کد خبر: ۲۵۳۲۳۷
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۱ - ۲۴ اسفند ۱۳۹۸ - 2020March 14
چین البته دارای بزرگترین شبکه و مراکز کنترل و پیشگیری بیماری در جهان است شمار این مراکز به ۳ هزار و ۴۴۳ باب می رسد بیشتر آنها در مناطق روستایی فعال هستند البته سرمایه های آنها به مراتب از کشورهای توسعه یافته کمتر است
شفاآنلاین>سلامت>برخی مشکلات و نابسامانی ها در نظام بهداشتی چین موجب شد تا این کشور در برابر ویروس کرونا واکنشی آهسته و نسبتا دیرهنگام داشته باشد موضوعی که کارشناسان چینی معتقدند باید از آن به عنوان فرصتی برای ترمیم چالش های نظام بهداشتی و اصلاح آن استفاده کرد.

به گزارش شفاآنلاین، به دنبال شیوع ویروس کرونا در چین مقام های ارشد این کشور بتدریج اذعان کردند که کاستی های زیادی در خصوص مقابله با این ویروس ناشناخته از روز نخست وجود داشته است اما این همه قضایا نیست به نظر می رسد زیرساخت های چین برای واکنش سریع به این ویروس همواره با چالش هایی مواجه بوده است.

این طور نیست که چین نسبت به توسعه نظام بهداشتی کشور در دو دهه گذشته بی توجه باشد بلکه یکی از مهمترین بخش هایی که سرمایه گذاری های زیادی در آن صورت گرفته همین عرصه بوده است برای نمونه شبکه خبری فونیکس در گزارشی آورده است سرمایه گذاری چین در زمینه بهداشتی از سال ۲۰۰۲ میلادی تا کنون ۱۰ برابر شده است همین گزارش حاکی است که چین در طول این مدت هزاران مرکز و کلینیک بهداشتی در اقصی نقاط این کشور پهناور ایجاد کرده است.

با این وصف به نظر می رسد این سرمایه گذاری ها در یک جریان منظم انجام نشده و نوعی بی ثباتی در هزینه کردها وجود داشته است افزون بر این در هر منطقه از چین حکومت های محلی، خودمختاری های زیادی دارند و این دیوانسالاری اداری در کشور را بسیار پیچیده می کند.

نبود ساختارهای قوی برای چنین مواقعی،  وجود دیوان سالاری اداری،  بی ثباتی در هزینه کردها و سرمایه گذاری در بخش بهداشتی در چین باعث شد تا این نظام نتواند برای مقابله با چنین ویروس مرموز و خطرناکی کاملا مجهز باشد.

ویروس مرگبار سارس که ۱۸ سال پیش چین و هنگ کنگ را در شرایط بدی قرار داد، بسیاری از چالش های نظام بهداشتی چین را نشان داد مقام های مسئول از آن زمان سعی کردند سرمایه گذاری هایی انجام دهند اما نوع ساختار سرمایه گذاری و  تخصیص منابع برای توسعه نظام بهداشتی در یک فرایند منظم،  مقرر و با ثبات انجام نمی شد.

تقریبا از همان زمان به این طرف سرمایه گذاری چین برای مقابله با چنین ویروس ها و بیماری هایی ۱۰ برابر شد و برای تقویت نظام بهداشتی هزاران مرکز کنترل و پیشگیری بیماری در کشور ایجاد شد افزون بر این بررسی های آماری نشان می دهد در زمینه تخصیص بودجه روند با ثباتی در نظام بهداشتی طی نشده است.

اشکال دیگری که کارشناسان بر نظام بهداشتی چین وارد می کنند این است که این کشور نتوانسته است پس از شیوع سارس به این طرف نیرو و کادر کافی پزشکی و درمانی به بخش های درمانی،  بهداشتی و کل نظام بهداشتی تزریق کند.

فقدان خدمه کافی درمانی و همچنین نبود نیروهای متخصص و آموزش دیده به میزان کافی، یکی از مهمترین مشکلاتی بود که چین در شیوع ویروس کرونا با آن مواجه شد و هزاران نفر از کادرهای پزشکی از سراسر کشور به شهر ووهان مرکز شیوع ویروس منتقل شدند.

مرکز کنترل و پیشگیری بیماری چین در گزارشی آورده است: ما تا ماه ها پس از بیماری سارس اطلاعات دقیقی درخصوص این ویروس و نحوه پیشگیری از آن نداشتیم.

همین مرکز این انتقاد را مطرح می کند که پس از شیوع ویروس کرونا هم هشدارها به موقع و سریع نبوده و واکنش به شیوع ویروس دیرهنگام بوده است بخصوص زمانی که نزدیک به ۵ میلیون نفر از مسافران شهر ووهان را برای تعطیلات نوروز چین ترک کردند.

«جونگ نانشان» کارشناس ارشد مسایل بهداشتی چین که از زمان شیوع سارس به این طرف در این کشور شهرت پیدا کرد می گوید: ما از لحاظ فنی مشکلاتی داریم اداره فنی ما خوب و به سرعت برای مقابله با بیماری و اطلاع رسانی نقش ایفا نکرده است.

افزون بر این مرکز کنترل و پیشگیری بیماری در چین یک نهاد مستقل نیست برای نمونه در بسیاری از کشورها از جمله آمریکا این نهاد مستقل از ساختارهای دولتی تصمیم گیری و عمل می کند اما در چین این مرکز زیرمجموعه کمیسیون بهداشت ملی است و این دیوان سالاری اداری، چالشی برای تصمیم گیری های سریع و تخصیص بودجه است.

«شی چن» از مدرسه بهداشت یاله دراین باره می گوید: مرکز کنترل و پیشگیری بیماری در چین یک نهاد تحقیقاتی است که گزارش هایی را در راستای مساعدت به کمیسیون بهداشت ملی منتشر می کند.

وی افزود: این مرکز حق واکنش و یا هشدار اضطراری در زمان شیوع بیماری و ویروس را ندارد ضمن اینکه قدرت تصمیم گیری، اقدام برای تجهیز نیرو،  وسایل و اقلام پزشکی هم ندارد.

وی اظهار کرد: دولت مرکزی چین باید به این نهاد قدرت بیشتری بدهد استقلال تصمیم گیری اعطا کند و اجازه دهد در مواقع شیوع بیماری، واکنش سریعی برای بسیج نیرو و تامین تجهیزات داشته باشد.

به گفته وی دولت باید سرمایه گذاری بر روی این مرکز را افزایش داده و این امکان را برای ارتباط سریع و فوری آن با مراکز دیگر تصمیم گیری فراهم کند این کارها باید قبل از شیوع بیماری ها و ویروس های خطرناک انجام شده باشد.

چین البته دارای بزرگترین شبکه و مراکز کنترل و پیشگیری بیماری در جهان است شمار این مراکز به ۳ هزار و ۴۴۳ باب می رسد بیشتر آنها در مناطق روستایی فعال هستند البته سرمایه های آنها به مراتب از کشورهای توسعه یافته کمتر است.

همچنین برای هر ۱۰ هزار نفر باید حدود ۱/۷ نفر در اختیار این مراکز باشند اما این رقم اکنون فقط ۱/۴ است در صورتی که در آمریکا این رقم ۹/۳ نیرو برای هر ۱۰ هزار نفر و در روسیه ۱۳/۸ نیرو برای هر ۱۰ هزار نفر در مراکز کنترل بیماری وجود دارد.

با این حساب هرچقدر جمعیت مناطق و استان ها در چین بیشتر باشد به همان نسبت نیاز به این نیروها و خدمه پزشکی در مراکز مذکور بیشتر است و در این زمینه چین با جدی ترین چالش ها و کمبود نیرو روبرو است.

این کارشناسان در مجموع بر این باورند که چین در آینده باید برای حل مشکلاتی از این دست در نظام بهداشتی اقدام کند در غیر این صورت در مواجهه با این بحران ها آسیب های اقتصادی و اجتماعی سنگینی متحمل خواهد شد.

یکی از علت هایی که چین در جریان مهار شیوع ویروس مرگبار کرونا خسارات سنگین اقتصادی و اجتماعی مواجه شد، تکمیل نشدن نظام بهداشت و نقص هایی است که در بالا به آنها اشاره شد اما «شی جین پینگ» رییس جمهوری خلق چین می گوید کرونا همانطور که کاستی های ما را بروز داد به تجربیات ما برای مقابله با بحران هایی از این دست افزود و چین سربلند از این دوره عبور خواهد کرد و برای بهبود همه ساختارهای ذی ربط دست به کار خواهد شد.

شمار کل مبتلایان به کرونا در چین تا کنون به ۸۰ هزار و ۸۲۴ تن و شمار کسانی که به دلیل ابتلا به این ویروس جان باخته اند هم به  سه هزار و ۱۸۹ نفر رسیده است. ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: