کد خبر: ۲۵۲۳۹۳
تاریخ انتشار: ۲۰:۱۵ - ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ - 2020February 29
فواید مصرف مکمل‌های امگا ۳ ، کاهش خطر سکته مغزی و هم‌چنین بیماری‌هایی مانند سرطان و زوال عقل است و مصرف مکمل امگا ۳ در مقابله با سرطان فایده‌ای نداشته یا مزیت بسیار ناچیزی دارد
شفاآنلاین>سلامت>به گفته متخصصان علوم پزشکی، مصرف مکمل امگا ۳ در مقابله با سرطان فایده‌ای نداشته یا مزیت بسیار ناچیزی دارد.

به گزارش شفاآنلاین، معمولا مصرف مکمل‌های روغن ماهی به دلیل داشتن طیف گسترده‌ای از تأثیرات مثبت بر سلامتی تبلیغ می‌شود.

گفته می‌شود که این فواید شامل کاهش خطر سکته مغزی و هم‌چنین بیماری‌هایی مانند سرطان<Cancer> و زوال عقل است.

اما متخصصان دانشگاه آنگلیا (UEA) اکنون دریافته‌اند که مصرف این مکمل‌ها به صورت روزانه احتمالاً تأثیر قابل توجهی در سلامت کلی فرد نخواهد داشت.

این تحقیقات بطور خاص به مکمل‌ها مربوط می‌شود و نه امگا ۳ ناشی از مصرف خودِ ماهی. با این وجود متخصصان هنوز هم باور دارند که این ماده برای قلب و هم‌چنین سلامت عمومی فرد مفید است.

در این مطالعه بیش از ۱۰۰ هزار شرکت‌کننده به صورت تصادفی به مدت یک سال مکمل‌های امگا ۳ را مصرف کرده یا مصرف عادی امگا ۳ را طبق روال گذشته رژیم غذایی خود ادامه دادند.

متخصصان دریافتند اگر ۱۰۰۰ نفر به مدت حدود چهار سال این مکمل‌ها را مصرف کنند تأثیرات واقعی بر سلامتی آن‌ها چه مثبت و چه منفی در بهترین حالت در کمترین حد خود خواهد بود.

طبق گزارش سرویس سلامت همگانی انگلیس (NHS)، بازار جهانی مکمل‌های امگا ۳ در سال ۲۰۱۸ میلادی حدود ۳۳ میلیارد دلار (۲۵.۶ میلیارد پوند) ارزش داشته است.

 دکتر لی هوپر از دانشکده پزشکی نورویچ UEA، در این زمینه اظهار داشته این تحقیق که توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO) حمایت می‌شود حاکی از آن است که مکمل‌های امگا ۳ نمی‌توانند تمام مزایایی را که تبلیغ می‌کنند برای مصرف کنندگان به همراه داشته باشند.

وی هم‌چنین مدعیست مطالعات قبلی نشان داده است که مکمل‌های زنجیره‌ای امگا ۳ با زنجیره طولانی از جمله روغن ماهی، افراد را در برابر مشکلاتی مانند اضطراب، افسردگی، سکته مغزی، دیابت یا مرگ محافظت نمی‌کنند.

وی افزود که آزمایشات در حقیقت نشان داده که این مکمل‌ها می‌توانند تنها به اندازه کمی خطر ابتلا به سرطان به خصوص سرطان پروستات را در افراد مصرف کننده افزایش دهد.

بیش از ۸۰ مطالعه در سال ۲۰۱۹ میلادی هیچ مدرکی مبنی بر اینکه امگا ۳ مزایای سلامتی برای مبتلایان به دیابت نوع ۲ به همراه دارند، پیدا نکردند.

مطالعات مشابه هم‌چنین نشان می‌دهد که این مکمل‌ها محافظت کمی در برابر بیماری‌های قلبی دارند.

دکتر هوپر با وجود عوامل خطرناک زیست محیطی مرتبط با صید بیش از حد، افزود که به نظر می‌رسد مصرف مکمل‌هایی که فایده‌ای نداشته یا در بهترین حالت کمترین فایده را دارند، دیگر بیهوده است. چرا که آسیب‌های زیست محیطی ناشی از کاهش ذخایر ماهی‌ها به دلیل صید بیش از حد، با چنین فواید کم سلامتی قابل مقایسه نیست.

بنا بر گزارش شبکه خبری بی‌بی‌سی، سرویس سلامت همگانی انگلیس به مردم توصیه کرده هفته‌ای دو وعده ماهی مصرف کنند که یک وعده آن باید ماهی‌های چرب مانند سالمون، تن ماهی یا ماهی خال‌خالی باشد که به اندازه کافی چربی‌های خوب دارند. اما باید در نظر داشت که برخی از ماهی‌ها حاوی مقادیر کمی از مواد شیمیایی هستند که مصرف زیاد آن‌ها مضر است.ایسنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: