کد خبر: ۲۵۱۱۰۸
تاریخ انتشار: ۱۹:۰۰ - ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - 2020February 08
با دستور وزیر بهداشت در تلاشیم که تا آخر اسفند مدت زمان تأخیر در پرداخت کارانه و اضافه کاری پرستاران را به حداکثر سه ماه کاهش دهیم یا به روز کنیم و تا آخر اسفند همه دانشگاه علوم پزشکی موظف به جداسازی منبع پرداخت کارانه و اضافه کاری پرستاران هستند
شفاآنلاین>سلامت>معاون پرستاری وزارت بهداشت، به تشریح دستاوردها و مشکلات پرستاری در کشور پرداخت.

به گزارش شفاآنلاین ، مریم حضرتی، روز شنبه در سلسله نشست‌های خبری وزارت بهداشت به مناسبت دهه مبارک فجر، با اشاره به افزایش جمعیت سالمند در جهان، گفت: هر ماه یک میلیون نفر در دنیا به سن بالای ۶۰ سال می‌رسند، تا سال ۲۰۲۵ حدود ۱.۲ میلیارد نفر جمعیت بالای ۶۰ سال خواهند بود و این روند تا سال ۲۰۵۰ به سمتی می‌رود که برای اولین بار در این سال در جهان، جمعیت سالمندان از کودکان بیشتر خواهد شد.

وی در خصوص رشد جمعیت سالمند در ایران، اظهار کرد: از سال ۴۵ تا سال ۹۰ جمعیت سالمندی ۴ برابر شد؛ به شکلی که اکنون جمعیت سالمندی ایران ۹.۲ درصد است و تا ۳۰ سال آینده جمعیت سالمندی به ۲۵ درصد خواهد رسید؛ یعنی از هر ۴ نفر یک نفر بالای ۶۰ سال خواهد بود.

حضرتی افزود: سالمند<Elder>بیمار نیست، اما نیاز به مراقبت فراوان دارد. رشد سالمندی و بروز بیماری‌های غیر واگیر مانند سرطان‌ها، سکته‌های قلبی و مغزی و…، باعث شده بیشترین درصد اشغال تخت‌ها مربوط به بیماری‌های مزمن است که اهمیت تقویت پرستاری در منزل و مراکز مراقبت طولانی در منزل را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه طی ۱۰ سال آینده پرستاری جزو پنج شغل برتر دنیا خواهد بود، افزود: به همین دلیل اقبال از رشته پرستاری افزایش یافته است. ۴۰ سال گذشته ۷۵ درصد نیروهای ما بهیار بودند، اما اکنون بیش از ۷۵ درصد نیروهای پرستاری ما کارشناس پرستاری هستند.

حضرتی گفت: هم اکنون ۱۴۰ دانشکده پرستاری، ۲ هزار عضو هیئت علمی، ۴۴ هزار دانشجوی پرستاری و ۱۱ هزار فارغ‌التحصیل رشته پرستاری در کشور داریم.

معاون پرستاری وزرات بهداشت در خصوص چالش‌های حوزه پرستاری بیان کرد: با دید مثبت و خردورزی مسئولین وزارت بهداشت، امیدواریم به کمک مسئولین ستادی و مقام عالی وزارت بهداشت، چالش‌های پرستاران را حل کنیم. یکی از مسائل مهم پرستاران، کمبود نیروی پرستاری است.

 در حوزه پرستاری کمبود نیرو شدید است. در سال جاری ۴۵۰۰ جذب شدند و ۴۵۰۰ نیروی دیگر نیز با قول مساعد وزیر بهداشت نیز در اسفندماه جذب خواهد شد. اگر سالانه ۱۰ هزار نیروی پرستاری جذب کنیم، تا سال ۱۴۰۴، می‌توانیم به کف استاندارد نیروی پرستاری برسیم. با توجه به افتتاح مراکز درمانی جدید، و بازنشستگس پرستاران، نیروها باید جایگزین شوند.

وی گفت: مرکز ICN بیان می‌کند که به ازای کاهش هر ۱۰ درصد نیروی پرستار استاندارد، میزان مرگ و میر، ۱۲ درصد افزایش پیدا می‌کند. به همین دلیل بر موضوع افزایش نیروی پرستاری حساسیت زیادی وجود دارد. اما این کمبود نیروی پرستاری در کشورهای دیگر نیز اتفاق افتاده است.

حضرتی گفت: در یک سال گذشته مدت زمان تأخیر در پرداخت اضافه کاری پرستاران از ۱۴ ماه به ۷ ماه و مدت زمان تأخیر در پرداخت کارانه پرستاران از ۱۸ ماه به ۱۲ ماه کاهش یافته است.

وی افزود: هنوز در برخی دانشگاه‌های علوم پزشکی کارانه و اضافه کار پرستاران به صورت درهم و غیر مجزا پرداخت می‌شود. جدا شدن منبع و پرداخت اضافه کاری و کارانه یکی از خواسته‌های پرستاران است و گرچه در بیشتر استان‌ها این مشکل حل شده اما این تخلف یا سو مدیریت هنوز در برخی دانشگاه‌های علوم پزشکی مشاهده می‌شود که اگر ادامه یابد با اخطار و اعلام نام دانشگاه همراه می‌شود.

وی ادامه داد: در یک سال گذشته مدت زمان تأخیر در پرداخت اضافه کاری پرستاران از ۱۴ ماه به هفت ماه و مدت زمان تأخیر در پرداخت کارانه پرستاران از ۱۸ ماه به ۱۲ ماه کاهش یافته و حداکثر زمان تأخیر قابل قبول سه ماه است.

حضرتی گفت: با دستور وزیر بهداشت در تلاشیم که تا آخر اسفند مدت زمان تأخیر در پرداخت کارانه و اضافه کاری پرستاران را به حداکثر سه ماه کاهش دهیم یا به روز کنیم و تا آخر اسفند همه دانشگاه علوم پزشکی موظف به جداسازی منبع پرداخت کارانه و اضافه کاری پرستاران هستند.

وی بیان کرد: با توجه به قول وزیر بهداشت برای حذف طرح قاصدک در پرداخت کارانه و اضافه کاری پرستاران کارگروه اصلاح نظام پرداخت با همکاری معاونت پرستاری، معاونت درمان و معاونت توسعه وزارت بهداشت تشکیل شده و امیدواریم بتوانیم تا پایان امسال نظام پرداخت جدید را جایگزین طرح و نرم افزار قاصدک کنیم.

وی گفت: اکنون میانگین تأخیر در پرداخت کارانه پرستاران در کشور ۱۲ ماه است، اما برخی دانشگاه‌های علوم پزشکی به روز هستند و برخی ۱۸ ماه عقب هستند.

حضرتی درباره اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری گفت: قبول داریم که در اجرای این قاتون عقب هستیم، اما اگر نظام پرداخت اصلاح و پرداخت به پرستاران در قالب بسته‌های ارائه خدمت تبدیل شود، همان قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری اجرا شده است.مهر
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: