کد خبر: ۲۵۰۷۷۲
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۲ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - 2020February 03
شهرونداني که با يک تماس تلفني آنچنان از شنيدن خبر برنده شدنشان در يک قرعه کشي يا مسابقه راديويي و تلويزيوني هيجان زده مي شوند که بعضا به خاطر نمي آورند که هرگز در چنين مسابقه يا قرعه کشي شرکت نکرده اند
شفاآنلاین>اجتماعی>اگر برخي از سارقان با شکستن قفل و بالا رفتن از ديوار دست به سرقت از منازل و اماکن مي زنند و يا با استفاده از ضعف سيستم ايمني خودروها به خواسته خود در سرقت خودرو يا محتويات آن دست مي يابند، کليد و شگرد دستيابي کلاهبرداران به اهداف و خواسته هايشان تنها طمع مال باختگان است.

اين روزها با وجود اينکه سال ها از آغاز کلاهبرداري به شيوه تماس تلفني با مال باختگان و کشاندن آنها به پاي دستگاه هاي خودپرداز و آموزش همگاني پليس به شيوه هاي مختلف تصويري و نوشتاري در اين زمينه مي گذرد، همچنان شاهد تشکيل پرونده هاي متعدد کلاهبرداري به اين شيوه و شگرد هستيم.

شهرونداني که با يک تماس تلفني آنچنان از شنيدن خبر برنده شدنشان در يک قرعه کشي يا مسابقه راديويي و تلويزيوني هيجان زده مي شوند که بعضا به خاطر نمي آورند که هرگز در چنين مسابقه يا قرعه کشي شرکت نکرده اند.

 جالب تر اينکه همه افراد در مراودات مالي خود کاملا از فرآيند واريز وجه به حساب خود و ديگران آگاهند و هيچگاه براي اينکه فردي به حسابشان وجهي واريز کند در پاي دستگاه خودپرداز حاضر نمي شوند، ولي در پي مواجهه با کلاهبرداران به سرعت پاي دستگاه حاضر شده و کل موجودي خود را تمام و کمال به حساب کلاهبرداران منتقل و حتي در مواقعي رمز دوم خود را نيز به فرد ناشناس پشت خط اعلام مي کنند.

يکي ديگر از شيوه هاي سوء استفاده از اطلاعات بانکي شما کپي برداري از کارت عابر بانک شهروندان است. در اين روش زماني که کارت خود را در اختيار يک فروشنده مي گذاريد از آن کپي برداري کرده و با استفاده از رمز کارت که خودتان در اختيار فروشنده قرار داده ايد ، در ساعات آخر شبانه روز و در آستانه تعطيلي آخر هفته که امکان انجام پيگيري اداري و مسدود کردن حساب سخت تر است نسبت به خريد و يا برداشت وجه از حساب شما اقدام مي کنند.

ارسال پيامک با محتواي "وجه را به اين حساب واريز کن" نيز يکي ديگر از شگردهاي کلاهبرداران است که بر اساس قانون احتمال يک پيامک را براي تعداد زيادي از افراد ارسال مي کنند و بدون شک بر اساس اين قانون در بين اين افراد کساني هستند که قصد انتقال وجه دارند و با ديدن پيامک بدون توجه به ناشناس بودن شماره تلفن وجه مورد نظر را به حساب اعلام شده واريز مي کنند.

شهروندان عزيز به منظور گرفتار نشدن در دام انواع کلاهبرداري با استفاده از عابر بانک و دستگاه خودپرداز لازم است تا همواره مواردي را که در ادامه مي آيد، مد نظر داشته باشند:

باز هم تاکيد مي کنيم به منظور واريز پول به حساب شما به هيچ وجه نيازي به حضورتان پاي دستگاه خودپرداز و انجام عمليات بانکي نيست.

قبل از عمل به خواسته هاي فردي که با تماس تلفني مدعي تماس از طرف يک برنامه تلويزيوني يا راديويي مي شود از صحت ادعا و هويتش اطمينان حاصل کنيد .

هرگز هنگام پرداخت وجه خريد خود در مراکز خريد و فروشگاه ها، کارت و رمز خود را در اختيار فروشنده قرار ندهيد در غير اين صورت بايد منتظر دريافت پيامک هاي خريد و کسر وجه از حساب خود با وجود قرارداشتن کارت عابر بانک در جيب خود باشيد.

در برابر دريافت پيامک هاي دعوت به واريز وجه، نسبت به اين مورد که فرد فرستنده همان فردي است که شما بايد وجهي را به حساب او واريز کنيد، اطمينان يابيد.

به هيچ عنوان کارت عابر بانک خود را در اختيار افراد غير قرار ندهيد؛ چون درصورت هرگونه سوءاستفاده و ارتکاب جرمي عواقب قانوني آن متوجه شما مي شود.

از قبول درخواست افراد غريبه در پاي دستگاه هاي خودپرداز مبني بر انتقال وجه از مقصدي ناشناس به حسابتان، خودداري کنيد چون با قبول اين درخواست ممکن است به سادگي وارد چرخه يک پرونده سرقت، پولشويي يا حتي آدم ربايي شويد.

در زمان انجام خريدهاي اينترنتي يا معاملاتي که نقطه شروع آنها سايت هاي خريد و فروش اينترنتي کالا است از واريز وجه به حساب خود اطمينان يابيد و تنها به ادعاي فرد خريدار يا نشان دادن صفحه مراحل تراکنش هاي مالي در موبايل خريدار اکتفا نکنيد و با ادعاي طولاني بودن پروسه انتقال وجه به حسابتان کالاي مورد نظر را در اختيار فرد غريبه قرار ندهيد.

با توجه به اينکه اکثر کلاهبرداران براي پيشگيري از پيگيري قضائي و اداري ساعات آخر شب و روزهاي آخر هفته را براي انجام اقدامات مجرمانه خود و خالي کردن حساب شما يا به سرقت بردن کالاي به فروش گذاشته شده شما بر مي گزينند، حتي الامکان از انجام معامله با افرادي که آشنايي مختصري از آنها داريد يا در نتيجه آگهي هاي اينترنتي با آنها در تماس قرار گرفته ايد در زمان هاي اعلام شده در سطرهاي پيشين خودداري کنيد.

در پايان دوباره تاکيد مي کنيم در زمان تماس هاي تلفني با وعده برنده شدن شما در يک برنامه خاص يا قرعه کشي قبل از غلبه حس طمع بر هيجانات و قوه قضاوتتان، يک نفس عميق بکشيد و به مغز خود اجازه تجزيه و تحليل منطقي شرايط را بدهيد. به شما اطمينان مي دهيم با اين کار، به سرعت متوجه ابعاد مجرمانه تماس صورت گرفته مي شويد.

فروش يا اجاره کارت بانکي غير قانوني بوده و تبعات جبران ناپذيري براي مالک آن دارد، لذا تحت هيچ شرايطي اقدام به اين کار نکنيد.


سردار عليرضا لطفي


 رئيس پليس آگاهي پايتخت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: