کد خبر: ۲۵۱۳۸۵
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۸ - ۲۴ بهمن ۱۳۹۸ - 2020February 13
برخلاف تصور فراگیر عمومی بیماری کرونا خطرناک نیست بلکه شکل تغییر یافته سرماخوردگی عادی است و به صراحت باید گفت؛ خطرناک‌تر از ویروس آنفلوآنزا نیست هر چند که ما باید در گروه‌های سنی که با آسیب‌هایی روبرو هستند مراقبت‌های بیشتری را انجام دهیم
شفاآنلاین>سلامت>معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: عموم هموطنان با رعایت مراقبت‌های اولیه و اصل پیشگیری نباید نگران کروناویروس باشند.

به گزارش شفاآنلاین، بابک نخستین در نشست با خبرنگاران در اردبیل اظهار کرد: با مشاهده علایم بیماری کرونا در چند کشور و همه‌گیری این ویروس که منشا آن کشور چین بوده در ایران نیز آمادگی برای به حداقل رساندن تلفات احتمالی این بیماری وجود دارد؛ تاکنون هیچ موردی از ابتلا به کروناویرویس مشاهده نشده است.

وی با رد هرگونه مخفی‌کاری در این زمینه و بیان شفاف مسایل و موضوعات خاطرنشان کرد: براساس سیاست وزارت بهداشت به سرعت اطلاع‌رسانی انجام می‌شود و در کشورهای مختلف که درگیر این بیماری هستند، تلفاتی را شاهد هستیم که به ضرورت شرایط کشورمان آگاهی‌بخشی به مردم و اطلاع‌رسانی نیز به سرعت انجام خواهد شد.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل افزود: هرچند ما نمی‌توانیم به صورت 100 درصد مانعی در برابر شیوع این بیماری ایجاد کنیم اما با آموزش مردم و رعایت موازین بهداشتی از سوی هموطنان می‌توانیم عوارض آن را به حداقل برسانیم.

نخستین با قدردانی از همکاری خوب رسانه‌ها در بحث اطلاع‌رسانی و نتایج مفید این امر در کنترل آنفلوآنزای ماه‌های اخیر بیان کرد: از یازدهم آذرماه تا 30 دی ماه که ما درگیر بیماری آنفلوآنزا بودیم از 173 هزار مراجعه به مراکز بیمارستانی با تمام علایم بیماری تعداد یک هزار و 406 نفر بستری شدند که از 265 نفر نمونه‌برداری انجام شده و در 78 مورد علایم حاد این بیماری مشاهده و 7 نفر نیز براثر این بیماری در استان اردبیل فوت کردند.

وی گفت: ما جزو استان‌هایی هستیم که تعداد مرگ و میر آنفلوآنزا بسیار پائین اما از لحاظ شیوع بیماری در ردیف استان‌های متوسط کشور قرار داریم.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با بیان اینکه کروناویروس نیز هیچگونه دارو و واکسن شفابخشی ندارد، تصریح کرد: برخلاف تصور فراگیر عمومی بیماری کرونا خطرناک نیست بلکه شکل تغییر یافته سرماخوردگی عادی است و به صراحت باید گفت؛ خطرناک‌تر از ویروس آنفلوآنزا نیست هر چند که ما باید در گروه‌های سنی که با آسیب‌هایی روبرو هستند مراقبت‌های بیشتری را انجام دهیم.

نخستین ادامه داد: با توجه به اینکه این ویروس از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود ممکن است شکل خشنی به خود بگیرد ولی به راحتی می‌توان با رعایت موارد بهداشتی و مراقبت‌های اولیه جلوی انتشار آن را گرفت.

وی اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی از لحاظ تجهیزات و امکانات در آمادگی کامل به سرمی‌برد و مردم نباید نگران شیوع این بیماری باشند و با رعایت موارد بهداشتی و پیشگیرانه زمینه دفع بیماری کروناویروس را می‌توانیم فراهم کنیم.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با اشاره به اینکه از هفته آینده به صورت گسترده بحث اطلاع‌رسانی و توزیع بروشور و همچنین توصیه‌های ایمنی را در سطح جامعه به ویژه مدارس و دانشگاه‌ها انجام خواهیم داد، گفت: همشهریان باید در کنار شستن مرتب دست خود با آب و صابون در صورت داشتن بیماری سرماخوردگی از ماسک کاغذی و متوسط استفاده کنند و در کنار آن از دست دادن و روبوسی کردن پرهیز کنند.

نخستین بیان کرد: در اماکن عمومی سطوح مختلف باید گندزدایی و با محلول‌های رقیق و کلردار شستشو داده شده و هر فرد مراقبت‌های اولیه را مدنظر قرار دهد.

وی اظهار کرد: ما سعی کردم هشدارهای این بیماری را به همشهریان به رنگ زرد انعکاس دهیم تا عموم همشهریان با مشاهده رنگ زرد اطلاعات دقیقی را از این بیماری دریافت کنند.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با بیان این خبر خوشحال کننده به خانواده‌ها که کودکان زیر 10 سال در معرض کروناویروس نیستند، افزود: با توجه به عمر 14 روزه این بیماری و احتمال انتقال آن در این مدت به رغم مرزی بودن استان اردبیل تاکنون علایمی از این بیماری در مناطق مرزی مشاهده نشده و با مراقبت‌هایی که در مرز انجام می‌دهیم سعی‌مان بر این است تا موارد مشکوک و احتمالی را در همان شهرستان بیله‌سوار و اتاق ایزوله کنترل کنیم. ایسنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: