کد خبر: ۲۵۱۵۰۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۵ - ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ - 2020February 16
پارابن ها مواد شیمیایی ای هستند که به عنوان نگهدارنده در لوازم آرایشی و محصولات بهداشتی کودک استفاده می‌شوند و هرچقدر میزان پارابن در ادرار این زنان بیشتر بود، احتمال اضافه وزن نوزادشان تا سن ۸ سالگی بیشتر است
شفاآنلاین>سلامت>مطالعه جدید نشان می دهد مصرف لوازم آرایشی حاوی پارابن در دوره بارداری موجب می شود کودکان با احتمال بیشتر داشتن اضافه وزن روبرو باشند.

به گزارش شفاآنلاین، پارابن ها مواد شیمیایی ای هستند که به عنوان نگهدارنده در لوازم آرایشی و محصولات بهداشتی کودک استفاده می‌شوند. شماری از مطالعات نشان داده اند که پارابن ها عملی مشابه استروژن را در بدن انجام می‌دهند و در عملکرد عادی هورمون‌های بدن اختلال ایجاد می‌کنند.

در مطالعه جدید، محققان دانشگاه برلین آلمان پارابن موجود در ادرار زنان باردار را اندازه گیری کردند. آنها دریافتند هرچقدر میزان پارابن در ادرار این زنان بیشتر بود، احتمال اضافه وزن نوزادشان تا سن ۸ سالگی بیشتر بود.

مطالعات نشان داد ترکیب موسوم به بوتیل پارابن بیش از بقیه پارابن ها تاثیرگذار است بطوریکه در مادران دارای بیشترین میزان بوتیل پارابن در ادرار، ریسک چاقی کودک دوبرابر بود. همچنین این تاثیر بر دختران بیش از پسران بود.

به گفته محققان، نتایج این مطالعه بیانگر این موضوع است که قرارگیری قبل از تولد در معرض مواد شیمیایی موجود در محصولات متداول مصرفی به رشد کودک آسیب می‌رساند.

در حال حاضر محققان تاکید دارند مادران باردار و شیرده از محصولات بهداشتی و آرایشی فاقد پارابن استفاده نمایند. مهر
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: