کد خبر: ۲۵۳۰۷۳
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۱ - ۲۱ اسفند ۱۳۹۸ - 2020March 11
در سناریوی نخست ویروس کرونا طی هفته های آینده مهار می شود و بیشترین تاثیر آن بر اقتصاد در ماه های آوریل و مارس خواهد بود
شفاآنلاین>اجتماعی>سلامت>همزمان با شیوع ویروس کرونا ، قیمت سهام در سراشیبی سقوط قرار گرفت . از زمان اوج بیماری در ماه فوریه، شاخص اس ان پی 500 حدود 17 درصد سقوط کرده است.

 به گزارش شفاآنلاین، بهای نفت نیز به شدت کاهش یافته است. به طور قطع عملکرد بازارهای مالی الزاما شاخص دقیقی برای مجموعه عملکرد و سلامت اقتصاد واقعی به شمار نمی رود. ولی نوع نزولی که بازار آمریکا متحمل شده ، ممکن است پیامدهایی ایجاد کند که خسارات اقتصادی طولانی مدتی را به همراه داشته باشد.

ولی آیا واکنش بازار اغراق آمیز است یا اقتصاد آمریکا در آستانه تحمل ضربات جدید قرار دارد ؟ این به میزان تشدید ویروس بستگی دارد. اقتصاد آمریکا با دو سناریوی بالقوه روبروست.

در سناریوی نخست ویروس کرونا طی هفته های آینده مهار می شود و بیشترین تاثیر آن بر اقتصاد در ماه های آوریل و مارس خواهد بود. هزینه های مسافرتی ، گردشگری و فعالیت های تفریحی و سرگرمی حدود 7 درصد از تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص می دهد. تاثیر این اختلال بر این صنایع چه خواهد بود؟ 

اگر فرض کنیم در هزینه سه ماهه در این بخش ها سه درصد کاهش موقت داشته باشیم ، این باعث می شود تولید ناخالص داخلی به طور کلی 7 درصد کاهش یابد.

 این برای اقتصادی که به طور معمول حدود نیم درصد در بازه زمانی سه ماهه رشد دارد ، کاهشی بزرگ محسوب می شود. رستوران ها نیز متحمل خسارت می شوند. افزون بر آن اختلال در زنجیره عرضه و کاهش نسبی اعتماد تجاری به گونه ای ملایم ، سرمایه گذاری در بخش تولید و تجارت را کند خواهد کرد.

بنابراین از ابتدای مه یا ژوئن - درصورتی که نگرانی مرتبط با شیوع ویروس فروکش کند - اقتصادآمریکا به حال عادی باز می گردد و مشتریان رفتار کلیشه ای هزینه ای خود را از سر خواهند گرفت و زنجیره عرضه در تجارت احیا و تولید با ظرفیت عادی از سر گرفته می شود.

در یک کلام اگر ویروس کرونا مهار شود ، تنها اخلالی موقت در اقتصاد ایجاد می شود که تاثیر طولانی مدت نخواهد داشت. تاثیر بر بازار کار نیز اغلب به کاهش ساعات کار و کاهش استخدام نیرو محدود خواهد بود ولی خارج از صنایعی که تحت تاثیر ویروس قرار گرفته اند ، اخراج نیرو وجود نخواهد داشت.

در سناریوی دوم ، شیوع ویروس کرونا ادامه خواهد داشت و اقتصاد آمریکا دچار اخلال طولانی و عمیق خواهد شد که تا پس از آوریل ادامه خواهد داشت. این ممکن است موجب بروز رکودی تمام عیار شود.اینکه ما دچار سناریوی دوم شویم به عوامل مختلفی بستگی دارد. برخی از این عوامل کاملا در کنترل ما قرار دارد و برخی دیگر از کنترل از ما خارج است.

آنچه ما می توانیم کنترل کنیم به اقدامات سیاستگذاران و مقامات بهداشتی بستگی دارد . به ویژه اقداماتی که آنها برای مهار ویروس اتخاذ می کنند ، مانند قابل دسترس کردن آزمایش کووید- 19 و کاهش تعداد افراد بیماری که به سر کار می روند.

اگر شیوع ویروس تا بعد از آوریل ادامه پیدا کند، تعداد افراد آلوده افزایش می یابد و زنجیره مصرف کننده و عرضه به سرعت احیا نخواهد شد. 

در این صورت نه تنها دوره کاهش هزینه ها طولانی تر می شود بلکه آنچه اقتصاد دانان از آن به عنوان " تاثیر دور دوم " یاد می کنند ، پیامدهای عمیق تری بر جا خواهد گذارد که از جمله آن می توان به طولانی تر شدن دوره کاهش اعتماد مصرف کننده و کاهش هزینه در سراسر طیف وسیعی از بخش های اقتصادی اشاره کرد. متعاقب آن خانوارها درآمد کمتری برای هزینه کردن خواهند داشت.

اجتناب از وقوع رکود تمام عیار دشوار است . از آن بدتر نرخ بهره بلند مدت از قبل نزدیک به صفر بوده و همین امر توانایی فدرال رزرو را برای تقویت اقتصاد آمریکا به شدت محدود می کند. 

آنچه در این مرحله مصرف را محدود می سازد کمبود پول نیست بلکه فقدان اراده لازم برای خرج کرد است . این طور به نظر می رسد که بازار نیز انتظار دارد تاثیر شیوع کرونا از چندین ماه بیشتر باشد. ولی تداوم این روند تا حدود زیادی به تدابیر اتخاذشده برای مهار ویروس و سیاستگذاران ما بستگی خواهد داشت.
منبع : سی ان ان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: