کد خبر: ۲۵۱۶۹۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۶ - ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - 2020February 19
وقتی در صدا و سیما فقط درباره این ویروس هشدار داده می‌شود و هیچ آموزش و اطلاع‌رسانی درستی وجود ندارد، این‌طور می‌شود که مردم در مواجهه با هر ملیتی شبیه چینی‌ها، ابراز نگرانی می‌کنند و یا می‌ترسند، مثل اتفاقی که در اردبیل و اصفهان افتاد و برخی رستوران‌ها و هتل‌ها از پذیرش چینی‌ها خودداری کردند
شفاآنلاین>سلامت>یک راهنمای گردشگری از برخوردهای نامحترمانه با گردشگران چینی و سایر ملیت‌های آسیای شرقی، انتقاد کرد و گفت: برخی رستوران‌ها و هتل‌ها از ترس کرونا، گردشگران چینی را راه نمی‌دهند.

به گزارش شفاآنلاین، با شیوع ویروس کرونا به خارج از چین، برخی کشورها و ایرلاین‌ها از پذیرش گردشگران چینی خودداری کردند. ایران نیز به درخواست وزارت بهداشت، پروازهای چین را به حالت تعلیق درآورد و انجمن صنفی آژانس‌ها نیز اجرای تورهای چین را موقتا متوقف کرد. وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز با تعلیق جشن عید بهاره چینی، مواضع خود را هم‌راستا و تابع تصمیم‌های وزارت بهداشت تنظیم کرد.

با این حال برقرای پروازهای ترانزیت، راه ورود چینی‌ها به ایران را کم و بیش باز گذاشته و جریان دوقطبی را در جامعه گردشگری به وجود آورده است؛ از سویی برخی فعالان گردشگری انتظار دارند حساسیت‌های بیشتری در پذیرش گردشگران چینی، لحاظ و جلوی منفعت‌طلبی‌ها گرفته شود و از طرفی بعضی فعالان گردشگری بر این عقیده‌اند تصمیم‌های اتخاذ شده در بحران کرونا، احساسی و غیرکارشناسی بوده است و این ترس در آینده تبعاتی برای کشور خواهد داشت. 

معاون گردشگری هم چند وقت پیش به گوشه‌ای از اثرات این ترس که به عقیده فعالان بازار گردشگری چین، تبعات آن در آینده پدیدار خواهد شد، اشاره کرد و گفت: به خاطر حساسیت‌ها در بعضی استان‌ها اقامت چینی‌ها با مشکلاتی روبرو شده است.

رامین ذبیح‌مند ـ راهنمای چینی‌زبان و عضو هیات مدیره جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی ـ به برخوردهایی که با گردشگران آسیای شرقی از ترس کرونا می‌شود نیز اشاره کرد و افزود: هرچند که مسافران چینی، پس از تنش‌های سیاسی، به ندرت به ایران سفر می‌کنند و پروازهای مستقیم بین دو کشور نیز با شیوع ویروس کرونا، تعلیق شده است اما هستند چینی‌هایی که واسطه‌ای و با پروازهای ترانزیت به ایران سفر می‌کنند.

او با انتقاد از رفتاری که با برخی از این گردشگران شده است، اظهار کرد: وقتی در صدا و سیما فقط درباره این ویروس هشدار داده می‌شود و هیچ آموزش و اطلاع‌رسانی درستی وجود ندارد، این‌طور می‌شود که مردم در مواجهه با هر ملیتی شبیه چینی‌ها، ابراز نگرانی می‌کنند و یا می‌ترسند، مثل اتفاقی که در اردبیل و اصفهان افتاد و برخی رستوران‌ها و هتل‌ها از پذیرش چینی‌ها خودداری کردند.

این راهنمای چینی‌زبان ادامه داد: زمانی که اخبار مربوط به ویروس کرونا در ایران تشدید شد، با یک گروه چینی بودم تقریبا رفتار مردم با آن‌ها نامحترمانه بود. گردشگران فیلیپینی و ژاپنی هم از این برخوردها بی‌نصیب نماندند، مردم در مقابل هر ملیتی شبیه به چینی‌ها یک واکنش نشان می‌دهد. برخی از تاجران ایرانی هم از فرصت استفاده کرده‌ و در شبکه‌های اجتماعی چینی به تبلیغ کالاهایشان می‌پردازند، مثلا این‌که زعفران ایرانی خاصیت ضد ویروس کرونا دارد.

او با اعتقاد بر این‌که قطع پرواز بین ایران و چین، تصمیم احساسی، غیرکارشناسی و اشتباهی بود، ادامه داد: ضدعفونی کردن هواپیماها اقدامی است که بسیاری از ایرلاین‌ها انجام می‌دهند، پس به قطع پروازها نیازی نبود، ایرلاین‌های زیادی بودند که پروازهای‌شان را کامل به چین قطع نکردند، بلکه پروتکل‌ها سازمان بهداشت جهانی را جدی‌تر اجرا کردند. دولت چین نظارت خوبی دارد و به افرادی که کارت سلامت نداشته باشند به هیچ وجه اجازه خروج نمی‌دهد.

ذبیح‌مند همچنین با بیان این‌که رسانه ملی به جای انتشار ترس و ایجاد چنین فضایی می‌توانست رفتارهای انسان‌دوستانه را تقویت کند، افزود: به جای قطع کامل رابطه با چین می‌توانستیم شهرهای آن را با توجه به سطح انتشار ویروس، زون‌بندی و برنامه پروازی را بر آن اساس تنظیم کنیم یا اقدامات بشردوستانه‌ای مثل اعزام گروه‌های امدادی و یا ارسال تعدادی محموله ماسک، انجام دهیم. قطعا جنبه انسانی این اقدامات می‌توانست به نفع ایران باشد.

وی اقدام‌های دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را برای راه‌اندازی کمپین دوستی بین مردم ایران و چین، هوشمندانه توصیف کرد و آن را شایسته قدردانی دانست.

عضو جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی در شرایطی که سفر به ایران کم شده است، گفت: صنعت گردشگری فراز و نشیب بسیار دارد، معمولا چندماه از آن پرکار و چندماهی کم کار است. معتقدم فصل کم کاری گردشگری بهترین فرصت برای رفع نقاط ضعف است؛ زمانی که به تقویت زیرساخت‌ها و نیروی انسانی، آموزش و تحلیل علمی اتفاق‌هایی که این مدت رخ داده است، می‌توان پرداخت.

ذبیح‌مند تاکید کرد: مساله ما در حال حاضر فقط گردشگر چینی یا زیرساخت مورد نظر او نیست، باید به رفع نواقص کل بازار گردشگری پرداخت.ایسنا 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: