کد خبر: ۲۵۳۳۰۴
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۹ - ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ - 2020March 15
دکتر سعید معیدفر-جامعه شناس
بعضی از مردم می‌گویند این موضوع را خارجی‌ها مهم کردند. برخی از مردم هم اصلاً این قضیه را جدی نمی‌گیرند. متأسفانه جامعه ما با دو پیام متناقض در زمینه کرونا روبه‌رو است و باعث می‌شود تکلیف شهروندان نسبت به کرونا مشخص نشود.
شفاآنلاین :اجتماعی >سلامت >یادداشت >چرا با وجود خطر جدی و قدرت انتشار ویروس کرونا که همگان را به یک اندازه تهدید می‌کند در جامعه ما عزم ملی برای مقابله با آن چندان دیده نمی‌شود؟ دو روز قبل برای خرید کوچکی به خیابان سر زدم وقتی از نانوا خواستم که نان را روی پیشخوان نگذارد با تعجب با من برخورد کرد. یا برخی از مشتریان به‌دلیل داشتن ماسک و دستکش برخورد عجیبی را نشان دادند. بعضی از مردم می‌گویند این موضوع را خارجی‌ها مهم کردند. برخی از مردم هم اصلاً این قضیه را جدی نمی‌گیرند. متأسفانه جامعه ما با دو پیام متناقض در زمینه کرونا روبه‌رو است و باعث می‌شود تکلیف شهروندان نسبت به کرونا مشخص نشود. متأسفانه در رسانه ملی کرونا جدی گرفته نمی‌شود، دست اندرکاران این رسانه این ذهنیت را دارند که منتشرکنندگان ویروس می‌خواهند ما را غافل کنند. مثلاً مصاحبه با یک پزشک امریکایی را پخش می‌کنند که آن پزشک می‌گوید این ویروس توطئه و بیوتروریسم است و امریکا ویروسی را ساخته است که با ژنوم ایرانی‌ها می خواند. وقتی بحث تلفات و درگیری بالای ایتالیا را پیش می کشیم می‌گویند ژنوم ایتالیایی‌ها هم به ما ایرانی‌ها نزدیک است. برخی از مسئولان هم با وجود اینکه خطر را احساس کرده و خطر بیخ گوش خودشان است باز هم نمی‌خواهند با مردم رو راست باشند. آنها فکر می‌کنند اگر با مردم رو راست باشند ناکارآمد شناخته می‌شوند و مورد سرزنش قرار می‌گیرند. این شکاف میان بخش هایی از حاکمیت و مردم باعث چنین پیام متناقضی در موضوع کرونا شده است.
وزارت بهداشت همه وقایع را می‌داند و با خبر است که در هفته‌های آینده با سونامی کرونا روبه‌رو می‌شویم و این سیستم نمی‌تواند پاسخگوی ماجرا باشد برای همین وزارت بهداشت دارد پیام واقعی می‌فرستد.
متأسفانه بیشتر مخاطبان رسانه ملی جوامع آسیب پذیر هستند، یعنی قشر متوسط و رو به پایین. آنها هنوز صداوسیما را باور دارند و همین باعث می‌شود که کرونا را جدی نگیرند. اما تا زمانی که حقایق به مردم گفته نشود و دستگاه‌ها با وزارت بهداشت هماهنگی پیدا نکنند نمی‌توان انتظار یک رفتار واحد را از مردم داشت.
در نهایت باید به مردم توصیه کرد که تنها آمارهای وزارت بهداشت را دنبال کنند اگر ما می‌بینیم کشورهایی موفق شدند که ویروس کرونا را کنترل کنند به خاطر هماهنگی ارتباطی و عدم شکاف عمیق میان مردم ومسئولان آن کشورهاست. باید به مردم گفت که خودشان به فکر خودشان باشند. اگر می‌خواهند از ویروس کرونا نجات پیدا کنند به اخبار متناقض توجه نکنند چون جان خودشان و خانواده‌شان در خطر است. وزارت بهداشت در حال حاضر بیشترین صداقت را با مردم دارد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: