کد خبر: ۲۵۱۷۲۴
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۰ - ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - 2020February 19
بیمارانی که از داروی کلرتالیدون مصرف می‌کنند سه برابر بیش از بیماران مصرف کننده داروی هیدروکلروتیازید احتمال دارد دچار عارضه پایین بودن سطح پتاسیم، عدم تعادل الکترولیت و مشکلات کلیوی شوند
شفاآنلاین>سلامت>نتایج یک آزمایش حاکی از عوارض جانبی نوعی داروی فشار خون برای سلامتی است.

به گزارش شفاآنلاین، نتایج یک مطالعه جدید حاکیست بیمارانی که برای کاهش فشار خون از نوعی داروی دیورتیک مصرف می‌کنند بهتر است به دنبال یک جایگزین مشابه اما مؤثرتر باشند.

طبق دستورالعمل‌های فعلی داروی "کلرتالیدون" اولین داروی دیورتیک توصیه شده برای این بیماران است اما این دارو می‌تواند با عوارض جانبی همراه باشد که با جایگزین کردن آن با داروی "هیدروکلروتیازید" می‌توان این مشکل را برطرف کرد.

متخصصان آمریکایی اظهار داشتند: دیورتیک‌ها از جمله داروهای شناخته شده برای درمان فشار خون بالا هستند اما مطالعات تصادفی وجود ندارد که نشان دهد کدام یک از این داروها بهترین گزینه هستند.

همچنین در تحقیقاتی که به تازگی انجام گرفته مشخص شده است بیمارانی که از داروی کلرتالیدون مصرف می‌کنند سه برابر بیش از بیماران مصرف کننده داروی هیدروکلروتیازید احتمال دارد دچار عارضه پایین بودن سطح پتاسیم، عدم تعادل الکترولیت و مشکلات کلیوی شوند.

متخصصان دریافتند در شش درصد از بیماران مصرف کننده کلرتالیدون سطح پایین پتاسیم مشاهده شده درحالیکه این رقم در مصرف کنندگان داروی هیدروکلروتیازید حدود دو درصد بوده است.

این متخصصان تاکید کردند: پزشکان باید وضعیت الکترولیت‌ها و عملکرد کلیه‌های بیمارانی که از داروی کلرتالیدون مصرف می‌کنند تحت کنترل داشته باشند.

 در این بررسی متخصصان آمریکایی اطلاعات بیش از ۷۳۰ هزار بیمار مبتلا به فشار خون بالا را که در مدت ۱۷ سال جمع‌آوری شده بود مورد مطالعه قرار داد. درحالیکه هر دو نوع دارو در پیشگیری از حمله قلبی و نارسایی قلبی و سکته مغزی موثر بوده‌اند اما داروی کلرتالیدون عوارض جانبی بیشتری داشته که پایین بودن سطح پتاسیم، احساس منگی، مشکلات کلیوی و دیابت نوع دو از جمله این عوارض هستند.ایسنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: