کد خبر: ۲۵۳۲۶۳
تاریخ انتشار: ۱۸:۲۷ - ۲۴ اسفند ۱۳۹۸ - 2020March 14
آن دسته از بیماران دچار "ام اس" که فینگولیمود استفاده می‌کنند، بهتر است برای ادامه درمان با پزشک متخصص خود مشورت کنند، شاید لازم باشد داروی خود را تغییر داده و یا مصرف آن را برای یک دوره زمانی به تاخیر بیاندازند
شفاآنلاین>سلامت>متخصص مغز و اعصاب بیمارستان دکتر مسیح دانشوری با تاکید بر اینکه بیماران "ام اس" در دوره شیوع کرونا ویروس آرامش خود را حفظ کرده و در خانه بمانند، گفت: در رابطه با مصرف دارو و ادامه درمان نیز هر بیمار باید بر حسب شرایط خاص خود و طی مشورت با پزشک متخصص اقدام کند.

به گزارش شفاآنلاین، دکتر بابک منصورافشار در رابطه با نگرانی بیماران "ام اس" در خصوص خطر ابتلا به کروناویروس با توجه به ضعف سیستم ایمنی، اظهار کرد: بیماران "ام اس" نباید خیلی نگران باشند، بلکه باید مانند سایرین در خانه بمانند و ضمن عدم حضور در اجتماعات و رعایت بهداشت فردی، آرامش خود را حفظ کنند.

وی در رابطه با مصرف دارو در این بیماران، گفت: شرایط بیماران به نوع داروی مصرفی بستگی دارد، اگر داروهای مصرفی آنان از دسته اینترفرون‌هاست بهتراست به درمان خود ادامه دهند و اگر کوپامر، سینومر و یا داروهایی مثل رسیژن مصرف کرده و یا درمان آنان بروی بتافرون‌هاست، این افراد نیز باید به درمان خود ادامه دهند و داروی خود را قطع نکنند.

دکتر منصورافشار ادامه داد: اما آن دسته از بیماران دچار "ام اس" که فینگولیمود استفاده می‌کنند، بهتر است برای ادامه درمان با پزشک متخصص خود مشورت کنند، شاید لازم باشد داروی خود را تغییر داده و یا مصرف آن را برای یک دوره زمانی به تاخیر بیاندازند.

به گزارش روابط عمومی بیمارستان مسیح دانشوری، این متخصص مغز و اعصاب در خاتمه با اشاره به بیمارانی که داروهای جدیدی مثل ریتوکسی مب یا زیتاکس مصرف می‌کنند، اظهار کرد: این افراد نیز حتما باید برای ادامه مصرف دارو با پزشک متخصص مشورت کنند.

البته در آخرین گایدلاین منتشر شده در این رابطه، توصیه بر آن است که داروهای دارای توان تضعیف سیستم ایمنی بهتر است در دوره شیوع کروناویروس محدود شود البته بیماران قبل از هر اقدامی حتما با پزشک خود مشورت کنند. با این حال توصیه کلی آن است که داروهای ضعیف‌تر جایگزین سایر داروها شود.

دکتر بابک منصورافشار در خصوص مشاهده سردرد وعلایم بیماری‌های مغز و اعصاب در برخی بیماران کرونایی، اظهار کرد: طی بیست روز گذشته شاهد شکایت بسیاری از بیماران کرونایی بستری در بیمارستان نسبت به سردرد و گردن درد بودیم که بعد از بررسی مشخص شد که این دردها به دنبال همان دردهای عمومی بدن افراد بوده که با ابتلا به کرونا تشدید شده است.

وی ادامه داد: این سردردها همان میالژی یا دردهای عضلانی است ک عضلات دور سر را درگیر کرده و فرد تصور می‌کند دچار سردرد درونی شده، در حالیکه این سردردها بیشتر به دلیل اسپاسم‌های عضلانی در سر و گردن بیماران است.

این پزشک متخصص با بیان اینکه برخی از بیماران علاوه بر سردرد با علائم دیگری مانند دوبینی، تهوع و یا استفراغ مراجعه می‌کنند، اظهار کرد: اکثر این بیماران در بیمارستان معاینه شده و حتی از آنان مایع مغزی نخاعی نیز گرفته شده که این مایع مغزی نخاعی کاملاً استریل بوده، به عبارت دیگر علائمی از تحریک و درگیری پرده دور مغز یا همان مننژیت در آنان مشاهده نشده است.

دکتر منصورافشار در خاتمه با بیان اینکه "ام آر آی" گرفته شده از این بیماران نیز نرمال بوده، گفت: بنابراین تا این لحظه درگیری مغزی کرونا به گونه‌ای که بافت خود مغز و یا پرده‌های اطراف آن را گرفتار کند، مشاهده نشده و این علایم را بیشتر می‌توان با اسپاسم‌های عضلانی مرتبط دانست. 

همچنین تهوع و دوبینی‌های ایجاد شده را می توان به تداخلات دارویی بخصوص داروی کلروکین نسبت داد، چراکه تهوع جزو عوارض جانبی این داروست. ایسنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: