کد خبر: ۲۵۰۹۲
تاریخ انتشار: ۰۰:۲۱ - ۲۷ خرداد ۱۳۹۳ - 2014June 17
شفاآنلاین- معاون برنامه ریزی و هماهنگی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: بررسی ها نشان می دهد که اکنون ایران پایین ترین نرخ رشد باروری را در جهان دارد.

به گزارش شفاآنلاین، ˈمحمد اسحاقیˈ  در همایش آموزشی رویکردهای دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت در مشهد افزود: اکنون نرخ باروری کلی در ایران حدود 1،8 است، درحالی که نرخ باروری کمتر از 2،1 خط قرمز و زنگ هشدار به شمار می رود.

وی گفت: نرخ باروری کلی یعنی تعداد فرزندانی که یک زن در طول عمر باروری خود می تواند به دنیا آورد که حدود 15 فرزند برآورد شده و اکنون این میزان در ایران به طور میانگین 1،8 فرزند است.

وی اظهار کرد: اکنون نرخ باروری کلی بین اقوام و استان های مختلف کشور متفاوت و بین 1،2 تا 2،4 فرزند در نوسان است.

وی ادامه داد: در کشورهای در حال توسعه مانند ایران باید حد جایگزینی و نرخ باروری بیشتر از 2،7 باشد، زیرا تغییرات جمعیتی و مرگ و میر در این کشورها بیشتر است.

اسحاقی افزود: نرخ باروری کلی ایران سقوط آبشاری در بین کشورهای آسیایی داشته و پایین ترین عدد را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به سیاست های جمعیتی بعد از انقلاب، افزود: طبق برنامه ریزی در سال 1365، نرخ باروری باید تا سال 1390 از 6،4 به 4 و نرخ رشد جمعیت نیز از 3،2 درصد به 2،3 درصد کاهش می یافت.

وی بیان کرد: در طول این مدت با کاهش چشمگیر این شاخص ها روبه رو بودیم، به طوری که نرخ باروری کلی از حد جایگزینی نیز پایین تر و به زیر 1،8 کاهش یافت و نرخ رشد جمعیت نیز به 1،3 رسید.

اسحاقی با بیان اینکه امروز همه کشورهای جهان با مسئله جمعیت روبه رو می باشند، افزود: تعدادی از کشورها با کاهش جمعیت و عده ای با افزایش جمعیت مواجه هستند.

معاون برنامه ریزی و هماهنگی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه تاکید کرد: هدف از سیاست های جمعیتی فقط افزایش عدد کلی جمعیت نیست، بلکه تعادل پویای ساختار کلی جمعیت باید حفظ شود و تمام تلاش ها در این مسیر صورت می گیرد.

وی با بیان اینکه اکنون سیاست های جمعیتی تبدیل به یک مسئله ملی شده است، افزود: در سیاست های تحدید نسل باید تجدید نظر صورت گیرد زیرا این شرایط برای کشور خطرناک است.

وی گسترش زندگی شهرنشنیی را از عوامل مهم در کاهش نرخ باروری دانست و گفت: هم اکنون 71 درصد جمعیت ایران در شهرها و 29 درصد در روستاها زندگی می کنند و تغییر رفتارها و افزایش مربوط به شهرنشینی است.

اسحاقی، افزایش سن ازدواج را عامل اصلی در کاهش نرخ باروری ذکر کرد و گفت: تاخیر در فرزندآوری، افزایش تحصیلات عالیه زنان و جدایی خانواده ها از دیگر علل در این خصوص به شمار می رود.

وی با بیان اینکه هم اکنون هشت درصد جمعیت ما سالمند است، افزود: در سال های آینده ما با مشکل بحران سالمندی روبرو می شویم، به طوری که مانند کشورهای پیشرفته افزایش مهاجرت های بین المللی و کاهش نیروی کار را بدنبال خواهیم داشت.

وی در بخشی دیگر از سخنانش گفت: هم اکنون تغییر نگرش نسبت به ازدواج، فرزند داری، خانواده و مسوولیت در کشورمان تغییر یافته است ، به طور مثال سن 30 سالگی را برای ازدواج یک جوان زود می دانند.

وی گفت: فرهنگ سازی، بهبود سبک زندگی، ایجاد نظام اشتغال مناسب برای زنان و رفع محدودیت ها در این زمینه،پوشش بیمه ای کامل زنان و افزایش مرخصی استعلاجی زایمان از جمله اقدامات برای افزایش نرخ باروری کلی در کشور است که برخی از آنها اجرا شده و برخی نیز در دست اقدام است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: