کد خبر: ۲۵۱۷۳۵
تاریخ انتشار: ۱۸:۲۰ - ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - 2020February 19
از تماس نزدیک با افرادی که علائم سرماخوردگی دارند، خودداری کنید. فاصله را با این افراد حداقل یک تا دو متر حفظ کنید و از روبوسی، در آغوش گرفتن و دست دادن خودداری کنید
شفاآنلاین>سلامت>کروناویروس تاکنون بیش از 2000 قربانی داشته است و شیوع و موارد ابتلا به این بیماری از کشورهای مختلفی گزارش شده است، در کشور ما نیز امروز نتایج آزمایشات اولیه دو نفر مثبت اعلام شد. ویروس جدید تنفسی اگرچه به گفته پزشکان به اندازه آنفلوآنزا خطرناک نیست، اما در هر حال باید از خود در برابر آن مراقبت کرد و راه‌های پیشگیری از آن را شناخت.

به گزارش شفاآنلاین، کروناویروس جدید، یک ویروس جدید تنفسی است که اولین بار در شهر ووهان کشورچین شناسایی شد. خانواده کروناویروس‌ها به طور شایع درانسان‌ها چرخش داشته‌اند و سبب بیماری سرماخوردگی می‌شدند. ویروس جدیدی که شیوع پیدا کرده است، قبلا در این خانواده ویروسی دیده نشده بود.

تجزیه و تحلیل‌های ژنتیکی  در آزمایشگاه نشان داده که این ویروس از ویروسی شبیه سارس احتمالاً در خفاش نشات گرفته است. البته همچنان تحقیقات در این زمینه ادامه دارد. اطلاعات در خصوص این بیماری به سرعت در حال افزایش است و به محض دسترسی به اطلاعات جدید، در اختیار عموم قرار خواهد گرفت.

 چگونه خود را در برابر این ویروس محافظت کنیم؟

در حال حاضر مانند ویروس‌های سرماخوردگی، واکسنی برای پیشگیری از این بیماری وجود ندارد. بهترین راه پیشگیری، خودداری از تماس با ویروس یعنی تماس نزدیک با افرادی است که علائم سرماخوردگی دارند و دارای سابقه سفر به چین در دو هفته گذشته هستند. البته وزارت بهداشت توصیه می‌کند مردم همواره موازین پیشگیری از انتشار بیماری‌های تنفسی را رعایت کنند.

توصیه‌های بهداشتی برای پیشگیری از بیماری‌های تنفسی چون کروناویروس، عبارتند از:

-‌ شست‌وشوی مکرر و صحیح دست‌ها با آب و صابون به مدت ۳۰ تا ۴۰ ثانیه، به خصوص بعد از رفتن به دستشویی، پیش از غذا خوردن، بعد از تمیز کردن بینی، عطسه و سرفه. اگر آب و صابون به راحتی در دسترس نیست، از محلول‌های برپایه الکل برای ضد عفونی دست، استفاده کنید. البته اگر دست‌ها به وضوح کثیف هستند، همواره از آب و صابون استفاده کنید.

-‌ از تماس دست‌های شسته نشده با چشم‌ها، بینی و دهان خودداری کنید.

-‌ از تماس نزدیک با افرادی که علائم سرماخوردگی دارند، خودداری کنید. فاصله را با این افراد حداقل یک تا دو متر حفظ کنید و از روبوسی، در آغوش گرفتن و دست دادن خودداری کنید.

-‌ در صورت داشتن علائم سرماخوردگی در منزل استراحت کنید.

-‌ هنگام عطسه و سرفه، دهان و بینی خود را با هر وسیله ممکن بپوشانید. این عمل مانع پرتاب قطرات آلوده برروی صورت سایر افراد یا سطوح و آلودگی آن‌ها می‌شود و چرخه انتقال بیماری را قطع می‌کند.

-‌ بعد از استفاده از ماسک یا دستمال، آن‌ها را در کیسه نایلون انداخته، درب کیسه را گره زده و در سطل زباله بیندازید.

-‌ سطوح و اشیایی را که در معرض تماس مکرر با دست‌ها هستند، مانند دستگیره‌ها، با استفاده از اسپری‌ها یا پارچه‌های آغشته به مواد ضدعفونی کننده برای سطوح مقاوم وایتکس و برای سطوح حساس الکل ۷۰ درجه، به صورت مکرر تمیز و ضدعفونی کنید.

درمان کروناویروس چیست؟

در حال حاضر هیچ نوع داروی ضد ویروس اختصاصی برای کروناویروس جدید ۲۰۱۹ وجود ندارد. با توجه به آنکه در حال حاضر از هر ۱۰ بیمار مبتلا ۹ نفر دچار علائم خفیف در حد سرماخوردگی می‌شوند، عمدتاً تب و سرفه به عنوان علائم اصلی به اضافه علائم فرعی نظیر آبریزش، سردرد، احساس خستگی یا کوفتگی می‌شوند، باید از درمان‌های حمایتی و علامتی استفاده کنند که شامل استراحت در منزل، مصرف مایعات فراوان نظیر سوپ و آب مرکبات، و مُسکن‌های تب بر است.

در عین حال در موارد شدید بیماری که بیماران نیاز به بیمارستان دارند، علاوه بر تب و سرفه علائم دشواری تنفس نظیر تنگی نفس نیز به علائم اضافه می‌شود که در این صورت درمان‌ها توسط کادر درمانی در بیمارستان انجام می‌شود. افرادی که فکر می‌کنند با بیمارانی که دچار علائم سرماخوردگی بودند و در دو هفته گذشته به چین مسافرت داشته اند، تماس نزدیک داشته‌اند، الزامی است که فوراً به نزدیک‌ترین مرکز بهداشتی درمانی یا پزشک مراجعه کنند.ایسنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: