کد خبر: ۲۵۲۲۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۹ - ۲۹ خرداد ۱۳۹۳ - 2014June 19
فوق تخصص کلیه و مجاری ادرار در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین مطرح كرد:
شفاآنلاین-افرادی که در 6 ماه اخیر سنگ کلیه دفع کرده اند یا در سونوگرافی وبررسي ها ، سنگی در کلیه هایشان نشان داده شده به هیچ عنوان در ماه رمضان روزه نگیرند.

 دکتر حسن ارگانی فوق تخصص بيماري هاي كليه با بيان اين مطلب درگفتگوبا شفا آنلاین افزود: عرقی که در فصل گرما از بدن به مقدار زیاد دفع می شود باعث از دست دادن مقدار زیادی از آب بدن خواهد شد. در نتیجه سدیم موجود در بدن کمتر از آب شده و ادرار غلیظ می گردد.

به گفته وی، در فصل تابستان این بیماران باید آب زیاد ، آب میوه ها از جمله؛ آب هندوانه،خربزه و طالبی مصرف کنند.

عضوهيات مديره انجمن نفرولوژي كشورخاطرنشان کرد:افرادی که سنگ کلیه دارند و یا سابقه دفع سنگ کلیه دارند؛ آب گریپ فروت به هیچ عنوان مصرف نکنند زیرا این میوه یکی از عوامل سنگ سازی در کلیه است.

او هم چنین اضافه کرد:برای مصرف دوغ حتی الامکان سعي شود از بیرون تهیه نشود و در منزل از ماست کم چرب؛ دوغ بدون نمک درست کنند. هم چنین نوشیدن ماءالشعیر و آب ترب سیاه در کوتاه مدت و برای دفع سنگ کلیه مفید ولی در بازه زمانی طولانی و مدام باعث چاقی و تولید اگزالات و سنگ های اگزالاتی مي شود.

فوق تخصص بيماري هاي كلیه  برای ماه مبارک رمضان به بیماران کلیوی و دیابتیک مصرف مایعات با رقت زیاد، چای کمرنگ، میوه های فصل که خیلی شیرین و میزان قند طبیعیشان بالا نباشد از جمله ؛خیار ، کیوی ، سیب سبز راپيشنهادكرد.

وی به تمامي روزه داران توصيه كرد:مصرف آب هنگام سحر بیشتر از افطار باشد.زیرا هنگام افطار آب فراوان از مصرف غذا جلوگیری میکند.هم چنین مقدار مصرف گوشت قرمز به حداقل رسیده و به هیچ عنوان نمک استفاده نشود.

دکتر ارگانی در پایان افزود: بیماران فشار خونی و یا آنهایی که دارویی نظیر فوروزماید(مُدر) مصرف میکنند مشکلی برای روزه گرفتن ندارند ، فقط باید زیر نظر پزشک متخصص زمان مصرف داروی خود را تغییر داده یا در زمان افطار مصرف کنند.زیرا این دارو در موارد بی آبی که باعث بی ادراری می شود باید با احتیاط فراوان مصرف گردد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: