا می شود.

وی گفت: قرار است با ایجاد این شبکه، فعالیت هایی همچون خودمراقبتی و غربالگری و شناسایی زودرس عوامل خطر بیماری های غیرواگیر در سطح یک به مردم ارایه شود.

وی افزود: در صورت اجرای شبکه جامع و همگانی سلامت، مرکز سلامت خانواده هم راه اندازی می شود که در این مرکز، سلامت افراد مورد بررسی قرار می گیرد و پس از آن به مراجعین کارت سلامت ایرانیان ارایه می شود.

دماری تصریح کرد: در این کارت ها سلامت مردم ازجمله وضعیت قند خون، توده بدنی و فشار خون آنها بررسی می شود اگر فردی در ردیف قرمز کارت قرار گیرد این موضوع به معنای وضعیت خطر برای سلامتی وی تلقی می شود و وی مورد مشاوره و احتمالا درمان قرار می گیرد.

اجلاس روسا، معاونین بهداشتی، توسعه مدیریت و منابع و مدیران روابط عمومی دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی کشور روز جاری در وزارت بهداشت آغاز به کار کرد و تا فردا(جمعه) ادامه دارد. این اجلاس با هدف برنامه تحول سلامت در حوزه بهداشت برگزار شد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: