کد خبر: ۲۵۱۷۱۳
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۱ - ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - 2020February 19
رشد٨‌درصدی پرونده‌های خطای پزشکی نسبت به سال گذشته
به گفته رئیس سازمان پزشکی‌قانونی در ٩ ماه امسال از میان پرونده‌های تشکیل‌شده، ٣‌هزار و ٨٧٦ مورد تبرئه و ٣‌هزار و ٤٧٣ مورد محکوم شدند. بررسی‌ جزئیات این آمارها نشان می‌دهد میزان محکومیت‌ها در مقایسه با ‌سال قبل رشد ١١‌درصدی داشته است
شفاآنلاین>سلامت> بررسی پرونده‌هایی که در دو ‌سال گذشته در پزشکی‌قانونی تشکیل شده است، حکایت از افزایش ٨‌درصدی خطای پزشکی در کشور دارد. 

به گزارش شفاآنلاین، براساس اعلام سازمان پزشکی‌قانونی در ٩ ماه امسال ٧هزار و ٣٤٩ پرونده قصور پزشکی به کمیسیون‌های پزشکی این سازمان ارجاع شده‌اند، درحالی‌که در مدت مشابه‌ سال قبل ٦‌هزار و ٨٠٥ مورد پرونده با این موضوع تشکیل شده بود که نشان می‌دهد میزان پرونده‌های خطای پزشکی که در پزشکی‌قانونی تشکیل شده، نسبت به مدت مشابه‌ سال قبل ٨‌درصد رشد داشته است.

 به گفته رئیس سازمان پزشکی‌قانونی در ٩ ماه امسال از میان پرونده‌های تشکیل‌شده، ٣‌هزار و ٨٧٦ مورد تبرئه و ٣‌هزار و ٤٧٣ مورد محکوم شدند. بررسی‌ جزئیات این آمارها نشان می‌دهد میزان محکومیت‌ها در مقایسه با ‌سال قبل رشد ١١‌درصدی داشته است.

 عباس مسجدی‌آرانی که صبح دیروز برای افتتاح ساختمان کمیسیون مرکزی پزشکی‌قانونی رفته بود، این آمار را اعلام کرد. به گفته او نه‌تنها در بخش قصور پزشکی که به‌طور کلی، تعداد پرونده‌هایی که به کمیسیون‌های مرکزی پزشکی‌قانونی در ٩ ماه گذشته ارجاع‌شده، بالا رفته است: «در این مدت ٢٢‌هزار و ٥٩٨ پرونده در کمیسیون‌ها به نتیجه رسید که شامل پرونده‌های خطای پزشکی، پزشکی‌قانونی و روانپزشکی قانونی بود، این آمار در مدت مشابه ‌سال قبل ٢١‌هزار و ٥٢٤ مورد بود که حکایت از رشد ٥‌درصدی دارد.»

بیشترین شکایت‌ها از دندانپزشکان

و متخصصان زنان و زایمان

در‌ سال ٩٧ یک‌هزار و ٤٧٥ مورد پرونده با موضوع خطای پزشکی در سازمان پزشکی‌قانونی تشکیل شد، از این تعداد بیشترین آمار خطای پزشکی با ٢٣٨ مورد مربوط به استان تهران بود و بعد از تهران استان فارس با ٣٢ پرونده قرار گرفت. 

در پرونده‌های ‌سال گذشته رشته دندانپزشکی با ٥٧٩ مورد بالاترین میزان شکایت‌ها در این بخش را به خود اختصاص داده بود که ٣٧٠ مورد آن به محکومیت انجامید و ٢٠٩ مورد آن تبرئه شد. پس از دندانپزشکی بیشترین میزان شکایت‌ها مربوط به جراحی زنان و زایمان با ٤٥٤مورد، جراحی عمومی با مورد٣٩٦، جراحی ارتوپدی با ٢٩٠مورد و پزشکان عمومی با ٢٦١ مورد بود.

متخصصان می‌گویند یکی از دلایل بالابودن آمار خطای پزشکی در رشته زنان و زایمان به دلیل زیادبودن میزان مراجعات است. در بخش دندانپزشکی هم یکی از دلایل بالابودن هزینه‌هاست، یعنی زمانی که اقدامی به درستی انجام نشود، بیمار برای جبران هزینه پرداختی اقدام به شکایت می‌کند. 

گفته می‌شود تجویز اشتباه دارو، بی‌تجربگی، تعهد نداشتن به شغل، پایین‌بودن کیفیت وسایلی که پزشک از آن استفاده می‌کند، همکاری با افرادی که تخصص کافی ندارند و پایین‌بودن سرعت عمل تیم پزشکی هنگام عمل جراحی می‌تواند جزو مصادیق خطاهای پزشکی باشد.

پیش از این بابک سلحشور، مدیرکل امور کمیسیون‌های سازمان پزشکی‌قانونی مهم‌ترین دلیل افزایش شکایت‌ها در بخش خطای پزشکی را رعایت‌نکردن اخلاق حرفه‌ای توسط پزشکان و کادر درمانی اعلام کرد: «بررسی‌ها نشان می‌دهد ٦٠ تا ٧٠‌درصد دلایل شکایت از کادر درمانی و پزشکی به موضوع اخلاق حرفه‌ای و پزشکی کادر درمان برمی‌گردد، البته به نظر می‌رسد در صورتی‌که کادر پزشکی و درمانی با بیمار یا همراهان او با رعایت اخلاق حرفه‌ای برخورد و بعد از بروز عارضه به خوبی با آنها صحبت کنند، زمینه کاهش شکایت از کادر درمانی تا حد زیادی فراهم‌شود.» به گفته او بالا رفتن میزان آگاهی مردم از حقوق قضائی‌شان یکی از دلایل بالا رفتن میزان شکایت است.

وزارت بهداشت اعلام کرده بود که ١٨ تا ٢٥‌درصد بیماران با خطای پزشکی مواجه می‌شوند. معصومه شاه‌محمدی که کارشناس وقایع ناخواسته وزارت بهداشت است، مرداد امسال این آمار را اعلام کرد و گفت ٢٨ مورد وقایع ناخواسته در مراکز درمانی شناسایی شده که سقوط از تخت بیشترین آمار خطای پزشکی را به خود اختصاص داده است. 

به گفته او برای ثبت خطای پزشکی هم سامانه‌ای در وزارت بهداشت راه‌اندازی شده است. با این حال ایرج حریرچی، قائم‌مقام وزیر بهداشت تأکیدمی‌کند که احتمال اشتباه در بیمارستان یک در ٢٠٠ است.شهروند 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: