کد خبر: ۲۵۲۷۰۲
تاریخ انتشار: ۲۳:۰۲ - ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ - 2020March 04
شفاآنلاین :سلامت>اجتماعی >عمومی >در پانزدهمین روز شیوع کرونا درایران، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آمار مبتلایان به این ویروس را ۲۹۲۲ نفر اعلام و از مرگ ۹۲ نفر به دلیل ابتلا به این ویروس خبر داد.
همچنین طبق آخرین آمار ۵۵۲ نفر از مبتلایان نیز بهبود یافته و از مراکز درمانی مرخص شده‌اند. به گفته رییسی معاون بهداشت وزارت بهداشت استان‌های گیلان، تهران و قم همچنان در صدر درگیری‌ها هستند ودر مجموع بیش از ۸۵۳۲ نفر در بیمارستان‌ها بستری شده‌اند و روی ۵۷۳۷ نفر تست انجام شده که نتیجه تست ۲۳۳۶ نفر مثبت بوده است.

تنها راه تشخیص قطعی کووید ۱۹

به گزارش شفاآنلاین،احمدرضا بهره‌مند (کلینیکال میکروبیولوژیست و عضو هیئت علمی انستیتو پاستور) گفت: ویروس کرونا همان ویروسی است که باعث بروز بیماری سارس شده و بعد تغییر ژنتیک داده و به مرس تبدیل شده است، آنچه که مسلم است در این ژن یک جهش ژنتیکی جدیدی اتفاق افتاده و باعث بروز بیماری کووید ۱۹ شده است، اما بیش از ۹۵ درصد این ویروس با همان ویروس مرس و سارس همخوانی دارد.

وی ادامه داد: اما آنچه که مسلم است، این است که ۸۰ درصد بیماران اصلا علائم جدی ندارند و مانند یک سرماخوردگی ساده است. ۲۰ درصد از مبتلایان با مشکلات خاص مواجه می‌شوند و تنها ۲ درصد از این ۲۰ درصد با توجه به عوامل مختلف مانند سن بالا، نقص ایمنی، مشکلات قلبی، ریوی و ... با مشکلات حاد تنفسی مواجه می‌شوند.

عضو هیئت علمی انستیتو پاستور در پاسخ به این سوال که آیان این دو درصد در  همه جای دنیا یکسان است، گفت: ممکن است بین ۲ تا ۲.۵ درصد متفاوت باشد و این میزان به بیماری‌های زمینه‌ای افراد بستگی دارد.

بهره‌مند تصریح کرد: آنفولانزاها و سرماخوردگی‌ها شبیه هم هستند و صرفا با بروز علائم نمی‌توان گفت که فردی به کرونا مبتلا شده است یا خیر و حتما باید تست ژنتیک گرفته شود تا به طور قطع اعلام کرد که فردی به کرونا مبتلا شده است یا خیر. همچنین وقتی میزان اکسیژن موجود در خون فردی از یک حد مشخص پایین‌تر نیست به معنی این است که آن فرد مبتلا نشده و ۸۰ درصد از افراد ممکن است، مبتلا شوند و علائم حاد را نداشته باشند و بهبود پیدا کنند. 

وی ادامه داد: اصولا بیماری با علائم تب در حدود ۳۹ درجه، عطسه، آب‌ریزش بینی، سرفه و درد ظاهر می‌شود.ممکن است این علائم تا مدت ۱۴ روز که دوره کمون این بیماری است، بروز نکند و از همین رو در این مدت ۱۴ روز بسیار سخت است که بتوانیم تشخیص قطعی بدهیم که فرد دارای بیماری آنفولانزای h۱n۱  یا آنفولانزای h۱n۵  یا کرونا است، لذا تنها راه تشخیص قطعی کرونا همان تست ژنتیک است. اگر چنین علائمی در فرد مشاهده شد، حتما به پزشک مراجعه کند تا تحت نظر باشد و خود فرد نمی‌تواند به راحتی تشخیص دهد که به کرونا مبتلا شده است یا به آنفولانزا. 

عضو هیئت علمی انستیتو پاستور تاکید کرد: همچنان تا جایی که امکان دارد افراد باید از حضور در اجتماعات خودداری کرده و از غذاهای فست فود و غذای بیرون از منزل کمتر استفاده کنند. همچنین باید فاصله‌ را با دیگران رعایت کنند. 

بهره‌مند درباره انتشار این ویروس از طریق هوا نیز خاطرنشان کرد: اینکه گفته می‌شود این ویروس سنگین است و از هوا روی زمین می‌نشیند و بلند نمی‌شود چندان مستند نیست، چراکه اسنادی وجود دارد مبنی براینکه ویروس‌ها سبک‌تر از باکتری‌‌ها هستند و با جریان هوا حرکت می‌کنند حتی باکتری سل که بسیار سنگین است با جریان هوا حرکت می‌کند، لذا در هوا چنانچه یک نفر سرفه کند و این ویروس پخش شود ممکن است منتقل شود.

وی ادامه داد: بهترین راه شستن دست‌ها به کرات با آب و صابون است و اگر کسی خواست سرفه کند حتما از دستمال استفاده کنند. همچنین سطوح باید ضدعفونی شوند و یکی از بهترین ضدعفونی کننده‌ها همین مایع‌های سفید کننده است که با مایع سفید‌کننده ۱۰ درصد می‌توانید همه سطوح‌ها را ضدعفونی کنید.

عضو هیئت علمی انستیتو پاستور درباره تحقیقات انجام شده روی این ویروس گفت: اسناد مدللی که درباره این بیماری سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است با اسناد مرکز کنترل بیماری‌های آمریکا متفاوت است، اسناد مرکز کنترل بیماری‌های آمریکا بسیار قویتر از اسناد سازمان بهداشت جهانی است، اسناد سازمان بهداشت جهانی بیشتر جنبه کنترلی و پیشنهادات بهداشتی دارد، اما اسناد مرکز کنترل بیماری‌های آمریکا بیشتر جنبه علمی دارد.

 بهره‌مند در پاسخ به این سوال ایلنا که آیا فردی که بیمار شده و بهبود یافته آیا احتمال ابتلای مجدد دارد و دیگر اینکه آیا فرد بهبودیافته می‌تواند این بیماری را منتقل کند؟ خاطرنشان کرد: دوره کمون این بیماری برمبنای اسناد مدلل بین دو هفته الی سه هفته است در این دوره فرد می‌تواند همه را آلوده کند، اما بعد از اینکه این بیماری در فرد بیمار کنترل شود به شرطی که فرد آب ریزش بینی و عطسه و سرفه نداشته باشد، این بیماری از فرد بهبود یافته راه انتقال دیگری ندارد. البته این به معنی این نیست که می‌تواند افراد دیگر را در آغوش گرفته، ببوسد یا رابطه جنسی داشته باشد، چراکه ما هنوز درباره این ویروس که ویروس جدیدی هم است، اطلاعات کافی نداریم، اما همانطور که گفتم در حالت عادی انتقال ویروس از فرد بهبود یافته در صورتی که عطسه و سرفه نداشته باشد به دیگران حتی اگر ویروس همچنان در بدن فرد باشد، بسیار کم است.

وزارت بهداشت کرونا را جدی می‌گرفت پروازهای چین انجام نمی‌شد


مهرداد لاهوتی ، نماینده مردم لنگرود ،درباره پشت پرده انجام پروازهای ماهان به چین و اینکه گفته می‌شود این پروازها به دلیل جبران حمایت‌های چینی‌ها از ایران در شرایط تحریم و یا درآمدزایی ماهان در این شرایط انجام شده اظهار داشت: هر دوی این موضوعات را رد می‌کنم و تنها نکته مهم در انجام پروازهای چین از طریق شرکت ماهان این بوده که وزارت بهداشت و کل کشور ‌موضوع شیوع ویروس کرونا در کشور را جدی نگرفت.

وی با تاکید بر اینکه اگر وزارت بهداشت موضوع کرونا را جدی می‌گرفت، پروازهای ماهان در مسیر چین انجام نمی‌شد، گفت: همانطور که وزارت بهداشت آن قدر قدرت دارد که قوه مقننه را تعطیل کند حتما می‌توانست دستور لغو پرواهای چین را هم بدهد.

این نماینده مردم استان گیلان با بیان اینکه از همان ابتدا اهمیت خطر کرونا جدی گرفته نشد، ادامه داد: شیوع ویروس کرونا در قم اتفاق افتاد و می‌توانستند موضوع را در همان شهر مدیریت کنند.  

لاهوتی تاکید کرد: قطعا در تصمیم انجام پروازهای چین به کشور بی‌دقتی رخ داده و حتما بعد از گذر از این بحران باید ریشه‌یابی شود. اما در شرایط بحران، تلاش همه مدیریت شرایط است و این موضوعات بعد از پایان دوره بحران بررسی خواهد شد.

نماینده مردم لنگرود ادامه داد: درباره جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در گیلان هم بی‌تدبیری شد اما با توجه به محدود کردن سفرها و ترددها در حال ساماندهی این موضوع هستیم.  

وی گفت: همان اوایل که با تعطیلات مواجه بودیم عده‌ای از استان‌های دیگر تشخیص دادند در ویلاهایشان در گیلان مستقر شوند. بنابراین بهتر است که در خانه بمانند و همین سفرها باعث شیوع ویروس شد. مسئولان استان گیلان هم باید به این موضوع دقت می‌کردند و از همان ابتدا آن را مدیریت می‌کردند.

لاهوتی درباره ادعای افرادی مبنی بر پنهان‌کاری آمار مبتلایان و فوتی‌ها در استان گیلان گفت: این موضوع را  قبول ندارم و در این شرایط نباید به این موضوعات دامن زد. ممکن است تعدادی از جمله اقشار سالمند با مراجعه به مراکز درمانی فوت شده باشند که در آمار ذکر نشده است یا اینکه پیرمردی به دلیل کهولت سن با علایم سرماخوردگی فوت شده باشد اما به دلیل شباهت علایم افراد تصور کنند که علت مرگ ابتلا به کرونا بوده است.  

وی درباره اعتراض مردم شهرهای گیلان از نزدیکی منازل مسکونی به آرامستان‌ها و دفن فوتی‌های مبتلا به کرونا در این مکان‌های نزدیک به واحدهای مسکونی گفت: این مشکل از ابتدا وجود داشت، باید ظرفیت آرامستان تکمیل شود و بعد از آن، آرامستان جدید در خارج شهر ساخته شود.

لاهوتی با بیان اینکه در تامین تخت بیمارستان در گیلان مشکلی نداریم، گفت: برای پذیرش بیماران تخت به اندازه کافی پیش‌بینی شده‌است و از این بابت نگران نیستیم اما اما برای ایجاد بیمارستان‌های صحرایی اعلام آمادگی شده و اجرای آن بستگی به شرایط دارد.

اقدامات ایران در مقابله با کرونا باعث دلگرمی است


جلسه مشترک اعضای سازمان بهداشت جهانی با مدیران سازمان مدیریت بحران شهرداری تهران برگزار شد.

«ریچارد برنان» رئیس هیات اعزامی سازمان بهداشت جهانی به ایران در این نشست گفت: پیام بسیار مهمی را می خواهیم به شما منتقل کنیم و شما هم انتظاراتی از ما دارید.

وی افزود: مشاهده کردم که مدیریت بحران در ایران چقدر قوی است و فکر می کنم این قدرت می‌تواند برای مقابله با این ویروس به شما کمک کند.

او با اشاره به سیل سال گذشته ایران گفت: باید سطح همکاری هایمان را به ویژه در شرایط دشواری که اکنون با آن مواجه هستیم و از نظر مدیریت بحران شرایط بسیار سختی است ارتقا دهیم.  ما می دانیم وقتی سیل می آید باید چه کار کنیم، اما در مورد ویروس مساله متفاوت است چرا که نمی دانیم چطور گسترش می یابد وکم کم در حال کسب اطلاعات درباره آن هستیم.

او ادامه داد: در دو روز گذشته با مقامات وزرات بهداشت و کادر درمانی در ایران تعامل داشتیم البته که لازم است کسانی که با آنها مشارکت داریم بیشتر و بیشتر شوند و اقداماتی که لازم است با هماهنگی بیشتری انجام شود، اما آنچه ما را از زمان ورود به ایران دلگرم می‌کند، پایش مسافران در فرودگاه بود، همچنین کنترل سیستم حمل و نقل است که نشان می دهد مدیران ایران چه توجه خوبی به این مساله دارند و این برای ما دلگرم کننده است.

او درباره ماموریت‌های هیات اعزامی به ایران گفت: ما متخصصین بهداشت و درمان عمومی هستیم و از سازمان جهانی بهداشت و موسسه بهداشت آلمان و صلیب سرخ چین به اینجا آمده ایم. این یک بیماری جدید است و با کمک وزارت بهداشت ایران تلاش می کنیم روند گسترش ویروس در ایران و گروه‌های آسیب‌پذیر را شناسایی کنیم. این هدف اول ما است و در هدف ثانویه می خواهیم با همکاری کنشگران بخش بهداشت و سلامت تجارب کسب شده در کشورهای مختلف به ویژه چین را با ایران به اشتراک بگذاریم تا به اقدامات سرعت دهیم.

او گفت: همچنین می خواهیم از تجربه ایران نیز استفاده کنیم و اطلاعات جدیدی را از پزشکان بیمارستانی در ایران دریافت کنیم و تبادل و اشتراک اطلاعات را انجام دهیم. 

برنان با بیان اینکه برای بررسی اقدامات به شهر قم نیز سفر خواهیم کرد، گفت: امیدواریم برای توضیح مسائل و ارتقا فعالیت ها در حوزه بهداشت و درمان بتوانیم به ایران کمک کنیم.

او گفت: فکر می کنم ایران پیشرفت های بسیاری در مواجه با این مساله با توجه به تجاربی که از کشورهای دیگر به دست آورده‌ایم داشته و این بسیار نوید بخش است. همه باید بدانند کرونا ویروس چیست و باید بدانند چگونه از خود و خانواده های خود محافظت کنند. بنابراین انتقال این پیام ها و چگونگی استفاده از شبکه حمل و نقل عمومی سالم بسیار مهم است.

رئیس هیات اعزامی سازمان بهداشت جهانی درباره وضعیت آزمایشگاه های تشخیص کرونا نیز گفت: تشخیص سریع این بیماری بسیار پراهمیت است و ایران در بخش های آزمایشگاهی نیز به پیشرفت های زیادی دست یافته است و دو سه آزمایشگاه به صورت تخصصی روی این مساله تمرکز کرده اند. در حال متمرکز کردن مراکز درمانی، بیماران و متخصصان هستیم  و ایران پیشرفت های زیادی داشته است.

او درباره شرایط خانواده های افراد مبتلا نیز گفت: کسی که مریض شد باید مستقیما به کلینیک مراجعه کند و اگر فکر کند در خانه بماند و دیر به مراکز بیماری و درمانی مراجعه کند طبیعتا مشکل حادتر می شود. همچنین کسانی که از نزدیکان فرد هستند باید بلافاصله قرنطینه شوند و اگر آدمها را در خانه نگه نداریم می تواند باعث گسترش ویروس شود در نتیجه باید افراد در ارتباط با بیمار نیز قرنطینه شوند.

برنان با تاکید بر اینکه ایران باید رویکردی یکپارچه را در مساله مقابله با کرونا ویروس در پیش بگیرد ادامه داد: باید در این زمینه رویکرد جامع و کلی نگر دولتی و اجتماعی وجود داشته باشد و در لایه های مختلف دولت و جامعه درگیر این مساله شوند و برای مسئولان بخش بهداشت و درمان در تهران این مساله و انتقال این پیام بسیار مهم است.



۲۹۲۲ مبتلا، ۹۲ فوتی و ۵۵۲ بهبودیافته‌


کیانوش جهانپور (رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت) گفت: ۵۸۶ مورد تا این لحظه مورد جدید ابتلا به کرونا ویروس گزارش شده است.

او با بیان اینکه در مجموع ۲۹۲۲ نفر به ویروس کرونا مبتلا شده اند، ادامه داد: ۲۵۳ مورد در تهران، ۳۵ مورد در گیلان، ۹ مورد در مازندران، ۸ مورد در سمنان، ۹ مورد در گلستان، ۹ مورد در آذربایجان شرقی، ۱۵ مورد در کرمانشاه، ۷ مورد در ایلام، ۵ مورد در لرستان،۲۷ مورد در خوزستان، ۱۴ مورد در فارس، ۶ مورد در زنجان، ۸ مورد در مرکزی، ۲۵ مورد در قزوین، ۱۹ مورد در البرز، ۱۰۱ مورد در قم، ۱ مورد در چهارمحال و بختیاری، ۱۴ مورد در کرمان، ۸ مورد در خراسان رضوی و ۱ مورد در خراسان شمالی گزارش شده است.

جهانپور ادامه داد: ۱۵ نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند که با احتساب این افراد آمار درگذشتگان به ۹۲ مورد می‌رسد و در مجموع ۵۵۲ نفر بهبود یافته‌اند.

او افزود: خوشبختانه سفرهای شهری و بین شهری کاهش پیدا کرده است. گندزدایی خوبی در سطح شهرها صورت گرفته است، در برخی از استانها آمار ورودی به بیمارستانها و ترخیص یافتگان برابر شده است.سفرهای درون شهری و برون شهری را تا قبل از برخورد دستوری و قهری مردم کمتر کنند. مجالس جشن شادی و ترحیم، تجمعات مذهبی و غیرمذهبی نباید برگزار شود. در بسیاری از موارد باید به سمت فضای مجازی برویم و حداقل برای هفته های آتی بتوانیم این موارد را رعایت کنیم و این امر برای سلامتی جامعه و خانواده مان بسیار موثر خواهد بود.

وی گفت: تعداد آزمایشگاه ها به ۲۴ عدد رسیده است و ممکن است آمار از روزهای گذشته پایین تر باشد اما به معنای کاهش ابتلا نیست.

او در ادامه بیان کرد: مردم باید برای مراقبت از سلامت خودشان و دیگران رعایت نکات بهداشتی فردی و عمومی را در نظر داشته باشد.

جهانپور گفت: قطعا با این مشارکت عمومی ما حداقل ۸۰ درصد گام‌ها را می‌توانیم برداریم که البته ۱۰ تا ۲۰ درصد از مابقی کار به عهده مداخلات حاکمیتی و دولتی بر می‌گردد. همکاران ما در نظام سلامت و بین بخشی تلاش خود را می‌کنند و قطعا کار آنها موثر خواهد بود.

وی یادآور شد: من از همه همکاران عزیزم در تمام واحدهای بهداشتی که در خط مقدم مبارزه با این بیماری هستند و همچنین از کارشناسان علوم آزمایشگاهی، رادیولوژی، همکاران پزشک، رادیولوژیست، متخصصین، پزشکان عمومی، پرستاران دلسوز و جان برکف در تمامی مراکز به ویژه مراکز معین تشکر می‌کنم و به آنها خسته نباشید می‌گویم و می‌دانم با پیام روحیه‌بخش مقام معظم رهبری تلاش آنها برای کار بیشتر خواهد شد.

نیاز ۸۰ هزار تاکسیران به دستکش و ماسک

«علیرضا قنادان» مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران درباره کمبود ماسک و دستکش برای رانندگان تاکسی شهر تهران گفت: از هفته گذشته چند جلسه برای تامین این ملزومات برگزار شد، میزان ملزومات مورد نیاز در تاکسیرانی تهران واقعا زیاد است و دیروز قصد داشتم نامه گلایه‌آمیزی برای وزیر بهداشت بفرستم و چرایی عدم تحویل این ملزومات را با توجه به پیگیری‌های مکرر رانندگان تاکسی و اعضای شورای شهر داشته باشم، اما وقتی نامه آقای وزیر را دیدم، متوجه شدم شرایط چقدر سخت است و وقتی وزارت بهداشت با این عظمت و در خط مقدم مبارزه یک میلیون ماسک تحویل گرفته است، دیگر چه برسد به ما. 

وی با اشاره به اینکه ۸۰ هزار تاکسیران در تهران نیازمند دستکش و ماسک هستند، گفت: ما همچنان پیگیر هستیم و مساعدت‌هایی نیز شده است و منتظر دریافت آنها هستیم. 

قنادان با اشاره به مسئولیت‌هایی که ستاد بحران شهرداری بر عهده سازمان تاکسیرانی گذاشته است، ادامه داد: بیشتر روی آموزش خودمراقبتی و ضدعفونی کردن و اصول ضدعفونی متمرکز شدیم و در همین راستا دستورالعملی تهیه کردیم و طی مکاتباتی که با وزارت کشور داشتیم، این دستورالعمل به سراسر کشور ابلاغ شد و به اطلاع تاکسیران‌ها رسیده است.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران با بیان اینکه از روز گذشته توزیع مواد ضدعفونی کننده به صورت رایگان شروع شده است، درباره ضدعفونی کردن تاکسی‌ها گفت: برای ضدعفونی کردن تاکسی‌ها تعداد دفعات خاصی مشخص نشده است، هر زمانی که احساس می‌کنند باید این اقدام را انجام دهند، اما ضدعفونی کردن دو تا سه بار در طول روز معمول است که باید انجام شود. 

قنادان با اشاره به بازدید کادر متخصص در زمینه ضدعفونی به همراه کارشناسان بهداشت محیط دانشگاه تهران از برخی پایانه ها طی روز گذشته تصریح کرد: توسط این تیم نحوه تهیه مواد ضدعفونی و انجام فعالیت ضدعفونی به رانندگان آموزش داده شد. 

او با تاکید بر اینکه تهیه ماسک و دستکش در این ابعاد برای سازمان تاکسیرانی امکان‌پذیر نیست، اظهار داشت: مساعدت‌هایی برای تهیه این اقلام داده شده و امیدواریم به زودی در اختیار ما قرار گیرد. ما همزمان از چندجا پیگیر هستیم و اولین سری از محصولات ضدعفونی و اقلام بهداشتی را از طریق ستاد مدیریت بحران شهرداری تهران دریافت کرده‌ایم. 

قنادان درباره استفاده از اپلیکیشن‌های پرداخت پول و تسهیلاتی که پس از شیوع کرونا برای گسترش استفاده از آنها در نظر گرفته شده است، گفت: این شرکت‌ها مجموعه های خصوصی هستند که با شهرداری همکاری می‌کنند، اما تسهیلاتی برای آنها در نظر گرفته شده است و می‌توانند در برخی از مراکز ما فعالیت کنند. تاکسی‌هایی که علاقه مند به نصب و پرداخت الکترونیکی هستند، آدرس و اطلاعاتشان به این شرکت ها داده می‌شود و در محل برای رانندگان تاکسی نصب می‌کنند. 

او درباره آمار استفاده از تاکسی و استفاده از اپلیکیشن‌ها برای پرداخت کرایه گفت: مدیر عامل یکی از شرکت‌ها به ما اعلام کرد در حدود ۳۰ درصد تراکنش‌های پرداخت افزایش یافته است، این در حالی است که میزان تقاضای ناوگان تاکسیرانی در این مدت بین ۳۰ تا ۳۵ درصد کاهش مسافر داشته است. 

قنادان همچنین درباره افزایش ۲۵ درصدی نرخ کرایه تاکسی‌ها در سال آینده گفت: پیشنهاد ما این نبود و باید بیشتر از این میزان برای افزایش کرایه تاکسی‌ها در سال آینده اقدام می‌شد، درخواست ما افزایش نرخ کرایه‌ها به اندازه نرخ تورم رسمی کشور بود. 

او با تاکید بر اینکه به لحاظ قانونی ملزم به رعایت مصوبات شورای شهر هستیم، ادامه داد: اما از نظر ما این افزایش نرخ کرایه تاکسی در سال آینده رقم کمی است. 

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی درباره شیوه اعمال سقف ۲۵ درصدی نرخ کرایه‌ها گفت: احتمالا چاره‌ای جز افزایش ۲۵ درصدی در تمامی خطوط و پایانه‌ها نیست که البته با توجه به فرمول افزایش نرخ در خطوط مختلف و براساس میزان تردد و ترافیک توسط سامانه الکترونیکی اعمال می‌شود، اما باید منتظر نظر فرمانداری درباره این مصوبه باشیم، اگرچه که پیشنهاد ما افزایش نرخ براساس آخرین نرخ رسمی تورم در سال ۹۸ بود که این پیشنهاد اعمال نشد.

​طرح خانه‌ به خانه مقابله با کرونا ویروس هنوز اجرایی نشده است

 رئیس پلیس پیشگیری پایتخت نسبت به سوء استفاده احتمالی برخی افراد سودجو و مجرم از طرح خانه‌ به خانه مقابله با کرونا ویروس هشدار داد و تاکید کرد: این طرح هنوز اجرایی نشده است.

سردار  کیوان ظهیری اظهار داشت: به دنبال اعلام اجرای طرح خانه ‌به خانه مقابله با کرونا ویروس با تاکید بر اینکه این طرح هنوز اجرایی نشده است، گفت: ممکن است برخی از افراد سودجو و فرصت‌طلب به بهانه اجرای این طرح به در منازل مراجعه و مرتکب اعمال مجرمانه نظیر دریافت وجه، سرقت، زورگیری و ... شوند.

وی با تاکید به اینکه انجام این طرح عملیاتی و نهایی نشده است، افزود: رعایت موارد ایمنی از سوی شهروندان تاکید می‌شود.

رئیس پلیس پیشگیری تهران بزرگ ادامه داد:‌ در همین راستا اگر افرادی با عنوان مامور وزارت بهداشت به در منازل مراجعه کردند، لازم است تا زمانی که آغاز فاز اجرایی این طرح از سوی وزارت بهداشت اعلام نشده از بازکردن در خودداری و حتما با تماس با مرکز فوریت‌های پلیسی، حضور این افراد به پلیس گزارش شود.

تلاش جامعه دانشگاهی برای کاهش شیوع کرونا و تنش روانی بین مردم

«غلامرضا غفاری» معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، درباره نقش دانشجویان جهت فرهنگ‌سازی و کاهش شیوع کرونا ویروس در جامعه گفت: در حال حاضر یکی از مسائلی که اکنون در جامعه ما وجود دارد، فشار روانی است که در پی شیوع ویروس کرونا به وجود آمده است. به نظر می‌رسد، مشارکت آگاهانه در عرصه‌های مختلف که از خود مراقبتی شروع می‌شود و بهداشت فردی و جمعی را در پی دارد‌، می‌تواند به کاهش شیوع کرونا و همچنین کاهش تنش روانی جامعه کمک کند.

وی ادامه داد: بر همین مبنا ما یک پویش دانشجویی را هم در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و هم در وزارت بهداشت و آموزش پزشکی ویژه دانشجویان راه‌اندازی کردیم. از طریق این پویش اطلاع‌رسانی و آگاهی‌سازی مفیدی صورت می‌گیرد و بر اساس توانایی دانشجویان از آنها کمک گرفته خواهد شد.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دانشجویان با ورود به سامانه‌ای که برای پویش دانشجویی در نظر گرفته شده می‌توانند ثبت‌نام کنند و در صورت نیاز از حمایت‌های آنان بهره گرفته خواهد شد.

غفاری اضافه کرد: دانشجویان باید در این سامانه اعلام کنند که چه توانایی‌هایی دارند و طبق آن با اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا در هر استان، به کار گرفته می‌شوند.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پایان به ایلنا اظهار داشت: طی هماهنگی که با وزارت بهداشت انجام شده و بر اساس نیازهای احتمالی که می‌تواند وجود داشته باشد، در سامانه مشخص شده که به طور مثال چه کسانی در حوزه پزشکی و سلامت می‌توانند، کمک کنند یا حتی در ارتباط با فعالیت‌هایی که فراتر از اینها است، چه کسانی تمایل به کمک و فعالیت دارند که هر کدام بنا به نیاز انتخاب خواهند شد.

تدریس بیش از ۷۰ درصد حجم کتاب‌های درسی

«عباس سلطانیان» مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش، در واکنش به گلایه برخی والدین از کیفیت آموزشی برنامه‌های درسی در شبکه آموزش و بعضا جلو یا عقب بودن برخی مطالب درسی به نسبت دروسی که دانش آموزان در مدرسه گذرانده‌اند گفت: تعداد مدارس ما در شاخه نظری در سطح کشور بیش از دوازده هزار مدرسه است؛ طبیعتا وقتی بخواهیم درس را شروع کنیم، این امکان وجود دارد که تعدادی از مدارس جلوتر یا عقب‌تر از درسی باشد که از طریق تلویزیون ارائه می‌شود و از هر جا که بخواهیم شروع کنیم، چنین وضعیتی خواهد بود.

سطانیان در ادامه بیان کرد: ما به همکارانمان که اکثرا سرگروه‌های درس یا مولفان کتاب هستند، اعلام کردیم بر اساس بودجه بندی که مشخص است و به مدارس ابلاغ شده از جایی شروع کنند که احتمال می‌دهند، بیشترین تعداد دانش‌آموزان تا آنجا درس را خوانده باشند. نکته دیگر هم این است که وضعیت تعطیلی مدارس در استان‌ها یکسان نیست؛ یعنی شهر تهران تعطیل شده، ولی بعضی از استان‌ها تعطیل نشدند و طبیعتا درس تعدادی از دانش آموزان جلوتر و برخی عقب‌تر است.

مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش گفت: بر اساس زمان‌بندی و آن میزان دروسی که باید تا هفته سوم بهمن ماه ادامه پیدا می‌کرد، همکاران ما شروع به تدریس کردند. این تدریس‌ها در سطح کتاب‌های درسی برای همه دانش آموزان کشور است و فقط برای دانش آموزان مدارس خاص یا مدارس دولتی نیست. سعی کردیم محتوای تدریس‌ها بر مبنای کتاب‌های درسی باشد.

وی تاکید کرد: همکارانی که تدریس می‌کنند از بهترین‌ها و سرگروه‌های آموزشی درس‌ها هستند. مضاف بر این برای آن که ببینیم کیفیت کارشان به چه صورتی است از دبیرخانه‌ها و سرگروه‌های درسی کشوری‌مان خواستیم تمام تدریس‌ها را ببینند و به آنها فرم‌های امتیازبندی داده‌ایم تا نظرشان را در فرم‌ها بیان کنند. اگر ایرادهایی در تدریس ببینیم آن را به همکاران‌مان اطلاع می‌دهیم و سعی می‌کنیم همکاران بهترین کیفیت را در تدریس‌شان داشته باشند.

سلطانیان در پاسخ به این سوال که معلمانی که انتخاب کرده‌اید بر چه اساسی انتخاب شدند و آیا عموما از تهران هستند؟ گفت: خیر، ما از معلمان و دبیران اداره کل شهر تهران، اداره کل شهرستان‌های تهران و استان البرز استفاده کردیم.

تلاش می‌کنیم امتحانات بدون تاخیر برگزار شود

وی در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است تقویم آموزشی در آموزش و پرورش تغییر کند؟ گفت: خیر، ما فعلا روی این قضیه کاری نکردیم؛ به جهت اینکه اگر قرار باشد در این رابطه تصمیمی بگیریم به این بستگی دارد که دانش آموزان چه مدت تعطیل باشند. تاکنون بیش از هفتاد درصد حجم کتاب‌های درسی تدریس شده و با بسته‌های آموزشی که پیش‌بینی شده، با هماهنگی استان‌ها تلاش می‌کنیم سال تحصیلی را به موقع تمام کنیم و امتحانات بدون تاخیر برگزار شود. اگر برای بعد از عید اتفاقات دیگری بیافتد باید در آن زمان تصمیم گیری کنیم و فعلا در دستور کارمان نیست.

سلطانیان درپاسخ به اینکه بعد از بازگشایی مدارس چه ارزیابی از دانش آموزان صورت می‌گیرد تا بدانید برنامه‌های آموزشی تلویزیون را دنبال کرده‌اند؟ گفت: این مساله یکی از چالش‌های ماست، اما با تلویزیون نمی‌توانیم چنین چیزی را ارزیابی کنیم. روز گذشته با معاونین آموزش متوسطه استان‌ها ویدئو کنفرانس داشتیم، آنها را مأمور کردیم با جلساتی که با مدیران مدارس خواهند داشت از مدیران مدارس بخواهند این اطلاع رسانی را به دانش آموزان و خانواده‌ها داشته باشند و با دانش آموزان ارتباط دائمی برقرار کنند؛ این ارتباط می‌تواند از طریق پیامک یا تماس‌های تلفنی برقرار شود.

میرکل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش در پایان اظهار داشت: تمام تلاشمان را می‌کنیم تا دانش‌آموزان از این ظرفیت استفاده کنند، اما این که چقدر استفاده کردند یا نه بیشتر به مسئولیت سنگینی که خانواده‌ها دارند برمی‌گردد، از این رو آنها باید با ما همراهی کنند.





نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: