کد خبر: ۲۵۲۱۶۳
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۴ - ۰۷ اسفند ۱۳۹۸ - 2020February 26
می توان با قاطعیت گفت که تعداد مبتلایان حداقل و در خوشبینانه ترین حالت عددی بین ۴۷۵- ۶۷۸ خواهد بود
شفاآنلاین>سلامت>حسن روحانی گفته است که از شنبه همه چیز به روال عادی بر می گردد. اما آیا واقعا همه چیز عادی شده است؟ طبق اطلاعاتی که تا به امروز منتشر شده چند چیز قطعی است:

۱- آمار تعدا مبتلایان در ایران یک تفاوت اساسی با دیگر آمار منتشر شده در کشورهای دیگر دارد: ایران فقط از بیمارن بستری شده و بدحال این تست را می گیرد و این ۹۵ نفر فقط همین گروه را نشان می دهند که طبق مقالات فقط ۱۴ الی ۲۰ درصد کل بیماران مبتلا را نشان می دهد. می توان با قاطعیت گفت که تعداد مبتلایان حداقل و در خوشبینانه ترین حالت عددی بین ۴۷۵- ۶۷۸ خواهد بود.

۲- یک مقاله ی مهم تر از تورنتو کانادا – هنوز در مرحله ی داوری است – بر مبنای تعداد مبتلایان خارج شده از کشور تعداد مبتلایان در ایران را ۱۸۳۰۰ ( بازه: ۵۳۴۷۰-۳۷۷۰ ) برآورد کرده است.

۳- طبق مقالات منتشر شده تا به امروز و طبق نظر WHO ، دوره ی کمون (incubation period) بیماری بین ۲ تا ۱۰ روز گزارش شده است. بعضی مقالات تا ۲۴ روز را نیز ذکر کرده اند. 

به علاوه، محققان چینی اعلام کرده اند بعضی بیماران بهبود یافته هم چنان ویروس را منتقل می کنند و حتی بعضی از آنها دوباره بستری می شوند. از شروع رسمی بیماری در ایران یک هفته گذشته است! یعنی هنوز حتی یک دوره ی کمون کامل هم تمام نشده است.

۴- قواعد قرنطینه ی مبتلایان در ایران تقریبا هیچ کدام جدی گرفته نمی شوند: دکتر اسدی فوق تخصص ریه از آی سی یو بیمارستان امام خمینی تهران به استودیوی «تیتر امشب» شبکه خبر رفته است برای توضیح در مورد ویروس کرونا.

 دکتر حریرچی معاون وزیر پس از علائم واضح ابتلا در جلسات متعدد با سران مملکت حاضر شده و در آخر در برنامه ی «گفت و گوی ویژه ی خبری» شبکه دو شرکت کرده است. پرسنلی که در خط مقدم مبارزه با کرونا هستند، قرنطینه نیستند و پس از اتمام شیفت به خانه های خود می روند. اماکن مذهبی در قم مرکز شروع بیماری همچنان پذیرای تعدا زیاد زائرین است.

۵- سیستم درمانی ایران فاصله ی زیادی با چین دارد. تخت های ICU در ایران به شدت محدود هستند و توان ساخت بیمارستان ۱۰۰۰ تخت خوابی در ۱۰ روز در ایران وجود ندارد. 

این بیماران نیاز به حمایت تنفسی دارند و مشخص است که در صورت افزایش ناگهانی تعداد مبتلایان نیازمند حمایت تنفسی، آمار مرگ و میر به دلیل عدم امکان چنین حمایتی به شدت بالا خواهد رفت و با collapse سیستم درمانی مواجه خواهیم بود.

آقای روحانی! آیا همه چیز عادی شده است؟ یا طبق دستور شما همه چیز باید تا شنبه عادی «به نظر» برسد؟

 اگر آمار تورم، رشد اقتصادی، بیکاری، میزان سرمایه گذاری، تبعات لیست سیاه FATF، آمار مشارکت در مجلس و خیلی از آمار و اخبار دیگر تمام حقیقت نباشند، کسی بلافاصله جان نمی دهد. اما ویروس کرونا خیلی سریع جان می گیرد. 

آیا متوجه عواقب دستورات خود هستید؟ اگر با بازگشایی مدارس و دانشگاه ها و ادارت یک همه گیری با وسعت نامعلوم به وقوع بپیوندد، شما مسئولیت عواقب آن را می پذیرید؟ نه فقط همه گیری، اگر یک انسان به علت تصمیم شما جان بدهد آیا پاسخی خواهید داشت؟medvoice

 احسان قدیمی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: