کد خبر: ۲۵۱۹۹۰
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۰ - ۰۴ اسفند ۱۳۹۸ - 2020February 23
ماسک‌های خریداری شده و وارداتی به همراه بسته آموزشی و محلول شوینده از طریق خانه‌های بهداشت، مراکز جامع خدمات سلامت، پایگاه‌های سلامت و واحدهای بهداشتی در کشور در بین مردم توزیع می‌شود
شفاآنلاین>سلامت>مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش گفت: دانش‌آموزانی که علامت سرماخوردگی دارند تا بهبودی کامل در منزل استراحت کنند و به مدرسه مراجعه نکنند.

 به گزارش شفاآنلاین، حسن ضیاء الدینی افزود: از مدیران مدارس خواسته‌ایم که با این دسته از دانش‌آموزان همکاری لازم را داشته باشند. وی گفت: بخشنامه‌ای به مدارس فرستاده‌ایم تا مدیران مدارس در کنترل و نظارت محیط مدارس به تأمین صابون مایع سرویس‌های بهداشتی و رعایت اصول بهداشتی مواد غذایی در بوفه‌های مدارس دقت بیشتری داشته باشند.

توزیع رایگان ماسک طبی بین خانواده‌ها

رئیس هیأت امنای صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران گفت: هیأت امنا اقدام به خرید تمام تولیدات ماسک‌های شرکت‌های ایرانی می‌کند و آن را برای توزیع رایگان بین خانواده‌ها در سراسر کشور در اختیار معاونت بهداشت وزارت بهداشت قرار می‌دهد.

 مهدی یوسفی درباره توزیع رایگان ماسک طبی افزود: با توزیع رایگان ماسک در کشور، علاوه بر ایجاد آرامش روانی در جامعه، بحث سوداگری و اختلال در نظم اجتماعی و اقتصادی کشور از بین می‌رود. با هماهنگی اداره کل تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو، دستورالعمل ممنوعیت خرید و فروش ماسک در داروخانه‌ها بزودی ابلاغ می‌شود.

وی بیان کرد: ماسک‌های خریداری شده و وارداتی به همراه بسته آموزشی و محلول شوینده از طریق خانه‌های بهداشت، مراکز جامع خدمات سلامت<Health>، پایگاه‌های سلامت و واحدهای بهداشتی در کشور در بین مردم توزیع می‌شود.

رئیس هیأت امنای صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران اظهار کرد: ماسک‌ها و بسته‌های آموزشی وزارت بهداشت با اولویت استان‌هایی که در آنها موارد مثبت کووید ۱۹ گزارش شده و به‌صورت همزمان در سایر استان‌ها توزیع می‌شود.

به‌گزارش وبدا، تاکنون ۲۸ نفر در کشور به ویروس کرونا جدید مبتلا شده و پنج نفر بر اثر ابتلا به این ویروس فوت کرده‌اند.

چه افرادی باید برای شناسایی کروناویروس به مراکز درمانی مراجعه کنند؟

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت تأکید کرد: نیازی نیست هر کسی که تمایل به انجام آزمایش تشخیص کروناویروس داشته باشد مورد آزمایش قرار گیرد؛ بلکه تنها افرادی مورد آزمایش قرار می‌گیرند که دارای شرح حال مشکوک باشند. 

دکتر کیانوش جهانپور در خصوص اینکه چه افرادی باید به مراکز درمانی برای شناسایی کروناویروس مراجعه کنند، گفت: در هیچ جای دنیا شرایط به این منوال نیست که اگر شخصی احساس کرد به کروناویروس مبتلا است با مراجعه به مراکز درمانی فوراً مورد آزمایش‌های ویژه قرار گیرد اما، اگر بیماری دارای علائم شبه آنفلوانزا باشد و شرح حال مشکوک داشته باشد، توسط مرکز درمانی مربوطه در استان و شهرستان نمونه آزمایشگاهی از او اخذ شده و این نمونه به آزمایشگاه‌های مرجع ارسال می‌شود.

 وی در ادامه افزود: آزمایشگاه مرجع، گزارش را به وزارت بهداشت یا دانشگاه علوم‌پزشکی مربوطه ارسال می‌کند، فلذا مراجعه افراد به کلینیک، مطب، بیمارستان و... و خوداظهاری مبنی بر اینکه تمایل به انجام آزمایش حتی با وجود اینکه خودشان هزینه را پرداخت کنند، پذیرفته شده نیست.

جهانپور با بیان اینکه کمبود کیت تشخیص کروناویروس نداریم، تصریح کرد: بر اساس روند فعلی بیماری در ایران کمبود کیت آزمایشگاهی نداریم. روز جمعه چهارمین محموله کیت آزمایشگاهی از سوی سازمان بهداشت جهانی به صورت مستقیم به انستیتو پاستور تحویل داده شد؛ این محموله چهارمین محموله ارسال شده در یک ماه گذشته است. 

 جهانپور که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر چند برابر آزمایش‌های انجام شده فعلی همچنان کیت آزمایشگاهی داریم، اما به سازمان بهداشت جهانی اعلام شده است که کشور در روزهای آتی نیازمند کیت‌های تشخیصی خواهد بود و امیدواریم روند تحویل کیت تشخیصی به صورت منظم انجام شود.

طرح تعطیلی مدارس با حوزه‌های سیاسی و بهداشتی است

وزیر آموزش‌وپرورش در جلسه ستاد پیشگیری و کنترل بیماری کرونا بابیان اینکه طرح تعطیلی مدارس با حوزه‌های سیاسی و بهداشتی است، از تعطیلی تمامی اردوهای دانش‌آموزی و ضدعفونی تمامی مدارس حوزه رأی‌گیری خبر داد.

 به‌گزارش پانا؛ محسن حاجی میرزایی در جلسه ستاد پیشگیری و کنترل بیماری کرونا، برای جلوگیری از گسترش کرونا ویروس در مدارس گفت: «مجموعه آموزش‌وپرورش از سیاست‌های وزارت بهداشت تبعیت می‌کند و هرکاری که لازم باشد انجام می‌دهد. کمک مهم ما به وزارت بهداشت در این شرایط سخت این است که مجموعه خود را محافظت کنیم. آموزش‌وپرورش به دلایل متعددی در این شرایط اهمیت دارد، آموزش‌وپرورش منظم‌ترین و گسترده‌ترین شبکه ارتباطی کشور است. 

هیچ مجموعه‌ای ارتباطش با مردم چهره به چهره و باقابلیتی که آموزش‌وپرورش دارد، نیست.» او ادامه داد:‌ «روز گذشته نیز آقای رئیس جمهوری هم در تماس با بنده تأکید ویژه داشتند که وزارت آموزش‌وپرورش جدی وارد میدان شود. ستاد مرکزی پیشگیری و کنترل بیماری کرونا باید به‌طور منظم تا حل بحران تشکیل شود و آمادگی داشته باشند در هرلحظه‌ای اوضاع را آرام کنند و تصمیمات لازم را بگیرند.»

 وزیر آموزش‌وپرورش بابیان اینکه باید تصمیمات در چارچوب مقررات وزارت بهداشت اتخاذ شود، گفت: «رصد دقیق شرایط و اوضاع اولین اولویت این ستاد است. باید در سریع‌ترین زمان ممکن از رویدادها اطلاع یابیم و اطلاعات باید در کمترین زمان ممکن از منطقه به استان و از استان به ستاد مرکزی منتقل شود. متناظر با آن ستاد باید در استان و منطقه هم تشکیل شود و دائماً در ارتباط منظم باشند.»

حاجی میرزایی ادامه داد: «بعد از رصد رویدادها باید آنها را تحلیل کنیم و روی منشأ آن حساس باشیم و روی کانون‌هایی که در مدارس پیش می‌آید، مراقبت کنیم. هرچقدر بتوانیم اطلاعات سریع‌تر و‌ تفصیلی‌تر از مدارس داشته باشیم واکنش‌های ما مناسب‌تر خواهد شد.» وزیر آموزش‌وپرورش افزود: «بوفه‌های مدارس در صورت لزوم تعطیل شوند.

 همه اعتبارات لازم باید به استان‌ها تخصیص پیدا کند و از جهت بهداشتی بودن اطمینان حاصل شود. در آن جلسات عمومی دانش‌آموزان و در کلاس درس حتماً باید آموزش‌های لازم برای مراقبت دانش‌آموزان ارائه شود. به مناطق اعلام شود که در قالب گروه‌های مختلف به همه مدارس سرکشی کنند.

 هیچ‌کس به حرف کفایت نکند و حتماً سرکشی را انجام شود تا از بهداشتی بودن محیط اطمینان حاصل شود.» حاجی میرزایی بر آموزش اولیا نیز تأکید کرد و گفت: «باید به اولیا اطلاعات لازم داده شود به‌طوری که به‌محض اینکه احساس کنند فرزندشان بیمار است از حضورش در مدرسه جلوگیری کنند.ایران 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: